Освіта і право

Вчителі теж потерпають від булінгу та мобінгу

Вчителі теж потерпають від булінгу та мобінгу. Про це заявив освітній омбудсмен Сергій Горбачов в інтерв’ю dt.ua

Пряма мова:

«Скарги від учителів дуже різні. Наприклад, несправедливий розподіл годин: або керівництво дає мало годин для заробітку, або, навпаки, змушує погоджуватися на велике навантаження, на затримку із нарахуванням зарплатні.

 А на тиск із боку начальства скаржаться?

—Звісно. Скарги можуть стосуватися переслідування з боку адміністрації, несправедливого оцінювання вчительської праці, обмеження академічної автономії вчителя.

Це дуже складне питання, яке потребує уважного розгляду. Буває, що вплив адміністрації на вчителя є не тиском, а реалізацією цілком законного права керівника вимагати належного виконання вчителем своїх обов’язків. Наприклад, директор робить зауваження вчителю за постійні спізнення на уроки, вимагає починати урок вчасно, за розкладом. А вчитель пише заяву, що директор на нього “тисне”. Або вважає “тиском”, коли у школі проводиться анонімне опитування учнів, батьків, учителів щодо стану справ у закладі освіти. До речі, такий інструмент отримання інформації про стан справ у закладі освіти — цілком законний і передбачений чинним Положенням про проведення інституційного аудиту.

А ось реальний приклад тиску на вчителя. Я втрутився в один конфлікт у Тернопільській області. Вчителька поскаржилася на гарячу лінію Кабміну, що педагогам невчасно виплатили зарплату. А потім начальник відділу освіти влаштував службове розслідування, бо стало відомо, що вчителька під час дзвінка мала бути на уроці: урок починається о 9:25, а дзвінок на гарячу лінію завершився о 9:26, тобто на одну хвилину пізніше. Час зафіксований у документах.

З юридичної, формальної точки зору, наказ про службове розслідування обґрунтований: учитель має бути на уроці. А з іншого — навіщо нагнітати конфлікт? Я думаю, що тут проблема навіть не в начальнику відділу освіти, а в керівникові місцевої влади, якому дуже не подобається, що вчителі запитують: “Де наші гроші?”. До речі, з’ясувалося, що зарплати на невеликі терміни затримували впродовж усього року. Бо район реорганізовували в ОТГ, процес передачі повноважень та розподілу освітньої субвенції перебував у підвішеному стані, і тому було дуже важко вчасно видати зарплату. А місцева влада, хоч і робила все, від неї залежне, аби вчителі вчасно отримували зарплату, — не комунікувала з ними, не пояснювала ситуацію. В результаті — дуже прикрий для місцевої влади конфлікт.

— Чим закінчилася історія, вчителя покарали?

— Ні, вчителя не покарали, службове розслідування виявило, що урок проведено належним чином, навчальний процес і права дітей не постраждали.»

Нагадаємо, до 1 липня 2020 року 70 тисяч учителів-пенсіонерів буде звільнено.

Back to top button