ГоловнеПочаткові класи

Право на власну думку: як заохотити молодших школярів до дискусії?

Уміння висловити власну думку — одне з ключових в реформі Нової української школи. Про те, які методики допомагають його розвинути, розповідаємо в новій статті проєкту «Дружня школа».

Початкова школа-Шкільне життя

Підхід Нової української школи дає учням знання, сучасні вміння та навички, які можна застосовувати не лише у стінах навчального закладу, але й у повсякденному житті.

Право на власну думку – одна із ключових засад реформи освіти. Упродовж навчання школярам важливо розвинути критичне мислення, навчитися приймати рішення та сміливо висловлювати свої погляди в найрізноманітніших ситуаціях, обґрунтовувати власну думку та керувати емоціями.

Звичайно, школа не одразу стає комфортним середовищем для малих першокласників: усім їм потрібен час на адаптацію. Як допомогти маленьким школярам «включитися» в навчальний процес, розпочати взаємодію з однокласниками, вираження власних ідей та думок? Про свій досвід розповідає вчителька початкових класів НВК «Щастя» Олена Анцибор.

Які інструменти може використовувати педагог, аби навчити молодших школярів формувати та виражати власну думку?

Учням початкової школи, особливо першокласникам, спершу складно виражати свої думки та емоції. Тому вчитель має їм у цьому допомогти: придумати цікаві запитання або ініціювати обговорення, наприклад, прочитаного тексту, запропонувати поглянути на історію під іншим кутом. 

Саме тому мені дуже подобається «Ранкове коло», на карантині діти дуже за ним сумували. Ця зустріч організовує та налаштовує дітей на цілий день і пропонує гарні різноманітні вправи для робочого настрою. Наприклад, за допомогою кольорів конструктора можна розповісти про свої емоції та асоціації чи поділитися враженнями про вихідні. Такі вправи дозволяють дітям вільно почуватися у школі та спілкуватися з однокласниками. 

До речі, схожий підхід я використовую, коли в класі виникає суперечка. Допомагаю учням порозумітися за допомогою слів, приймаю та озвучую їхні почуття, пропоную їм зробити те саме та розпочати діалог.

Як органічно «вписати» власну думку учнів у навчальний процес? Чи потрібно це робити?

План уроку передбачає лише його структуру: вона, здебільшого, незмінна. Звичайно, я хочу почути різні думки. Навіть на математиці — а це все-таки точний предмет — важливо вміти пояснити та аргументувати свою точку зору. 

Передбачаючи різні завдання та елементи обговорення під час уроку, я ніколи не знаю, куди «заведуть» мене учні – в цьому велика перевага підходу Нової української школи. Так, я досі згадую висновки четвертокласників під час позакласного читання, коли ми розбирали казки «Дюймовочка» та «Попелюшка». 

З першого класу я акцентую увагу учнів на їхніх сильних сторонах. Хтось сильніший у математиці, комусь гарно вдаються твори, а хтось вміє красиво танцювати. Це допомагає підкреслити їх особистість, не привертаючи уваги до поразок, і активізує командну роботу та взаємопоміч.

Як вибудувати партнерські стосунки між педагогами й батьками, аби дитина гармонійно здобувала знання  в школі та вдома? 

Активно залучені до процесу освіти батьки завжди готові взаємодіяти і йти назустріч. Ми спілкуємося у чатах: я надсилаю записи уроку, коли помічаю цікаве обговорення, фотографую курйозні ситуації чи, можливо, помилки, аби пізніше приділити цьому увагу. Так батьки розуміють, чим живуть їхні діти у школі.

Добре, коли вдома тато з мамою нагадують дитині прочитати потрібний текст. Обговорювати й аналізувати його не обов’язково, достатньо, аби на уроці учень був «у контексті».

Нове освітнє середовище забезпечує учнів необхідними ресурсами. А вчителі, тим часом, можуть підтримати й направити їх: це особливо важливо для наймолодших учнів у перші дні навчального року.

Ярослава Кобинець, журналістка проєкту «Дружня школа» 

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

  
Теґи
Back to top button
Close