Методика початкового навчанняУсі уроки початкова школаФайли

Розвиток емоційного інтелекту засобами арт- методів

Автор: Жучкова Стелла Артурівна

Навчальний заклад: Запорізька гімназія № 11

Розвиток емоційного інтелекту засобами арт- методів

Актуальність даної теми обумовлена тим, що в умовах кардинальних змін українського суспільства і зокрема, реформування системи освіти, особливого значення набуває розвиток емоційного інтелекту особистості, який вивчається в аспекті успішності життєдіяльності людини.

Концепція нової освіти вимагає системно-діяльнісного підходу в навчанні. Сучасний урок неможливо уявити собі без впровадження інноваційних технологій.  Серед  усього  різноманіття технологій кожен учитель вибирає ту, яка допомагає реалізувати завдання освіти і виховання в конкретному, визначеному класі з урахуванням  вікових і психологічних особливостей дітей.

У перші роки у школі закладається фундамент до подальшого навчання дітей, формуються соціальні навички, відбувається становлення особи, яка, у свою чергу, формується з багатьох якостей, основне місце серед яких можна відвести творчим здібностям.  Давно доведено, що позитивний результат виходить тоді, коли сам учень прикладає максимум зусиль в якій-небудь діяльності. У наших учнів буйна фантазія, море енергії, вони гнучкі, відкриті до усього нового, цікавого Усі люди талановиті від природи, усім подобається цікаво і активно жити, усі хочуть бути успішними і значимими для інших. А розвинути усі ці якості мені допомагає використання в практиці моєї роботи АРТ -технологій.

Застосування арт-технологій у початковій школі є найбільш ефективним, оскільки в молодшому шкільному віці тяга до спонтанної художньої творчої діяльності сильніша, ніж в підлітковому. Крім того, спостереження педагогів, психологів, фізіологів показують, що початковий період навчання у школі є найбільш важким для школярів, оскільки вимагає від них певну міру підготовленості як у фізіологічному, так і в соціальному плані.

Арт-технології – це методи, що використовують невербальну мову мистецтва для розвитку особистості і дають можливість контактувати з глибинними аспектами духовного життя, з внутрішньою реальністю, що складається з думок, почуттів, сприйнять та життєвого досвіду. Арт-технологии ґрунтуються на тому, що художні образи здатні допомогти людині зрозуміти самого себе і через творче самовираження зробити своє життя щасливішим.

Завдання арт-технологій :

  • актуалізація і розвиток творчих здібностей;
  • підвищення самооцінки і самосвідомості;
  • розвиток емоційно-морального потенціалу;
  • формування уміння вирішувати внутрішні і групові проблеми;
  • формування уміння виражати емоції

Існує багато видів арт-терапій. Найбільш поширені для дітей молодшого шкільного віку є такі напрями арт-терапії :

  • кольоротерапія;
  • музикотерапія;
  • пісочна терапія;
  • терапія грою;
  • казкотерапія;
  • маскотерапія;
  • лялькотерапія
  • терапія водою
  1. Вправа “Екран настрою”

Кожному вчителю завжди важливо знати у якому настрої перебуває дитина, яка прийшла до школи.

Адже саме від настрою залежать його успіхи в навчанні, взаємовідносини з  однокласниками. Тому настрій дітей у наших учителів “під контролем”.

У класах знаходяться смайлики, які відображають настрій дітей протягом усього дня. До кожного смайлику діти можуть самостійно прикріплювати прищіпку різних кольорів. У кожного настрою свій відтінок. Так учитель зможе упродовж усього дня простежити душевний стан своїх учнів і старатися виправити ситуацію на найкраще.

Усім дітям дуже подобається висловлювати свій настрій, здивування. Вони багато часу проводять біля “Екрану настрою”, міняють прищіпки, розглядають який настрій у товаришів. Тепер не лише учителя хвилює настрій учнів, але й дітей турбує,  чому раптом у їх однокласника поганий настрій, вони уважніше ставляться до свого товариша з сумним настроєм, що допомагає уникнути зайвих конфліктів.

Екран настрою у мене в класі працює вже чотири місяці й інтерес до нього не згасає! Щодня йдучи додому, діти  відображають на ньому свій настрій дня. Я не намагаюся аналізувати і робити висновки. Я навіть не запитую їх, чому вони вибрали саме цей колір. Я просто хочу привчити їх виражати свої почуття. Такий екран настрою дає можливість дитині регулярно прислухатися до себе, до своїх почуттів і виражати їх (в даному випадку кольором). Виражати без оцінки і аналізу. А ще це можливість заявити про свої почуття і настрій. Що на жаль діти не завжди  уміють робити.

Ранкові зустрічі. Ранок радісних зустрічей – і кожен ранок розпочинається з ігрового моменту “Хвилинки входження в день”, а основне завдання учителя   включити дітей в режим шкільного життя.

Тон усього дня, як правило, задається вже з найперших його хвилин. Діти приходять в школу з самим різним настроєм і з самими різними враженнями від ранкових подій. І тому дуже важлива привітна зустріч, вона впливає на настрій, працездатність, дисциплінованість

Це своєрідний “настрій” на спільну роботу, створення загального емоційного фону зайняття. Підчас цієї зустрічі відбувається занурення в емоційну сферу. Такий прийом сприяє створенню довірчої, доброзичливої атмосфери.

Заняття розпочинаються з ранкового кола, це дуже важливий елемент навчання, спрямований на розвиток співпраці, емоційного інтелекту і уміння працювати в команді.

Під час ранкової зустрічі діти разом з учителем повинні поділитися якимись своїми враженнями, емоціями, досвідом. Це більш психологічний аспект педагогічної роботи, і він стає на перше місце. Це таке поняття, як емпатія, тобто вчитель повинен визначити, з яким настроєм прийшла  дитина, і дитина має можливість розповісти, чому вона так себе почуває. Завдання вчителя – налаштувати дітей з різним настроєм на роботу, яка принесе їм користь і задоволення. Важливо також зберегти мотивацію дітей, щоб вони не втрачали інтересу до навчання.

Однією з форм взаємодії, яка використовується  під час ранкових зустрічей є вправа “Посмішка по колу”: діти тримають один одного за руки і “передають” посмішку по колу: кожна  дитина повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і, бажаючи найкраще та найприємніше, посміхається йому. При цьому діти  уявно “беруть” посмішку в долоні і обережно передають її по колу, з рук в руки з побажанням або установкою на урок.

У 2в   класі використовують вправу “Долоня”. Діти прикладають руку до аркуша паперу, обводять ручкою або олівцем, пишуть в центрі своє ім’я, а на кожному пальчику –  по одній хорошій справі, яку дитина хоче виконати на уроці. Готові малюнки прикріпляються до дошки.

Введення групової традиції “Ранок радісних зустрічей” сприяє формуванню уважного відношення один до одного, підвищення емоційного фону і поліпшення психологічного клімату в класі, розвитку почуття упевненості.

Існують різні підходи в арт-терапії при роботі з дітьми молодшого шкільного віку. Одним з ефективних методів роботи з дітьми є казкотерапія. Цей спосіб є одним з самих універсальних і доступних для дитячого сприйняття.

Казкотерапія – ця терапевтична дія на дитину з використанням матеріалів казок, спрямована на розвиток творчих здібностей учнів, розширення їх свідомості, вдосконалення взаємодії з навколишнім світом.

Казки викликають сильний емоційний прояв, як у дітей, так і у дорослих. Образи, представлені в казках, апелюють до двох психічних рівнів – свідомості і підсвідомості, що дає додаткові можливості для розвитку комунікативних навичок молодших школярів.

Лялькотерапія.

Лялькотерапія – це метод, при якому як основний прийом корекційної дії використовується лялька. Метод ґрунтований на ідентифікації дитини з улюбленим казковим персонажам, героєм мультфільму. Лялька – це не просто іграшка, це – посередник, об’єкт для успішної взаємодії з дітьми. Вона відображує людей, допомагає не загубитися у цьому світі, відволіктися від дійсності, розуміти красу, доброту, позбавитися від страху, дозволяє знизити нервову та психічну напругу, об’єднати інтереси учителя і дитини. Тому я використовую елементи зайняття лялькотерапією на різних уроках і в позаурочний час, тим самим визначаю загальну стратегію навчання, виховання і розвитку учнів засобами лялькотерапії.

Одним з арт-методів,  який використовується у кінці уроку для закріплення матеріалу, є техніка “Малюнок по колу”, ця техніка використовується при груповій роботі, сприяє об’єднанню колективу, залученню до процесу навіть самих неактивних учасників, розвитку креативності, підвищенню самооцінки

Одним з важливих чинників поведінки, що визначають діяльність на уроці, є кольорове сприйняття.

Про факт дії кольору на емоційний стан свідчать реакції дитини шкільного віку на об’єкти різних кольорів. Використовуючи кольори, педагоги  можуть свідомо підійти до формування кольорової гами, що оточує дітей. Це допоможе коригувати активну діяльність, налаштовувати на позитивні емоції, заспокоювати. Так, після важкого і відповідального зайняття, учням пропонується відпочити і намалювати щось на папері зеленого кольору, їх очі відпочинуть і будуть готові до наступних завдань. Так само, для активації розумових процесів добре підходять прикраси для дошки і шкільне приладдя яскравих кольорів (жовтий, червоний, помаранчевий), вони привертають увагу і примушують учнів концентруватися. У початковій школі часто використовується гра в “Лего”.

Одним з різновидів арт-технології  є використання  техніки колажування.

Колаж (французьке collage, буквально – наклеювання), технічний прийом в образотворчому мистецтві, наклеювання на яку-небудь основу матеріалів, що відрізняються від неї за кольором і фактурою.

Головне в колажі – зовсім не акуратність (хоча це може бути діагностичним критерієм), а можливість висловити свої думки, ідеї, свій погляд і своє розуміння теми. І навіть ті учні, які взялися виконувати завдання по складанню колажу з небажанням, поступово починають захоплюватися процесом і отримувати від нього задоволення.

При виготовленні колажу не виникає напруги, пов’язаної з відсутністю у дитини художніх здібностей, ця техніка дозволяє кожному отримати успішний результат і сформувати позитивну установку на подальшу творчу діяльність, виразити своє відношення до заданої теми, свої думки, свої погляд, своє розуміння теми,  розвинути художні здібності і підвищити самооцінку; проявити оригінальність і унікальність кожного  учасника групи.

Ігри з піском – одна з форм природної активності дитини. Саме тому можна використати пісочницю, проводячи корекційні розвиваючі і навчальні заняття. Створюючи картини з піску, уявляючи різні історії, в найбільш органічній для дитини формі передаються знання і життєвий досвід, пізнаються закони навколишнього світу. Взаємодія з піском очищає енергетику людини, стабілізує його емоційний стан, покращує самопочуття дорослих і дітей. Усе це робить пісочну терапію прекрасним засобом для розвитку і саморозвитку людини.

Усі пісочні уроки проходять в ігровій формі, де обов’язково є присутніми казкові герої. На уроці математики діти можуть “пекти” іменинний пиріг для Хрюші, будуючи будиночки з піску для його гостей. За допомогою різних форм діти ліплять пригощання для звіряток, рахують їх, складають і вирішують завдання.  На уроці живого світу, подорожуючи по рідному краю, звільняли зачароване драконом звірятко. Через гру учні пізнають те, що знаходиться поряд з ними : тварин (диких і домашніх), комах, ліси, поля, річки, озера, моря, професії, транспорт, місто). Хлопці моделюють в пісочниці “живі” картинки на піску. Наприклад: з піску роблять гори. Ставлять гілочки дерев, зображуючи ліс. Розставляючи фігурки тварин, розповідають які птахи, і тварини  там живуть.  Створюючи річки, моря закріплюють їх назви, повторюючи правопис власних назв. На уроці російської мови ліплять і пишуть букви на піску. Такими нескладними казками ми прагнемо створити простір, в якому кожна дитина змогла б відчути себе успішним, змогла би вирішити якісь свої невисловлені проблеми.

Хочеться закінчити словами В.А. Сухомлинського: «Діти повинні жити у світі краси, гри, казки, музики, малюнка, фантазії, творчості». Саме цей світ ми повинні відкрити для них і допомогти в розвитку таємних здібностей учнів.

Арт-технологія – інноваційна педагогічна технологія, яка ще не придбала в Україні широко визнання і поширення. Впровадження арт-технології в учбово-виховний процес в освітній установі знаходиться тільки на стадії становлення, найчастіше застосовується з дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку. Проте досвід застосування арт-технології зараз відкриває її переваги в роботі з школярами. Творча діяльність, на якій базується арт-технологія, забезпечує підвищення інтересу що навчаються до навчання, забезпечує її успішність, будить прагнення зрозуміти себе і оточення, допомагає дітям усвідомити власні емоційні стани. Унікальність арт-технології полягає в тому, що в її основі лежать досягнення і мистецтва, і науки.

Методи використовування арт-технологій універсальні і можуть бути використані для вирішення широкого кола учбово-виховних завдань. Учитель, що володіє цими технологіями, здатний розкрити творчий потенціал дитини, розвинути індивідуальну активність, сприяти усвідомленню власної унікальності.

Завантажити: Розвиток емоційного інтелекту засобами арт- методів + Сертифікат (Розмір: 338.3 KB, Завантажень: 83)
  
Back to top button