Наркотики – зло! Колективна творча справа (сценарій)
Автор: Волосожар Людмила Володимирівна
Вік – старші класи
Тема: Наркотики – зло!
Мета: ознайомити учнів з основними наслідками такого негативного явища як наркоманія, з його впливом на життя суспільства та окремої людини, використовуючи знання з біології, визначити, як наркотики впливають на людину та її потомство, вчити дітей вирішувати проблеми спілкування, працювати в мікрогрупах; знаходити відповіді на проблемні питання
І.Підготовчий етап.
- Колективне читання книги «Синяя трава : дневник пятнадцатилетней наркоманки : пер. с фр. – М. : FreeFly, 2004» і визначення необхідності обговорення теми наркоманії.
- На уроках біології при вивченні теми «Мутагенез» звернути увагу учнів на те, що наркотики є сильно- і швидкодіючими чинниками мутагенезу. Штучний мутагенез залежить від дози і концентрації чинника тривалості його дії, наявності , відповідності мутацій конкретним умовам середовища Мутагенез може проявлятися відразу після дії чинника або із затримкою у часі, яка може тривати навіть кілька поколінь. Таким чином, у наркоманів під загрозою не тільки власне життя, але й життя їхніх дітей та онуків. Цей аргумент також визначає необхідність обговорення даної теми.
ІІ.Хід заняття
1.Розділити клас на 3 групи за принципом “веселки” (нарізати рівну кількість смужок паперу трьох кольорів та запропонувати дітям вибрати папірці того кольору, який їм сподобався та розсадити їх за столи з відповідним кольоровим оформленнням). Таким чином досягається психологічно обгрунтований підбір груп, що дозволяє дітям краще взнати один одного
2.Кожна група отримує конверт з питаннями
Час обговорення 10 хвилин
Питання для обговорення:
- Які речовини вважаються наркотиками (Наркотиком вважається кожна речовина рослинного чи синтетичного походження, яка при введенні в організм може змінити одну чи декілька функцій та внаслідок багаторазового вживання призвести до психічної або фізичної залежності. Відчути дію наркотику і не втягнутись неможливо.)
- Що таке наркоманія (Наркоманія – це важке захворювання, що завдає серйозної шкоди здоров’ю, призводить до деградації особистості, інвалідності і смерті в молодому віці.)
- Яка залежність виникає у наркоманів при довготривалому вживанні наркотиків.( Психічна залежність, фізична залежність)
При цьому виховне значення будуть мати не самі відповіді, а процес обговорення, шлях пошуку відповідей на питання.
Після обговорення від кожної групи виступає по одній особі зі своїми варіантами відповідей.
3.Перегляд ролика «Они сказали…» ()
Обговорення побаченого в групах :
Чи може людина стати наркоманом без відповідного оточення? (Всі наркомани пояснюють, що їм хтось обіцяв легке розв’язання якихось проблем «Они сказали…»)
Чому наркоманія – хвороба соціальна? (Всі герої зйомок – люди, які не самі по собі, а жителі суспільства – школярі, студенти та ін..)
Який переважно вік людей-героїв даного ролика? (17-20 років)
Чи знайшли вони розв’язання своїх проблем через вживання наркотиків (Ні. Вони втрачали людське обличчя)
Чи вдячні виступаючі тим, хто втягнув їх до вживання наркотиків (Ні. «Они солгали…»)
4.Створення плаката
Кожна група отримує папір, фломастери, олівці. Завдання – створити плакат, в якому застерегти оточуючих від вживання наркотиків.
Час роботи 7 хвилин
Створені плакати вивішуються на дошку.
Від кожної групи одна особа представляє плакат і пояснює, в чому вони побачили найбільше зло наркотиків.
5.Кожна група отримує конверт з описом ситуації.
- Подруга призналася подрузі, що на дискотеці знайомий хлопець дав їй покурити «травку», але їй стало дуже погано і кавалер висміяв дівчину і припинив спілкування з нею. Але хлопець дуже подобається подрузі і вона готова повторити спробу, щоб вирости в очах хлопця. Що ви порадите дівчині з точки зору її найкращої подруги?
- Ваш найближчий друг ковтає таблетки з будь-якого приводу і без нього. На це постійно потрібні гроші. Він вже не один раз позичав і у вас, і у всіх знайомих. Ви розумієте, що втрачаєте друга, але так далі продовжуватися не може, та пам’ятаєте, що, коли ви потрапили у аварію ця людина першою здала кров, щоб врятувати вас. Тоді він ще не закохався в дівчину, яка і привчила його так легко вирішувати всі проблеми. Якими будуть ваші дії?
- В сім’ї подруги вашої мами горе – батьки взнали, що їхня 17-річна донька – наркоманка зі стажем 3 роки. Вони не помічали нічого, що могло б підказати, що дівчина «сидить на зіллі». Але ви давно вже зрозуміли, що до чого. Ваша мама тепер дуже уважно приглядається до вас і почала дуже прискіпливо контролювати кожен ваш крок. Чи дасть це якийсь результат у застереженні вас від пагубної звички? Чи краще відверто поговорити з мамою?
Час обговорення 7 хвилин. Кожна група повинна в кінці придумати речення, яке стане гаслом розв’язання даної ситуації, де використовується слова «наркотик», «наркоман», «наркоманія»
Від кожної групи виступає по одному учаснику. Речення записуються на дошці.
- Продовжити речення. Кожна група отримує недописані речення і слова, які можна вибрати для завершення речення і пояснює, чому вибране те чи інше слово. Можна придумати своє.
- Наркомани – це ….. люди (нещасні, злі, хворі, не прийняті суспільством, асоціальні, які не знають проблем)
- Мої знайомі – в основному люди, які (не знають, що таке наркотики; наркомани,але про це ніхто не знає, крім нашого кола спілкування; ніколи не стануть вживати наркотики, тому що знають, що понівечать життя)
- До наркотичних речовин відносяться… (опіати, барбітурати, анальгетики, амфетаміни, кокаїн, гашиш, долар, дихлофінак, марихуана)
- В Україні наркоманія за масштабами … (незначна, одна з найбільших у Європі, одна з найменших у Європі, невизначена)
- Середній вік початку вживання наркотиків…(20-25, 13-15, 15-18, 9-13, 18-20 років)
- Середня тривалість життя людини після початку регулярного прийому наркотиків становить… років (10, 12, 7, 9, 25)
7.Підведення підсумків.
- Яка група була найбільш активною?
- Яка група давала найкращі відповіді?
ІІІ. Висновки
- Гасло, під яким ми закінчимо класну годину «Скажемо «так» життю! Скажемо «ні» наркотикам!»
- Плакати, створені на уроці, розмістити на інформаційному стенді школи.
- Ознайомити учнів 8-10 класів з основними висновками проведеної класної години на загальношкільній лінійці.
Список використаної літератури
- Границкая А. С. Научить думать и действовать. Адаптивная система обучения в школе. Книга лля учителя. – М. : Просвещение, 1991.
- Иванов И. П. Энциклопедия коллективных творческих дел. – М.: Педагогика, 1989.
- Кун, Синтия. Как уберечь детей от наркотиков и алкоголя : пер. с англ. / С. Кун, С. Шварцвельдер, У. Уилсон. – М. : РИПОЛ КЛАССИК, 2004.
- Макеева, А. Г.Педагогическая профилактика наркотизма школьников : метод. пособие для учителя 10-11 классов / А.Г. Макеева ; ред. М.М. Безруких. – М. : Просвещение, 2005.
- Николаева Л. П. Уроки профилактики наркомании в школе : Пособие для учителя / Л.П. Николаева, Д.В. Колесов ; РАО, МПСИ. – М. : МПСИ ; Воронеж : НПО “МОДЭК”, 2003.
- Синяя трава : дневник пятнадцатилетней наркоманки : пер. с фр. – М. : FreeFly, 2004.