Тема: Усна народна творчість. «Народна мова»(3 клас. Літературне читання)
Мета: ознайомити учнів із новим підручником; актуалізувати поняття «усна народна творчість»; удосконалювати навички читання; розвивати усне мовлення; виховувати любов до народної творчості.
Обладнання: виставка збірок народних творів (різні видання народних казок, збірки прислів’їв і приказок, пісень, загадок та ін.).
Усі уроки літературного читання на сайті «Шкільне життя»
Хід уроку
- Вступне слово вчителя.
- Добрий день, діти! Ми знову зустрілися з вами на уроці українського читання. Сподіваюся, що за літо ви прочитали багато книжок не тільки російською, а й українською мовою. Розкажіть, що ви прочитали влітку. (Розповіді учнів за їхнім бажанням.)
2.Знайомство з новим підручником.
- Сьогодні ми починаємо працювати з новим підручником, у якому ви зможете прочитати багато різноманітних і цікавих творів. Візьміть до рук підручник. Прочитайте його назву. Чи здогадалися ви, що будете вивчати? Так, ви продовжуватимете вивчати українську мову, читати тексти, написані нею, навчатися нею розмовляти.
- Прочитайте прізвища авторів підручника. Чи знайомі вони вам? (Ці автори написали підручник і для 2 класу.) Розгляньте обкладинку. Які на ній малюнки? Персонажі яких українських народних казок на них зображені? Якщо ви не знаєте всіх персонажів, не засмучуйтеся, ми обов’язково з ними познайомимося
протягом року.
- Робота з підручником.
— Розгорніть підручник на с. 3. Розгляньте малюнок. Розкажіть, що ви на ньому бачите. (Розповіді учнів.) Прочитайте запис угорі сторінки. Це назва розділу, який ми починаємо вивчати. Поясніть, як ви розумієте словосполучення
«усна народна творчість». (Відповіді учнів.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
- Сьогодні ми з вами будемо вивчати твори, які створив народ.
Усна народна творчість, або, як її ще називають, фольклор (від англійських слів фольк і лор – «народна мудрість, народні знання»), виникла дуже давно, ще тоді, коли люди не мали писемності. Коли саме виникли ці твори, хто їх склав,сьогодні вже неможливо дослідити. Кожен народ має свої народні твори, і український народ також. Сьогодні ми вже згадували народні казки. А які ще народні твори ви знаєте?
Фольклор виник за багато століть до того, як люди навчилися читати і писати. Складені народом твори передавалися з вуст у вуста. Так від покоління до покоління зберігалися фольклорні твори.Фольклор — це колективна усна народна творчість, у якій відображені різні сторони життя народу.
І лише у 18 столітті люди почали записувати їх, друкувати у вигляді книжок.
Народна творчість різноманітна: прислів’я, приказки, пісні, казки, потішки, забавлянки, лічилки, мирилки, заклички, скоромовки, легенди.
- Щоб вам було легше дати відповідь на це запитання, давайте розглянемо виставку книжок. (Учитель демонструє окремі книжки, учні розглядають обкладинки, розповідають, що на них намальовано, пригадують, що читали, тощо.) Можна дати дітям можливість послухати одну з українських народних пісень.
- ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
І. Аудіювання тексту «Народна мова».
— Про що ви дізналися з цього тексту?
2.Самостійне читання учнями тексту «Народна мова» (с. 4 підручника) мовчки.
- Бесіда за змістом прочитаного і вибіркове читання тексту.
- Які народні твори згадуються в тексті? Прочитайте їхні назви.
- Які. з цих творів ви читали раніше?
- Що сказано в тексті про українську мову? Прочитайте ці рядки.
- Як слід розуміти вислів: «її (мови) краса переливається злотом-сріблом»? Чому саме із золотом і сріблом порівнюється наша мова?
- Від кого навчаються діти української мови? А від кого навчилися її ви?
- Про що розповідається в народних творах? Як про це сказано в тексті? Прочитайте.
V.ПІДСУМОК УРОКУ
- Що таке усна народна творчість?
- Чому її називають усною?
- З якими книжками познайомилися?
- Які народні твори запам’ятали?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати розповідь про те, що називається фольклором та які існують усні народні твори.
Завантажити: Тема: Усна народна творчість. «Народна мова»(3 клас. Літературне читання) (Розмір: 16.9 KB, Завантажень: 193)