Вища освіта

У ЛНУ ім. Івана Франка обговорили питання вдосконалення системи конкурсного відбору студентів ВНЗ України

У ЛНУ ім. Івана Франка обговорили питання вдосконалення системи конкурсного відбору студентів ВНЗ України
У ЛНУ ім. Івана Франка обговорили питання вдосконалення системи конкурсного відбору студентів ВНЗ України
Учасники заходу обговорили актуальні проблеми рівного доступу до вищої освіти, удосконалення проведення наступної вступної кампанії та поділилися відповідними пропозиціями для Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України й Уряду. Вже стало традиційним проведення у різних куточках України таких щорічних круглих столів чи «майстерень», за означенням модератора заходу Яреми Бачинського, директора Американських рад з міжнародної освіти в Україні, повідовляє прес-служба ЛНУ.

У вступному слові Ректор ЛНУ імені Івана Франка Іван Вакарчук, привітавши учасників семінару, зауважив, що вже п’ятий рік поспіль вступ до ВНЗ здійснюється за тестами ЗНО. «Попри певний спротив упродовж перших двох років функціонування тестів, зараз система є усталеною та злагоджено працює, – зазначив Ректор, – і в рамках сьогоднішнього семінару ми маємо можливість говорити про її вдосконалення. Це особливо добра тенденція на фоні тих змін, які відбуваються сьогодні в освіті без громадського обговорення, і є наслідком рішень кількох осіб».

Аналіз вступної кампанії у Львівському національному університеті імені Івана Франка став темою конструктивної та змістовної доповіді співавторів: проректора з науково-педагогічної роботи Романа Крохмального та відповідального секретаря Приймальної комісії Олега Бовгири, які різносторонньо охарактеризували аспекти вступної кампанії-2012, унаочнивши їх статистичними зрізами та діаграмами. Зауваживши основні проблеми цьогорічної вступної кампанії (наприклад, функціонування ЄДЕБО, що здебільшого замість полегшення ускладнювало роботу приймальних комісій; чи дезорієнтацію вступників через розбіжність балів на сайтах ВНЗ і на сайті ІС «Конкурс»), представники Львівського університету запропонували змінити Умови прийому до ВНЗ на 2013 рік. Серед пропозицій, які були надіслані до профільного Міністерства наприкінці серпня цього року, такі:

1. Зважаючи, що «пільговики» – це «фон», який здебільшого дезорієнтує інших вступників, пропонуємо створити базу даних пільгових документів, що дозволить удосконалити роботу примальних комісій, які не матимуть потреби здійснювати «юридичну ідентифікацію» документів.

2. Зменшити відносний внесок середнього балу атестату у сумарному конкурсному балі (оскільки трапляються дещо завищені бали).

3. Зафіксувати українську мову та літературу обов’язковими загальноосвітніми предметами у сертифікаті УЦОЯО, а два інші предмети на відповідний напрям дати можливість ВНЗ встановлювати самостійно.

4. Скоротити термін прийому документів до трьох тижнів, оскільки найбільша кількість охочих подати документи є саме впродовж першого тижня прийому документів.

5. Зменшити кількість ВНЗ, у які вступник може подати заяви, до двох.

6. Зменшити хвилі зарахування до двох етапів обміну копій документів на оригінали.

Наскільки якісно працює єдиний критерій конкурсного відбору проаналізував керівник відділу наукового забезпечення УЦОЯО Сергій Раков у доповіді про результати дослідження прогностичної валідності критеріїв конкурсного відбору студентів і використання вагових коефіцієнтів для підвищення ефективності системи вступу до ВНЗ, над яким працювала низка експертів, зокрема Альянсу USETI, шляхом застосування статистичних методів. Зазначимо, що прогностична валідність – це характеристика тесту, яка відображає ступінь упевненості, що отримані за тест оцінки добре прогнозують майбутні досягнення тестованого; а ваговий коефіцієнт – числовий відносний показник, який характеризує ступінь складності (важливості) певного тестового завдання. «Ефективність вступу, – зазначив доповідач, – найкраще характеризувати через ступінь передбачення успішності подальшого навчання студента у ВНЗ». Науковець охарактеризував майбутню успішність студента за результатами ЗНО (який у висновку є якісним критерієм відбору студентів), за середнім балом атестата, за гендерною ознакою, за типом місця проживання тощо. Оскільки спрогнозувати майбутню успішність за творчим конкурсом, який кожен ВНЗ проводить індивідульно, практично не вдалося, постає питання про доцільність вироблення критеріїв організації таких конкурсів на спільній основі для всіх ВНЗ. Відповідно до цього дослідження, можна вивести формулу добору абітурієнтів на кожну конкретну спеціальність, що дозволить ВНЗ знайти кращого студента. Доповідач окремо зупинився на факторах, що впливають на справедливість вступу (наприклад, показники «справедливості» для гендерних категорій, показники «справедливості» за місцем проживання тощо), які залишаються предметом подальших досліджень.

Володимир Ковтунець, експерт Альянсу USETI, поділився результатами дослідження вступних кампаній у різних ВНЗ України за даними інформаційної системи «Конкурс», а також розповів про результати пілотування та моделі впровадження тесту загальної навчальної компетентності (ТЗНК) у 2010-12 рр. ТЗНК – це тест здатності до навчання, своєрідного виміру розумових здібностей, розроблений колективом учених Національної академії педагогічних наук ще в 2009 році.

Окремо учасники розглянули актуальні питання визначення справедливості самого поняття «конкурс» для означення популярності чи престижності того чи іншого напрямку з огляду на велику чи малу кількість державного замовлення; питання врахування балів атестата при вступі, які почасти не відображають реальних знань абітурієнтів, будучи інколи штучно завищеними; питання надання пільг при вступі переможцям олімпіад різних рівнів і конкурсів МАН України. Останні, за висновками експертів, не можуть мати ніяких переваг. У ході семінару йшлося про важливість вказування вступником пріоритетного ВНЗ та пріоритетної спеціальності, а відтак, важливості проведення профорієнтаційної роботи навчальними закладами.

На завершення семінару Я.Бачинський закликав усі ВНЗ до співпраці, до активної позиції у розробці та пропагуванні змін до Умов прийому документів, у подачі більшого обсягу інформації для вступника, адже можливості вдосконалення є безмежними.