Будова тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті (2 клас. Українська мова)
Тема: Будова тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті
Мета: дати учням уявлення про будову тексту, його частини; розвивати вміння виділяти в тексті зачин, основну частину, кінцівку, абзаци; розвивати мовлення учнів; поповнювати словниковий запас; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I.ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання (с. 81, вправа 212)
— Поясніть, як ви розумієте записані прислів’я.
— Розкажіть свої прислів’я, загадки про книгу.
- Гра «Слово загубилося»
— З останніх букв поданих слів утворіть нове слово.
Дід, синиця, кит, море, канал. (Дятел)
- Робота над скоромовкою
У дуплі у дятла дім,
Дятленятам добре в нім.
— Який звук найчастіше повторюється? ( [ д] )
- Каліграфічна хвилинка
Написання букви Дд.
— Роз’єднайте слова. Напишіть каліграфічно.
Дятелвзимкуїстьнасіннязшишок.
- Самостійна робота
Моделювання тексту з окремих речень
— Прочитайте речення.
Від його міцного дзьоба не сховається жодна комаха.
Дятел дуже корисний птах.
Цілий день він проводить огляд своєї ділянки.
Дятел справжній санітар лісу.
— Чи можна назвати ці речення текстом? Чому? Доведіть власну думку.
— Розташуйте речення в правильному порядку, щоб вийшов текст.
— Доберіть до тексту заголовок.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми будемо спостерігати за тим, як будується текст, з яких частин він складається.
ІV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Розповідь учителя
— Текст — немов будинок. Він має свій початок. Будинок починають будувати з фундаменту. Текст починають будувати з одного чи кількох речень, що становлять його початок, або зачин. У зачині коротко повідомляється те, про що йтиметься в тексті. Далі у будинку зводять стіни, у тексті — складають основну частину. З неї ми дізнаємося про основне, головне, про що хотів повідомити автор у тексті. Будинок завершується дахом. І в текстах має бути висновок. Це кінцівка тексту.
- Ознайомлення з правилом (с. 82)
- Виконання вправи 213 (с.82)
Слухання тексту учнями. Складання відповідей на запитання до тексту
— Де діти знайшли білочку?
— Яка лапка була в білочки?
— Де діти поселили звірка?
— Що сталося з лапкою згодом?
— Куди діти віднесли білочку?
— Прочитайте перше речення тексту. Як ви вважаєте, яка це частина тексту? (Зачин)
— Чи можна зрозуміти, про що йтиметься далі в тексті?
— Про що? (Про білочку)
— Про що розповідає 2-ге, 3-тє речення? Це — основна частина.
— Прочитайте кінцівку. Ці речення завершують текст, підводять до висновку.
— Отже, з яких частин складається текст?
— Доберіть заголовок до прочитаного тексту.
- Ознайомлення з поняттям «абзац»
— Зверніть увагу на те, що кожна частина тексту пишеться з нового рядка. Це — абзац.
— Скільки в тексті частин? (3) Скільки буде абзаців? (Теж 3.)
— Запишіть по пам’яті зачин тексту в зошити.
- Фізкультхвилинка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Повторення складових частин тексту за схемою, намальованою на дошці
- Виконання вправи 214 (с. 82-83)
— Прочитайте текст.
— Знайдіть у ньому зачин, основну частину, кінцівку.
— Знайдіть у тексті речення, яке може бути до нього заголовком.
— Порахуйте, скільки в тексті абзаців.
Робота в парах
Один учень ставить запитання за змістом тексту, а інший відповідає.
- Розвиток зв’язного мовлення. Робота над текстом «Хропунчик» за С. Брусиленко
Пішли ми в березовий гай по опеньки. Тиша навкруги. Спокій. Тільки в золотому листі сонячні зайчики в піжмурки грають.
Коли чую — хтось хропе. Тихенько так, ніжно. Цікаво, хто це?
Підходжу обережно до куща, розгортаю листя. А там — їжачок! Ох, ти ж хропунчикі Уже зимувати вклався. Я нагорнув на нього побільше листя.
Приємних тобі снів аж до весни
— Про кого цей текст? Чому автор так назвав їжачка?
— Куди пішов автор? Як називається ця частина тексту? (Зачин)
— Про кого йдеться в основній частині?
— Чим закінчилася пригода у лісі? (Це кінцівка.)
- Диктант
Запис зачину тексту «Хропунчик» під диктування вчителя.
VI.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— З яких частин складається текст?
— Як виділяється кожна частина тексту на письмі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 83, вправа 215, вивчити правило (с. 82).
Завантажити: Будова тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті (2 клас. Українська мова) (Розмір: 27.3 KB, Завантажень: 80)