Практикум. Робота математичної лабораторії № 15 «Розв’язування задач на визначення азимутів, координат, відстаней за топографічною картою» (11 клас. Географія)
Практикум. Робота математичної лабораторії № 15 «Розв’язування задач на визначення азимутів, координат, відстаней за топографічною картою»
Мета уроку: закріпити знання про топографічні карти; сформувати вміння розв’язувати задачі на визначення азимутів, координат, відстаней за топографічною картою; розвивати вміння користуватися джерелами географічної інформації.
Обладнання: підручник, атлас, топографічні карти, компас, транспортири, лінійки.
Тип уроку: формування вмінь.
Ключові поняття: географічна карта, масштаб, географічні координати, кути напрямів, азимут.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Топографічна карта — незамінний помічник під час подорожей і туристичних походів. Із її допомогою можна прокласти оптимальний маршрут, а діставшись обраного району, вивчити навколишню місцевість. Але для того щоб використовувати можливості карти, треба навчитися визначати азимути, координати та відстані.
ПРАКТИКУМ
Робота математичної лабораторії № 15 «Розв’язування задач на визначення азимутів, координат, відстаней за топографічною картою».
На допомогу вчителю
При вимірюванні на карті довжини прямої лінії користуються циркулемвимірником або лінійкою. Отримавши відстань на карті в сантиметрах, визначають, чому вона відповідає на місцевості в метрах або кілометрах. Якщо масштаб на карті лінійний, то, накладаючи на нього взятий із карти розхил циркуля, отримуємо необхідну відстань на місцевості в метрах і кілометрах. Коли використовується чисельний масштаб, то отримане з карти число сантиметрів треба помножити на знаменник чисельного масштабу і перевести сантиметри в метри і кілометри.
Складніше вимірювати довжину звивистих ліній — річок, берегових ліній, контурів лісів. У таких випадках можна скористатися ниткою, приклавши її до кривої лінії так, щоб повторити її форму. Для більш точних вимірів користуються приладом для вимірювання кривих ліній — курвіметром. Він складається з рухливого коліщатка й циферблата зі стрілкою, що показує пройдену на карті відстань у сантиметрах або на місцевості в кілометрах. Спочатку обертанням коліщатка стрілку курвіметра встановлюють на нульову поділку, а потім прокочують коліщатко по вимірюваній лінії з рівномірним натиском ліворуч-праворуч (або знизу-вгору).
Учні виконують завдання практикуму й повідомляють про отримані результати.
Завантажити: Практикум. Робота математичної лабораторії № 15 «Розв’язування задач на визначення азимутів, координат, відстаней за топографічною картою» (11 клас. Географія) (Розмір: 17.5 KB, Завантажень: 294)