Тема: Розвиток підлітка. Звички і здоров’я (Основи здоров’я 6 клас. Нова програма)

Мета: ознайомити учнів з особливостями психічного розвитку підлітків, потребами людини; розвивати вміння працювати в групах, аналізувати, робити висновки; виховувати толерантне ставлення до думок, поглядів і переконань інших людей. Формувати в учнів поняття про вміння, навички, корисні й шкідливі звички та їхнє значення в житті людини; розповісти про чинники, що впливають на прийняття рішень і формування звичок; розвивати вміння приймати зважені рішення, аналізувати свої вміння; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: Підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво
«Алатон», 2014. — 200 с., наочність.
Поняття та терміни: навички, звички.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
– пояснити, чим розвиток людини відмінний від розвитку інших живих істот;
– усвідомити, що зміни — це нормальне явище, і кожна людина має власний біологічний «календар змін»;
– назвати щонайменше п’ять базових людських потреб;
– продемонструвати розуміння того, що потреби людини змінюються з віком.
– пояснити значення термінів «навички» і «звички»;
– навести приклади здорових і шкідливих звичок;
– назвати чинники, що впливають на процес формування звичок;
– навести аргументи на користь відмови від шкідливих звичок;
– продемонструвати вміння аналізувати свої звички і розробляти план, як позбутися шкідливих звичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Які зміни відбулись у вас протягом літа, які стосуються вашого зросту, ваги?
2. Чи відбулися зміни у спілкуванні з дорослими та однолітками?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Спостережливі люди давно вже звернули увагу на те, що життя людини тече не рівномірно, як ростуть річні кільця на дереві, а з якоюсь періодичністю, з «переломами», якісними стрибками.

Відомо, що підлітковий період — це час, коли суперечності розвитку набирають особливої гостроти, що зумовлено специфічними явищами, які свідчать про перехід від дитинства до дорослості. Саме в цей період дитина усвідомлює свою індивідуальність, змінює ставлення до навколишнього світу, до себе, до інших людей, відбувається перебудова потреб і мотивів, поведінки. Водночас змінюються вимоги суспільства до підлітка. У зв’язку з цим молоді необхідно погоджувати свої потреби з очікуваннями оточуючих та вимогами соціальних норм.

Спробуйте відчути себе в ролі дорослих. Змоделюйте можливі протиріччя під час спілкування з підлітками.

(Одна половина класу бере на себе роль дорослих і складає перелік вимог дорослих до підлітків. Інша грає роль підлітків і складає перелік власних потреб).

ІV. Вивчення нового матеріалу
Як розвивається людина

Деякі істоти народжуються маленькими копіями дорослих і відразу ж дають собі раду: літають, бігають, плавають, повзають, шукають корм. Що примітивнішою є психічна організація тварини, то коротший період її розвитку. І навпаки, високоорганізовані істоти, поведінка яких залежить від набутого досвіду, народжуються немічними і мають тривалий період розвитку.

Людині, щоб стати фізично, психологічно і соціально зрілою, знадобиться аж 18 років. Але й після того, як її починають вважати дорослою, розвиток не припиняється. Адже люди ростуть приблизно до 23 — 25 років, а їхній психологічний і соціальний розвиток триває усе життя.

Як же дізнатися, що ти ростеш і розвиваєшся? Може, за один рік увесь твій одяг став замалим для тебе; чи тобі сказала про це бабуся, яка не бачила тебе з минулого літа; чи, може, тепер ти знаєш або вмієш набагато більше, ніж раніше; а може, вже не боїшся темряви чи не соромишся купувати щось у магазині?

1. Обміняйтеся з приводу цього своїми думками з друзями. Починайте словами: «Я думаю, що росту (розвиваюся), тому що…».
2. Які з цих змін стосуються вашого фізичного, а які — психологічного (емоційного, інтелектуального, духовного) чи соціального розвитку?

Робота в групах
Об’єднайте учасників у 2 групи. Робота з підручником (с. 57 –58). Перша група готує повідомлення про фізичний розвиток підлітка, друга — про психологічний.

Виступи представників груп. Наголосіть: усі фізичні та психологічні зміни, що відбуваються з кожним підлітком, — цілком нормальні.

Мозковий штурм «Які бувають звички»
Поділ звичок на корисні та шкідливі для здоров’я.

Читання уривка з повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра» (уривок)

Мері дала йому жерстяний таз, наповнений водою, і шматок мила; він вийшов за двері, поставив таз на ослінчик, вмочив мило у воду і поклав його на місце. Потім закачав рукава і обережно вилив воду на землю, зайшов у кухню і почав щосили терти обличчя рушником, що висів за дверима. Але Мері відібрала в нього рушник.

— Як тобі не соромно, Томе! — вигукнула вона. — Хіба можна бути та-ким розбишакою? Адже вода тобі не зашкодить!
Знову таз наповнили водою. Цього разу Том деякий час стояв над ним, набираючись хоробрості, нарешті зітхнув і почав умиватися. Коли він вдруге зайшов до кухні із заплющеними очима, наосліп відшукуючи рушник, вода і мильна піна, що стікали з його обличчя, не залишали сумніву в його сумлінності. Але коли він виринув з-під рушника, результати виявилися не надто блискучими: чистим, як маска, була лише частина його обличчя від лоба до підборіддя; вище і нижче тягнулася обширна, не змочена водою територія, що зверху піднімалася на лоб, а знизу лягала темною смугою навколо шиї.

Запитання для обговорення:
– Яку звичку мав Том Сойєр — корисну чи шкідливу?
– Пригадайте кілька ваших звичок.
– Які з них вам подобаються? (Висловлюються ті, хто бажає).
– Яких звичок ви хотіли б позбутися?(Запишіть їх на аркушиках паперу і викиньте в кошик для сміття)

Об’єднайтесь у 3 групи і назвіть користь від зміни звички для персонажів наведених нижче ситуацій.

– Група 1. Щоранку Даринка пізно прокидається. Тому погано почувається і збирається в школу похапцем. Мама порадила їй вчасно лягати спати і вставати на 20 хвилин раніше.
– Група 2. Іванко увесь свій вільний час проводить у комп’ютерному клубі. Через це він почав гірше вчитися і почувається перевтомленим. Класний керівник радить йому надавати перевагу відпочинку на свіжому повітрі.
– Група 3. Антонові 20 років. Він витрачає на цигарки половину своєї стипендії. Куріння уже шкодить його здоров’ю — щоранку він сильно кашляє, а нещодавно через проблеми з серцем лікар заборонив йому курити.

V. Закріплення знань учнів
1. Назви основні ознаки підліткового віку.
2. Як змінюється емоційний стан у підлітків?
3. Назви ознаки гармонійного розвитку підлітка.
4. Що слід розвивати підлітку? Чому?
5. Поміркуй, чому підлітковий вік вважають важливим етапом у житті людини?
6. Опиши дорослу людину, яка тобі подобається і на яку ти хотів би стати схожим, коли виростеш. Яких знань, умінь чи особистих якостей тобі поки що бракує? Наміть кроки, які необхідно здійснити, щоб досягти такого ж успіху в житті.

VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 10-11
2. Напиши есе (невелике оповідання) про те, як ти розумієш народну мудрість: «Посієш вчинок збереш звичку, посієш звичку — збереш характер, посієш характер — збереш долю».

Підсумки
Підлітковий вік починається зі швидкого «стрибка зросту», під час якого змінюються пропорції тіла, стан шкіри і волосся. Відбуваються зміни емоційного стану, з ’являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями.

Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою, є цілком природними і нормальними.

Упродовж життя людина набуває багато навичок і звичок. Вони можуть бути корисними або шкідливими для здоров’я.

У підлітковому віці з ’являється чимало нових потреб. Тому важливо навчитися правильно задовольняти їх.

Звичок набувають несвідомо (наслідуванням) або свідомо, наприклад, звичку робити ранкову зарядку.

Позбутися звички непросто, особливо тієї, що спричиняє залежність. Тому обирай гідні приклади для наслідування, учись приймати зважені рішення і протидіяти негативному соціальному тиску.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Розвиток підлітка. Звички і здоров'я (Основи здоров'я 6 клас. Нова програма) (Розмір: 19.6 KB, Завантажень: 1629)
Мета: ознайомити учнів з особливостями психічного розвитку підлітків, потребами людини; розвивати вміння працювати в групах, аналізувати, робити висновки; виховувати толерантне ставлення до думок, поглядів і переконань інших людей. Формувати в учнів поняття про вміння, навички, корисні й шкідливі звички та їхнє значення в житті людини; розповісти про чинники, що впливають на прийняття рішень і формування звичок; розвивати вміння приймати зважені рішення, аналізувати свої вміння; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я. Обладнання: Підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво «Алатон», 2014. — 200 с., наочність.…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*