Тема: Як змінюється стан води при нагріванні та охолодженні? (2 клас. Природознавство)
Мета: ознайомити учнів із властивостями рідин, що здатні розширюватися при нагріванні та стискуватися при охолодженні; виховувати інтерес до вивчення природи.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
— Де в природі міститься вода?
— Чому Землю називають «голубою планетою»?
— Які ви знаєте водойми?
— Розкажіть, які водойми є у вашій місцевості. Чому вони мають таку назву?
Слухання розповідей учнів про те, як змінився стан улюбленої водойми (річки, озера, ставка тощо)восени.
III. ПОВІДОМ ЛЕННЯ ТЕ М И І М ЕТИ У РОК У
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що стан води при нагріванні та охолодженні змінюється.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота за підручником (с. 22-23)
— Розгляньте малюнки на с. 22. У яких трьох станах існує вода?
— Від чого залежить стан води?
Дослідницька лабораторія
— Розгляньте малюнки. Які властивості води при нагріванні та охолодженні ви спостерігаєте?
— Роздивіться фотографії нас. 23 і розкажіть, з чого виготовлені ці скульптури. Де ще міститься вода в природі?
— Запам’ятайте приказки.
- Мороз кріпне — лід товстіє.
- Без хмари дощ не приходить.
— Їжачок Хитрячок запитує: «Коли можна воду в решеті носити?».
- Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Слухання розповіді «Подорож краплинки»
…Була зима. Блищав сніг. Маленький хлопчик гуляв морозного ранку на вулиці і побачив на розі будинку бурульку. Вона була дуже гарна. А може, вона солодка, подумав хлопчик, і йому дуже захотілося и посмоктати. Він узяв палку і влучив у бурульку. Бурулька впала, хлопчик зрадів, схопив бурульку і хотів посмоктати, але бурулька заговорила до нього.
— Не бери мене до рота, не треба, я розкажу тобі багато цікавого.
— Ти, мабуть, чарівна бурулька?
— Так, я зачарована, я заморожена, і дуже дякую, що ти врятував мене. І я прошу тебе: не губи мене, я надзвичайно люблю стрибати, як ти, скрізь бігати і ніколи не сидіти на місці.
Я була веселою краплинкою води і плавала зі своїми сестричками по річках і морях. Усі звали мене невгамовною, вітер не давав мені ані хвилинки спокою. Чого він хотів від мене — не знаю. Він здіймав страшні хвилі. Я, маленька краплинка, тікала від нього. Якось тихого літнього дня вітер виплеснув мене на берег на гаряче каміння. Я обернулася парою і полинула в небо.
Високо над землею я літала в білій хмарі, мені було весело. Коли ж раптово знову налетів вітер, я швидко падала на землю дощем і напувала її. Я не боялася потрапити на землю, адже я там рухалася, жила і знову виринала на світ веселим джерелом.
Потім з сестричками потрапила у довгі, темні труби. Там дуже багато води.
— Нічого страшного, нічого страшного,— говорили старші сестрички,— це звичайний водопровід, і незабаром ми виллємося на білий світ.
Там я здружилася з багатьма сестричками, ми багато говорили між собою і розповідали про себе. Одні розповідали, як їх наливали у паровози, підігрівали, і як вони, обернувшись на пару, рухали потяги. Інші розповідали, що вже не раз їх узимку закривали в труби, щоб опалювати будинки. І якби не вони, то люди померзли б.
Але ось раптом відкрили кран, мене налили в чайник, у звичайний великий чайник, і поставили на електричну плиту.
— Що зі мною буде? Що зі мною буде? Так гаряче! Так гаряче! — заплакала я разом із сестричками. Та я швиденько-швиденько підібралася до кінчика чайникового носа, легкою парою знялася вгору і вилетіла з іншими подругами крізь кватирку.
Ой, лишенько, та надворі знову був вітер, і який сердитий, холодний! Він тепер служив у білої Зими. Вона йому тільки слово мовила — підхопив мене і вже білою сніжинкою я упала на дах будинку. Я дивилася на своїх подружок-сніжинок, які кружляли в повітрі, заздрила їм, плакала, і сльозинки мої замерзли. Я стала знов холодною крижаною бурулькою.
Бурулька замовкла і хлопчик почув, як вона тане в його руках.
— Трішечки тепла — і я знову оживаю, знов іду далі. Дякую за тепло твоїх рученят.
Згадай мене, коли плаватимеш у річці, коли побачиш росу і золотий дощик.
Ось така історія трапилася з краплинкою. (М . Остапчук)
— Про що бурулька розповіла хлопчику?
— Які історії трапилися з бурулькою?
Під час розповіді вчитель відкриває малюнки хмари, крапельок, струмочка, моря, сонця, пари. Виходить схема «Кругообіг води в природі».
— Розкажіть про подорож крапельки води, користуючись схемою.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Як довести, що стан води при нагріванні та охолодженні змінюється?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С . 22-23.
— Доведіть, що вода у природі існує у вигляді льоду, криги, снігу та пари. Розкажіть природознавчу казку про пригоди Крапельки води. А який стан води вам подобається найбільше?
Завантажити: Тема: Як змінюється стан води при нагріванні та охолодженні? (2 клас. Природознавство) (Розмір: 13.0 KB, Завантажень: 499)