ФайлиШкільному психологу

Профілактика виникнення та подолання проявів шкільного булінгу (тренінгове заняття для учнів старших класів)

Автори: Пушкарук Ірина Юріївна, Савчук Інна Андріївна

Навчальний заклад: Коломийська гімназія імені М.Грушевського

Тема: «Профілактика виникнення та подолання шкільного булінгу»

Мета: ознайомити учасників із поняттям «булінг», визначити ознаки жертв цькувань і методами профілактики виникнення та  подолання проявів булінгу.

Обладнання та  ресурси: мультимедійний проектор, аркуші з клейовою стрічкою, фліп-чарт, папір формату А4, маркери, ручки, фломастери, рулон шпалер, олівці, лінійки, ватмани.

Час: 2 год.

ХІД ЗАНЯТТЯ

ВСТУПНЕ СЛОВО.

Мета: активізувати учасників.

Час: 5 хв.

Повідомлення теми, мети та завдань тренінгу; виявлення настрою та очікувань учасників.

ВПРАВА «ІМ’Я – ПОЗИТИВНА РИСА»

Мета: сприяти знайомству учасників.

Час: 10 хв.

Учасники по черзі називають своє ім’я та свою позитивну рису характеру, яка повинна починатися на першу букву імені.

ВПРАВА «ВІДКРИЄМО СЕРЦЕ ОДИН-ОДНОМУ»

Мета: активізувати учасників групи, створити неформальну, невимушену атмосферу, підвести до  теми заходу.

Ресурси: вирізані серця, капелюх.

Час: 10 хв.

Учасники прописують названу у попередній вправі рису на бланку у вигляді серця і кидають у капелюх, з яким до кожного підходить ведучий. Далі бланки перемішуються і кожен учасник витягує по одному з них. Після цього вони повинні повернути серце власнику, відштовхуючись від написаної риси.

ВПРАВА «СЕРЦЕ»

Мета: образна демонстрація наслідків зверненого на особу негативу в різних сферах.

Ресурси: велике кольорове серце, скотч, ножиці.

Час: 15 хв.

Чотирьом учасникам роздаються репліки сестри Даринки – «Іди вже, ти і так страшна!», мами – «Ти в цьому збираєшся до школи? Зніми це негайно!», водія автобуса – «Чого стоїш на проході? Пройди дальше!», вчителя – «Подумай, ким ти станеш у майбутньому з таким підходом до виконання домашнього завдання!…». Завдання для учасників, які отримали репліки полягає у тому, що вони повинні з почуттям озвучити їх, коли по сценарію вони мають звучати. Після кожної озвученої репліки тренер відриває від «серця» шматочок.

Слова тренера: «Зараз розкажу вам казку, про дівчинку Даринку. Ваше завдання спостерігати за вашими емоційними реакціями… Почувши будильник Даринка прокинулася, потягнулася і пішла умиватися. Тут надходить її сестра і каже (учасник в ролі «сестри» зачитує свою репліку). Вийшовши з ванни, одягнувшись Даринка пішла снідати, а тут їй мама (учасник в ролі мами зачитує свої слова). Переодягнувшись, Даринка вирушила до школи, коли автобус рушив, водій звернувся до Даринки (учасник в ролі «водія» зачитує свої слова). Прийшла на урок вже в розпачі, Даринка ніяк не могла зосередитися на уроці, а тут вчитель до неї звертається (учасник в ролі «вчителя зачитує свою репліку). Прослухавши казку, поділіться, будь ласка своїми враженнями».

(Учасники проговорюють свої відчуття і емоційні відреагування.)

Тренер: «А зараз давайте, ми з вами постараємося виправити ситуацію. Отже, подумаємо, як же можна було б замінити ці репліки».

(Учасники проговорюють свої варіанти розвитку подій. Після кожного конструктивної репліки, тренер приклеює відірваний шматочок назад до «серця».)

ВПРАВА «ЧОМУ ТАК СТАЄТЬСЯ?»

Мета:інформувати учасників про можливі причини боулінгу з позиції кожного з учасників цього явища та допомогти систематизувати отриману інформацію.

Ресурси: картки з намальованими оком, мішенню і стрілою.

Час:10 хв.

Тренер роздає учасникам підготовлені картки таким чином, щоб учасники не бачили картка із яким зображенням їм попадеться. Картки відкриваються за командою тренера. Після цього тренер просить учасників об’єднатися у групи за малюнками, які є на картках.

Далі тренер запитує учасників, що на їхню думку означає «стріла» (агресор), «око» (спостерігач), «мішень» (жертва).

Після відповідей і резюмування тренер пропонує кожній групі прописати про можливі причини, що спонукають ся агресора, спостерігача та жертву до відповідної поведінки.

ВПРАВА «ПОРТРЕТ»

Мета: напрацювання та систематизація уявлень про риси та якості булера, жертви та спостерігачів.

Час:20 хв.

Ресурси: ватмани, маркери.

Учасники діляться на три групи (групи формуються відповідно до вправи «Чому так стається?»). Кожна група на ватмані малює портрет булера, жертви та спостерігача, присвоюючи кожній частині тіла (можна включати і внутрішні органи) певну якість. Представник від кожної групи робить представлення портрету.

ВПРАВА «СКРИНЬКА БЕЗПЕКИ»

Мета: напрацювати та обмінятися навиками безпечної поведінки та конструктивного спілкування.

Ресурси: намальована на ватмані і прикріплена до фліпчарту «скринька», стікери.

Час: 10 хв.

Завдання вправи полягає у тому, що кожен з учасників повинен подумати і написати: «Як захистити себе від боулінгу?», «Що повинна робити дитина у ситуації боулінгу?».

Озвучивши свої рекомендації, прикріпити їх на «скриньку безпеки».

Можливі рекомендації тренера:

  1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
  2. Стримуй гнів.
  3. Говори спокійно і впевнено– дай агресору можливість зупинитися.
  4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
  5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
  6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
  7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  8. Усунь провокативні фактори.

Пам’ятка для учасників:

  • Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.
  • Ваша власність належить тільки вам.
  • Ви маєте право на допомогу.
  • Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК «ЯК І  ЧОМУ ЦЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ?»

Мета: інформувати учасників про явище булінгу, його причини та наслідки, а також міфи, що його супроводжують.

Ресурси: фліп-чарт, маркери.

Час:10 хв.

Тривалі психологічні, психіатричні та  сучасні неврологічні дослідження підтверджують, що емоційне насилля може завдати серйозної шкоди. За  допомогою томографії було з’ясовано, якої фізичної шкоди завдає цькування, нехай не  тілу, але мозкові. Синці сходять, зламані кістки зростаються, але емоційне насилля може залишити на мозку сліди, що не  зійдуть ніколи. Майже у  всіх неврологічних дослідженнях розглядають цькування однолітків однолітками: дитини дітьми на  дитячому майданчику або дорослого дорослим на  робочому місці. Але ж у  підґрунті знущання завжди перебуває нерівність сил, а  найбільш нерівні сили дорослої людини і  дитини, особливо вчителя та  учня – коли один, молодший і  слабший, зобов’язаний повністю підкорюватися іншому. Дорослі, яким надане право навчати, отримують також владу над теперішнім і  майбутнім дитини. Іноді (хоча і  не надто часто) булінгом можуть займатися і педагоги.

Стан речей не  покращиться, доки ми продовжуватимемо плутати знущання з  виховними методами, що підуть дитині лише на  користь. У  цьому контексті, говорячи саме про підлітків, розглянемо міфи про цькування, в  які всі ще вірять у  системі шкільної освіти.

Перший міф. Підлітки – це майже дорослі, і  цькування загартовує їхній характер Підлітки схожі на  дорослих лише фізично, а  от щодо головного мозку – все навпаки. Мозок підлітка перебуває на  стадії активного розвитку, що робить його так само слабким і  уразливим, як мозок новонародженої дитини. Ризик розвитку психічного розладу внаслідок такої грубої поведінки у  дворічного малюка та  підлітка однаково високий, бо їхній мозок функціонує однаково.

Установлено, що мозок людини, над якою відверто насміхаються, реагує точнісінько так само, як мозок людини, що отримує опік шкіри.

Другий міф. Цькування – це прояв любові, що робить дітей сильнішими Насправді залякування спричиняє стресову реакцію, під час якої в  мозку вивільняється кортизол. А  цей гормон безпосередньо пов’язаний із депресією, психічним захворюванням, що також набуває масштабів епідемії серед підлітків. Булінг може залишити слід назавжди, адже він впливає на  гормони, руйнує зв’язки між клітинами мозку та  перешкоджає утворенню нових нейронів. Жодне з  цих явищ не  зробить дитину сильнішою, розумнішою, не  сприятиме розвитку спортивних чи художніх талантів. Єдиним наслідком буде постійне погіршення стану мозку.

Третій міф. Емоційне насильство не таке серйозне, як фізичне або сексуальне Цькування залишає справжні «неврологічні рубці» на  мозку, які можна побачити за  допомогою томографії. І  науковці були просто вражені тим, наскільки ці зміни в  мозку схожі на  зміни в  мозку дітей, які стали жертвами фізичного чи сексуального насильства в  ранньому дитинстві. Тож батькам, які вважають, що вчителі просто зобов’язані кричати, лаятися, зачіпати за  живе, ігнорувати та постійно засуджувати вихованців, – бо все це нібито мотивує дітей – варто пам’ятати, що підтримувати такого вчителя – все одно, що підтримувати маніяка-ґвалтівника.

Четвертий міф. Булінг – невід’ємний етап дорослішання Очевидно те, що позитивне, сприятливе середовище дозволяє підліткам розкриватися і бути щасливими, а  «токсичне» середовище змушує їх  страждати, сильно та  постійно. Цькування не  закінчується із закінченням школи. Зміни у  мозку є  довготривалими, а  емоційні шрами можуть залишитись на  все життя. Тож учені стверджують, що вкрай важливо якнайшвидше зупиняти будь-які спроби цькування, де б вони не виникали, бо наслідки катастрофічно швидко стають невідворотними.

П’ятий міф. Учні та  спортсмени здатні реалізовувати увесь свій потенціал лише за  умов цькування Клітини мозку, сформовані в  дитинстві, працюють і  в підлітковому віці, утворюють нові з’єднання, а  невикористані – поступово відмирають. Отже, підлітковий вік є  вирішальним для формування або руйнування інтелекту людини. Саме тому потрапляння кортизолу в  мозок під час цькування є настільки руйнівним: він пошкоджує мозкові структури, які впливають на  здатність навчатися, пам’ять, концентрацію і  прийняття рішень.

ВПРАВА «ЯРЛИК»

Мета: активізація учасників та вироблення навиків гнучкої взаємодії; привернення уваги до того як «навішування ярликів» впливає на міжособистісну комунікацію.

Ресурси: стікери з написами.

Час:15 хв.

Тренер пропонує учасникам об’єднатися у групи по четверо осіб. Кожному з учасників тренер приклеює на чоло ярлик, і оголошує завдання: не підказуючи один одному хто є хто, виконувати завдання по ярлику інших членів групи.

Ярлики, які використовуються у вправі: «погоджуйся», «не погоджуйся», «погоджуйся, але сумнівайся», «ігноруй».

Учасникам дається проблемна ситуація: обговорити куди вони підуть сьогодні обідати. Обговорення триває 5 хв. Після обговорення в групах тренер у загальному колі пропонує відповісти на такі запитання: «Хто здогадався хто він є?», «Що ви відчували під час обговорення?», «Коли ми когось ігноруємо, що відчуваємо при цьому?», Що відчуваємо, коли використовуємо ярлик «так, але»?», «Які емоції супроводжують використання ярлика «я права»?».

ЗАКЛЮЧНА РЕФЛЕКСІЯ

Мета: рефлексування пережитих на занятті емоцій та почуттів, резюмування отриманого на занятті досвіді.

Час: 10 хв.

Тренер: «Наше заняття закінчилося. А зараз прошу кожного проговорити:

  • «Що вам найбільше запам’яталося?»
  • «Що зможете за необхідності застосувати в житті?»
  • «Чи збулися очікування?»

ВПРАВА НА ЗАВЕРШЕННЯ «АВСТРАЛІЙСЬКИЙ ДОЩ»

Мета: зняти емоційну напругу, якщо вона присутня, дати можливість фізично відреагувати пережите на занятті та розслабитися.

Час:5 хв.

Учасники стають у коло. Тренер запитує: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні».

– В Австралії піднявся вітер (тренер тре долоні).
– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).
– Починається справжня злива (плескання по стегнах).
– А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
– Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).
– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
– Тихий шелест вітру (потирання долонь).
– Ура! Сонце! (руки догори).

Завантажити: Профілактика виникнення та подолання проявів шкільного булінгу (тренінгове заняття для учнів старших класів) + Сертифікат (Розмір: 343.5 KB, Завантажень: 201)
Back to top button