Тренінг «Я в своїх очах та очима інших людей»
Тема: Тренінг «Я в своїх очах та очима інших людей».
Мета: розкрити поняття «самопізнання», «самосвідомість», «самореалізація»; розвивати вміння критично себе оцінювати; виховувати навички самовиховання та самоаналізу; формувати почуття власної гідності.
Поняття для засвоєння: самопізнання, самосвідомість, самореалізація, критичне мислення, самоаналіз, самовдосконалення, почуття власної гідності.
Обладнання: ватмани, маркери, фліп-чарт, папір, фломастери, олівці.
- Ритуал вітання
Мета: привітатись усім в колі та створити позитивну атмосферу.
Кожен учень по черзі називає своє ім’я та улюблену справу. Кожен наступний – своє ім’я і улюблену справу та ім’я і улюблену справу попередніх учасників.
- Гра «Встаньте в коло».
Мета: дізнатись більше про інших та навчитись самоаналізувати себе.
— Це гра з подвійним змістом. Ви самі здогадаєтеся, навіщо ми граємо в цю гру, який експеримент над собою ми проводимо, яке нове знання про себе і про інших дає ця гра.
Зберіться тісною купкою навкруги мене. Коли я скажу «почали», ви закриєте очі і почнете рухатися в будь-яку сторону самим хаотичним чином, стараючись при цьому ні на кого не наступити. При цьому ви дзижчатимете, як бджоли, що збирають мед. Через деякий час я плесну в долоні. Ви повинні миттєво замовкнути і застигнути в тому місці і в тій позі, де вас застав сигнал. Не розплющуючи очі і ні до кого не торкаючись руками, спробуйте стати в коло. Це повинне відбуватися в повній тиші, інакше вам не вдасться відчути ні людей, що стоять поряд, ні тієї досконалої фігури, якою є коло. Ваше «коло» може виявитися з гострими кутами. Коли всі учасники гри займуть свої місця і зупиняться, я хлопну в долоні тричі, ви розплющите очі і подивитеся, яку фігуру вам вдалося створити.
- Гра «Рахуй до десяти».
Мета: навчитись взаємодіяти у групі і прислухатись один до одного.
— Всі стають в коло, не торкаючись один одного плечима і ліктями. По сигналу «почали» слід закрити очі, опустити обличчя вниз і полічити до десяти. Хитрість полягає в тому, що рахувати ви будете по черзі. Хтось скаже «один», інший — «два», третій — «три» і т.д. Проте в грі є одне правило: слово повинна вимовити тільки одна людина. Якщо два голоси одночасно скажуть, наприклад, «чотири», рахунок починається спочатку. Все ясно? Почнемо.
У вас є десять спроб. Якщо за десять спроб ви доведете рахунок до десяти, вважайте себе чарівниками, а свою групу — незвичайно злагодженою. Після кожної невдалої спроби ви можете розплющити очі, подивитися один на одного, але без переговорів. Спробуйте зрозуміти один одного без слів — поглядами, жестами.
Ви знайшли важливу психологічну закономірність. Коли щось не виходить, люди починають злитися, гарячитися, стають агресивними, недоброзичливими по відношенню один до одного. Треба вчитися стримуватися, не виражати гнів. Спробуємо ще раз…
- Яка я людина?
Мета: навчитись аналізувати себе.
— Людина часто ставить питання, але в основному іншим. Ці питання про що завгодно, тільки не про себе самого. Ми з вами весь час відповідатимемо на питання: «Яка я людина?»
Візьміть лист паперу і відповідайте на запропоновані питання.
- Мій життєвий шлях: які мої основні успіхи і невдачі?
- Вплив сім’ї: як на мене впливають мої батьки, брати і сестри, близькі?
Ваші відповіді повинні бути гранично відвертими, оскільки, окрім вас, їх ніхто не побачить. Тільки, з вашого дозволу, з цими відповідями ознайомлюся я. В кінці занять у вас нагромадиться більше десять відповідей на це просте і одночасно таке складне питання: «Яка я людина?» І ці відповіді допоможуть вам краще розібратися в собі.
- Всі — деякі — тільки я
Мета: навчитись взаємодіяти з іншими
Всі сідають на стільці, які утворюють широке коло. В колі повинно бути стільки стільців, скільки учасників в грі. Психолог стоїть в центрі, без стільця.
— Я зараз скажу щось про деяких людей. Все, кого мій вислів стосується, миттєво схоплюються з своїх стільців і прагнуть зайняти один із стільців, що звільнилися. Якщо мій вислів стосується і мене, я теж можу зайняти чий-небудь стілець. Той, хто залишився без стільця, стає ведучим. Забороняється пересідати на сусідній стілець. Спробуємо.
«Всі, хто сьогодні прокинувся у хорошому настрої…»
«Всі, хто сьогодні прийшов в школу…»
«Всі, у кого в чорних кучерях золотий обруч…» (Вибирається прикмета тільки однієї дівчинки в групі. Коли вона встає, то ведучий прагне зайняти її місце.)
Після першої спроби гри, ведучий «відкриває карти»:
— Я поставила три питання. В першому випадку відгукнулися деякі, а інші сказали: «Це до мене не відноситься». В другому випадку відгукнулися всі без виключення. А в третьому — тільки одна людина. Ця гра так і називається: «все — деякі — тільки один». За допомогою цієї гри ми можемо дізнатися один про одного щось нове.
- Які ми?
Мета: навчитись аналізувати оточуючих людей.
Всі сідають в коло, одержують від психолога невеликий листок. Кожний учасник пише у верхній частині листа своє ім’я і розділяє лист вертикальною лінією на дві частини. Ліву відзначаємо зверху знаком «+», праву — знаком «-». Під знаком «+» перераховуємо: назва улюбленого кольору, улюблена пора року, улюблений фрукт, тварина, назва книги, те, яким чином легше всього доставити учаснику задоволення, і т.п.
У правій частині листа під знаком «-» кожний називає: нелюбимий колір і т.д.
Психолог по черзі читає назву кожного пункту, пише свої відповіді і бере участь у вправі разом зі всіма. Знайомство з відповідями.
- Ритуал прощання
Встати в коло. Покласти руки один одному на плечі. Привітно подивитися один на одного і попрощатися.
- Домашнє завдання
1. Вивчити конспект.
2. Підготуватись до підсумкового уроку.
Завантажити: Тренінг «Я в своїх очах та очима інших людей» (Розмір: 24.1 KB, Завантажень: 62)