Конспекти уроків української літератури 9 класУсі уроки української мови та літературиФайли

Біблія в житті Тараса Шевченка (9 клас. Українська література) + Презентація

Автор: Дележа Альбіна Ярославівна

Навчальний заклад: гімназія № 290 м.Києва

Тема: Біблія в житті Тараса Шевченка

Мета: дослідити ставлення Тараса Шевченка до Біблії, зображення ним образу Бога у своїх творах; зістави переспів поета і оригінальні біблійні тексти псалмів (на прикладі Псалму 81); прочитати та проаналізувати переспів «Ісаія. Глава 35»;  розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне й абстрактне мислення; вміння обґрунтовувати розуміння Шевченком Бога, наводячи переконливі приклади з його творів і життя, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати повагу до Бога як високого духовного оплоту особистості; щасливого майбутнього України при його благословенні.

Епіграф:                                                                              Ще не були епохи для поетів,
                                                                                            Але були поети для епох.
                                                                                                                    Ліна Костенко

Хід уроку

  1. Організаційний етап
  1. Повідомлення теми та мети уроку

 «Ще не були епохи для поетів, але були поети для епох», – ці слова Ліни Костенко засвідчують велич Тараса Шевченка – Поета, Художника й Пророка, який, простуючи крізь століття й сьогодення стає учасником і співучасником наших патріотичних діянь. Ось уже півтора сторіччя творчість Шевченка залишається одним із провідних культуро-творчих чинників духовного життя України, саме вона  те поетичне світло, при якім стало видно по всій Україні, куди кожен мусить простувати. Ви вже помітили, що в багатьох своїх творах Тарас Григорович звертається до Бога, а саме слово «Бог» зринає у них 1306 разів. Сьогодні ми з’ясуємо яке місце посідала Біблія у житті митця.

  1. Слово вчителя

Тарас Шевченко виріс у патріархальній сім’ї, де любов до Бога була неодмінною умовою життя. Перші відомості про церкву, про вчення Христа, про християнську мораль він одержав від дуже релігійного батька, який удома по неділях і святах часто вголос читав Святе Письмо про життя  святих. Т. Шевченко перечитував Святе Письмо раз у раз в час скрути, у похмурі дні недолі, він припадав до нього як до цілющого джерела мудрості і життєдайної снаги. «Новий Завіт я читаю з благоговійним трепетом» , – писав Т. Шевченко у 1850 році.

Як свідчать дослідження, Тарас Шевченко з дитинства добре знав Псалтир,  учився по ньому читати. Дуже добре знав Біблію, а у роки заслання вона була для нього майже єдиною книгою. Коли він служив у дяка, йому часто доводилося читати молитви над померлими, відбувати церковні богослужіння. У своєму «Щоденнику» Тарас Шевченко писав про те, яке полегшення йому приносили сповідь та причастя. «Щоденник» поета не менш, ніж його твори, наповнений згадками про Бога та про щоденні молитви.

У листі до брата Микити Шевченко писав: «живу, учусь, нікому не поклоняюсь і нікого не боюсь, окроме Бога».

Біблія в творчості Шевченка була постійним джерелом образів та ідей, зокрема це  стосується його малярської справи, адже біблійні образи втілилися у таких полотнах як «Ієзекіль на полі, всіяному кістками», «Жертвоприношення Авраама», «Христос благословляє хліб», «Апостол Петро», «Притча про блудного сина» та інших. Проте, якщо художнє втілення Біблійної тематики – це своєрідне візуальне образне осмислення, то в літературних творах це вже осмислення свідоме, а іноді й переосмислення. І якщо у ранніх своїх творах він звертається до Бога в рамках романтичної традиції, пригадайте, у баладі «Причинна», роздумуючи над долею сироти, автор звертається до Бога:

Така її доля… О Боже мій милий!

За що ж ти караєш її, молоду?, –

то в подальших періодах творчості Біблійні мотиви та образи набувають іншого трактування, навіть якщо автор виконує переспів біблійного твору.

  • Пригадайте, що називають перекладом, а що переспівом?
  • Яка між ними різниця?
  1. Давидові псалми

Першим Шевченковим переспівом біблійних текстів, поезією яких він захоплювався були «Давидові псалми».

Псалом — ліричний молитовний твір, вид релігійної пісні.

Книга псалмів, або Псалтир – одна з книг Старого Заповіту Біблії, що містить 150 псалмів, 73 з яких належать Давидові.

Ідея переспіву псалмів зародилася у Шевченка восени 1845 року у селі В’юнищі. Складається поетичний цикл із десяти переспівів (псалми 1, 12, 43, 52, 53, 81, 92, 132, 136 і 149 за церковнослов’янською нумерацією). Очевидно, Шевченко обирав зразки для переспіву не випадково. Вибрані Шевченком для перекладу псалми, об’єднані значущою спільною ідеєю, у своїй сукупності точно відтворюють духовну силу Псалтиря. Цикл структурований композиційно та функціонально. Тарас Григорович запозичив не просто скорботний образ Іудеї як України, або страждання праведних євреїв подібно українцям, а моральні норми Біблії, пересаджуючи біблійні принципи на український ґрунт, утверджуючи їх як закони розвитку нашого суспільства.

Пропоную вам познайомитись зі змістом одного з псалмів Біблії та його переспівом Тараса Шевченка.

4.1. Виразне читання учнями Псалтир 81:1-8

1 Бог на Божім зібранні стоїть, серед богів Він судить:
2 Аж доки ви будете несправедливо судити, і доки будете ви підіймати обличчя безбожних? Села.
3 Розсудіте нужденного та сироту, оправдайте убогого та бідаря,
4 порятуйте нужденного та бідака, збережіть з руки несправедливих!
5 Не пізнали та не зрозуміли, у темряві ходять вони… Всі основи землі захитались…
6 Я сказав був: Ви боги, і сини ви Всевишнього всі,
7 та однак повмираєте ви, як людина, і попадаєте, як кожен із вельмож.
8 Устань же, о Боже, та землю суди, бо у владі Твоїй всі народи!

4.2. Виразне читання учнями Псалом 81 переспів Т.Шевченка

81

Меж царями-судіями
На раді великій
Став земних владик судити
Небесний Владика.
«Доколи будете стяжати
І кров невинну розливать
Людей убогих? а багатим
Судом лукавим помагать?
Вдові убогій поможіте,
Не осудіте сироти
І виведіть із тісноти
На волю тихих, заступіте
Од рук неситих». Не хотять
Познать, розбити тьму неволі,
І всує Господа глаголи,
І всує плачеться земля.
Царі, раби — однакові
Сини перед Богом,
І ви вмрете, як і князь ваш
І ваш раб убогий.
Встань же, Боже, суди землю
І судей лукавих.
На всім світі Твоя правда.
І воля, і слава.
4.3. Бесіда за питанням

  • Чи дійсно твір Шевченка можна назвати переспівом? Доведіть
  • Що спільного між словами Біблії та твором Шевченка?
  • Що відрізняє?
  • Яка ідея цього псалма?
  • Чи побачили ви зв’язок змісту твору з іншими творами Шевченка? Якими саме?
  1. Слово вчителя

 Я недарма запитала вас про схожість змісту «Псалма 81» з іншими творами Шевченка, адже, ніколи ще не поставала на друкованих сторінках страшніша картина неймовірних страждань люду, як у рядках з поеми «Сон»:

Он глянь, у тім раї, що ти покидаєш,

Латану свитину з каліки знімають,

З шкурою знімають…

Ці рядки були написані незадовго до появи «Псалмів Давидових», але саме картини «пекла у раю» спонукають Шевченка до діалогу з Богом, бо, мабуть, тільки він може знати «чи довго ще на сім світі катам панувати».

У відомому вам вірші «Якби ви знали паничі» поет звертається до Бога: «Смієшся, батечку, над нами». Тут слово «батечку» вжите в зневажливому, глузливому значенні. Так Шевченко показує своє презирливе ставлення до Бога, яким прикривалися соціальні злочини в кріпосницькому суспільстві. Тут гнівний виступ поета проти самодержавно-кріпосницької системи пов’язаний із гострим викриттям і осудженням бога.

До речі,  Шевченко звертається до біблійних мотивів, вступає в суперечку з Богом саме в суспільно-політичній поезії. Він нарікає на Господа за соціальну неправду, за гірке становище українського народу, і запитує в Бога, чи бачить він із-за хмари їхні сльози, горе. Поет із розпачу та відчаю осуджує Господню терплячість:

А Бог куняє. Бо се було б диво,
Щоб чути і бачить – і не покарать.
Або вже занадто долготерпеливий…

У поемі «Кавказ» автор жорстоко таврує російську церкву за співучасть у загарбницьких війнах, але при цьому з великим почуттям звертається до Ісуса Христа, усвідомлюючи, що свята кров пролилася за всіх живущих, а дехто, та ще й священик, не усвідомлює жертви Господнього Сина і нехтує своїм призначенням

у світі:

За кого ж ти розіп’явся,
Христе, сине божий?
За нас, добрих, чи за слово
Істини… чи, може,
Щоб ми з тебе насміялись?
Воно ж так і сталось.

Тарас Шевченко засуджує всіх тих, хто не хоче жити за заповідями Ісуса, хто запропащує свою душу заради користолюбства. Автор розуміє і схвалює прагнення народів Кавказу бути вільними.

«Борітеся – поборете, Вам бог помагає!» – цим полум’яним закликом, зверненим до народів Кавказу, розкривається волелюбна сутність найгнівнішого і найніжнішого поета України. Багатолітні змагання за право бути вільними викликають у Шевченка почуття поваги до незламного народу.

У поезії «Ісаія. Глава 35» («Подражаніє»), написаній 1859 року  поет зображує революцію у вигляді Божого суду, Господніх див. Пропоную і вам познайомитись зі змістом цього твору.

  1. Виразне читання учнями «Ісаія. Глава 35»

6.1. Словникова робота

Карміл (Кармель) — це вкрита пишною рослинністю гора в Палестині, стала біблійним символом гордої краси;

Ліван — гірське пасмо на півночі Палестини, яке біблійні пророки часто символізували як славу і велич Іудейського царства;

Омофор — багатий, золотом вишитий покров.

6.2. Бесіда за питаннями

    • З якою промовою звернувся поет до землі, ниви?
    • Через що все довкола розквітне, позеленіє? Що це символізує?
    • Чому Шевченко називає людей незрячими?
    • Які господні дива мав на увазі Тарас Григорович?
    • Кого, на ваш погляд, поет називає злодіями?
    • Яких змін зазнає земля, суспільство внаслідок Божих діянь?
    • Чому трудящі у творі — німі і незрячі?
    • Про які соціальні зміни мріє поет?
    • Чим буде викликана радість рабів у зв’язку з цим?
    • Чи можна за текстом твору дослідити настрій митця?
  • На скільки частин ви б поділили твір? Чому?

6.3. Літературний аналіз твору

Тема: мрія про неодмінність повалення самодержавства і розбудову нового суспільства.

 Ідея: впевненість у святості божої правди, яка запанує на землі, віра у щасливе і

 Жанр: переспів з Біблії («подражаніє»)

  1. Підсумки уроку

Як бачимо Великий Кобзар широко використовував Біблію, як джерело образів, моральних норм і навіть збагачення мови творів. Зазначимо, що письменник добре знав Біблію і ніяк не був атеїстом або противником Бога, як  нам про це часто говорили в радянський час. Тарас Григорович розумів, яке місце займає ця священна книга в житті простого народу, який здавна був  глибоко віруючим. Майстерно описана історія нашого народу через яскраві образи біблійних сюжетів спонукає нас добре знати як історію нашого народу так і „конституцію нашого життя” – Біблію.

  1. Домашнє завдання

Підготувати усні виступи-повідомлення на одну із запропонованих тем (регламент до 2-х хвилин):

  • Цікаві факти про життя та творчість Тараса Шевченка
  • Образ Тараса Шевченка у літературній спадщині письменників
  • Поезія присвячена Тарасові Шевченкові
  • Образ Тараса Шевченка у сучасному мистецтві
  • Світова велич Тараса Шевченка
  • Переклади творів Шевченка іншими мовами
Завантажити: Біблія в житті Тараса Шевченка (9 клас. Українська література) + Презентація + Сертифікат (Розмір: 8.2 MB, Завантажень: 1001)
Back to top button