ФайлиШкільному психологу

Заняття з елементами тренінгу «Шлях до успіху» (11 клас)

Автор: Коротич Алла Валеріївна

Навчальний заклад: Черкаська загальноосвітня школа I-III ступенів №24 Черкаської міської ради Черкаської області

Заняття з елементами тренінгу «Шлях до успіху»

Мета: визначення складових успіху; прагнення до саморозвитку, самовдосконалення; створення власної формули успіху.

Демонстраційні матеріалі: , плакат «Наші очікування», аркуші у формі «слідів від ніжок», аркуші у формі «камінців-перешкод», аркуші у формі «квіточок», аркуші у формі «джерела».

Матеріальні ресурси: папір А3 – 5 шт., А4 – 15 шт., ручки – 20 шт., маркери (різного кольору) – 15 шт., скотч – 1 шт., клейкі папірці.

Обладнання: дошка або фліп-чарт, стільці – 20 шт., столи – 5 шт.

Дія – головний ключ до успіху

Пабло  Пікассо

 1.Вправа «Привітання»(1 хв)

Мета. Сприяти  встановленню контакту між учасни­ками групи та налаштуванню на роботу у групі.

Хід виконання

Вправу починає вчитель, а потім підхоплює один з учасників. Вчитель говорить привітання або комплімент у такій формі: «Привіт усім, у кого в цей момент хороший настрій!» Ті, кого стосу­ються ці слова, відповідають: «Привіт!» А якщо був сказаний комплімент, то ті з учасників, яких він стосується, відповідають: «Дякую!»

  1. Оголошення теми та мети заняття (2 хв.)

Соціальний педагог: Думаю багато хто з вас ставить собі запитання, як досягти успіху? Що таке успіх? Ми не завжди знаходимо відповіді. Чому? Напевно, тому, що успіх – для кожного щось своє. Від народження нас програмують на якийсь певний успіх: будь слухняним, добре вчися, закінчи школу з медаллю, вступи до інституту, одружуйся, народи дітей, отримай добре оплачувану роботу. Тільки чи буде це все успіхом? Можна пройтися по сходинках, які пропонують нам з дитинства батьки, і не відчути при цьому задоволеності. Чому? Та все просто – це критерії успіху батьків, але не ваші власні.

Успіх буває різний! У кожної людини він свій! Будь-яка перемога є успіхом незалежно від того, чим ви займаєтесь. Але чи замислювалися ви: що таке успіх саме для вас? Як ставити цілі і добиватися їх? Саме про це і буде наше сьогоднішнє заняття «Шлях до успіху».

Для ефективності роботи ми повторимо

  1. Повторення правил роботи групи ( 2 хв )

Бути активним

Бути відкритим

Бути тактовним

Бути доброзичливим

Говорити тільки за темою і від свого імені

Кожен має право на власну думку

 

Ознайомившись із темою заняття, поділіться, будь ласка, своїми очікуваннями від нього.

  1. Вправа «Очікування» ( 5 хв )

Мета: визначити сподівання й очікування учасників щодо тренінгу.

Хід вправи:  соціальний педагог пропонує учасникам визначити свої очікування від тренінгу і записати їх на маленьких кольорових аркушиках, вирізаних у формі зірки.

Після цього учасники по колу зачитують свої записи і прикріплюють їх на плакаті «Наші очікування» у вигляді зоряного неба, на якому тільки – но починають сходити зорі.

 

У нашій темі заявлено поняття успіху, ми вже почали про нього говорити. Скажіть, які асоціації виникають у вас із цим словом, явищем? Що це, на вашу думку?

  1. Вправа «Квітка успіху» ( 10 хв)

Мета: з’ясувати рівень обізнаності підлітків про асоціації до слова «успіх».

Хід вправи: тренер об’єднує учасників у 5 груп (за кольором цукерків,  які діти взяли при вході) Завдання кожної – протягом 5 хвилин визначити, що таке успіх та відобразити асоціації у малюнках, образах або стисло записати визначення на аркуші . Далі всі аркуші прикріплюють на дошку, на якій написане слово «успіх». Потім обрані кожною групою спікери презентують роботу групи. Відбувається обговорення отриманих результатів.

– Чи хоче хтось щось доповнити до відповіді іншої групи?

– Розповідь про опитування вчителів

 

  1. Інформаційне повідомлення «Сім умов досягнення успіху» (5 хв )

У «Тлумачному словнику української мови» зазначається, що  «успіх – це значні досягнення в роботі, позитивні наслідки, а також громадське визнання досягнень», успіхом може вважатися набуття і збереження  особистістю почуття власної цінності, особистісної вартості, значущості, самоповаги, через відповідне ставлення інших членів суспільства, яке досягається здобуттям визначених суспільством цінностей.

Соціальний педагог: хочу вас ознайомити із основними умовами досягнення успіху, а саме, це:

  1. Бажання його досягти. Не просто бажання як вередливе хотіння або тимчасовий потяг до задоволення чогось. Це має бути всепоглинаюче бажання. Ваша мета починає наближатися до вас лише тоді, коли ви пристрасно бажаєте цього.
  2. Віра у власні сили. У неймовірно успішних людей самооцінка завжди дещо завищена. Зазвичай не набагато, бо іншому випадку це заважає приймати правильні рішення, спираючись на факти.
  3. Чіткість цілей. Свого часу у Вельському університеті провели цікаве дослідження. Студентів-випускників запитали, чи є в них чіткі плани та цілі в житті. Тільки 3% опитуваних чітко сформулювали свої цілі та плани їхнього досягнення. За 20 років опитування провели знову. Ці 3 % студентів досягли більшого успіху, ніж решта 97%, разом узяті (ідеться про фінансовий успіх).
  4. Наполегливість. Саме ця риса характеру найчастіше є вирішальною між посереднім та видатним. Було б наївним сподіватися, що те, чого ви хочете, саме прийде до вас у руки без жодних зусиль.
  5. Спеціальні знання. Куди ж без них? Д. Трамп, американський магнат-мільярдер, серед основних своїх (та й будь-яких інших успішних людей) рис характеру виділяв крайню допитливість, просто таки нав’язливу жадобу до знань і цікавість до навколишнього світу. Це фактично підтверджує загальний закон життя: «Дерево або росте й розвивається, або помирає».
  6. Закоханість у справу. Є три ступені прояву інтересу до справи:
  • зацікавленість – людина легко переносить неможливість займатися справою, яка їй подобається.
  • любов – думки людини про улюблену справу займають більшість часу;
  • пристрасть – без справи людина не може жити.

Найбільшого успіху, як правило, досягають ті у кого очі горять пристрастю до справи.

  1. Об’єктивне ставлення до результату. Якщо ви занадто пишаєтесь одним успішним результатом, ви ніколи не дочекаєтеся другого. Коли ви досягли якогось успіху, ваша віра в себе росте, на жаль, інколи занадто швидко. Можливо, зростає спокуса задовольнитися, чого ви вже досягли. Але люди такого типу швидко вичерпують свій потенціал.

Не слід забувати про «Закон досягнення успіху»: щоб бути успішним, треба вміти зберігати баланс між тим, чого ми прагнемо, і тим, яким чином ідемо до мети.

Чи важко було вам віднайти хороші якості у свого напарника?

Чи можливо легше було б представити себе?

Тренер: Назвіть кожен одну рису характеру, яку ви вважаєте найважливішою для досягнення успіху, в портреті успішної людини.

 

Подумайте і скажіть чи є хоча б одна риса з тих які ви назвали у вас?

Висновок: Пам’ятайте, що кожен із вас наділений природними здібностями і талантами лише на 10%, а інші 90% успіху залежатимуть від наполегливості, працелюбності, сили волі, цілеспрямованості, ентузіазму, енергійності та оптимізму.

7 . Психологічний практикум «Шлях до успіху» (25 хв)

Мета: надати можливість учасникам усвідомити власне бачення реалізації ними власного успіху, спланувати реальні кроки для реалізації цієї мети.

Хід вправи: соціальний педагог пропонує учасникам замислитись над своєю метою, реалізація якої дасть відчуття успіху. Для цього учасникам роздаються аркуші А4 і пропонується намалювати мету або її метафоричний образ та виконати завдання тренера, при виконанні яких кожен проаналізує кроки до мети, можливі перешкоди та власні ресурси для її досягнення.

Соціальний педагог: Я знаю, що у кожного з вас є певні бажання, думки про майбутнє. Усі ви мрієте про те, що б хотіли мати, вміти, ким бути, чого досягти в житті.

Завдання:

  1. Зобразіть символічно на аркуші свою мету у вигляді малюнка, метафоричного образу і підпишіть його.

Час для виконання – 5 хв.

Запитання для обговорення:

  • Що ви прагнете реалізувати, чого досягти в найближчому майбутньому?

Висновок: Отже, успіх – це здійснення мрії. Мрія – це власне бачення бажаного майбутнього успіху в житті.

  1. Я пропоную зробити вам перші кроки: визначити їх для себе, прописати їх, стати на цей шлях і пройти його.

(Соціальний педагог роздає аркуші у формі «слідів від ніжок», на яких учасники пишуть власні кроки до мети). Час для виконання – 5 хвилин.

Запитання для обговорення:

  • Які кроки у досягненні мети важливо зробити вже сьогодні, щоб реалізувати мету?

До уваги тренера!

Після обговорення учасники прикріплюють свої «сліди» на стіну до малюнка-мети, утворюючи доріжку до неї.

  1. Я думаю, ви добре розумієте, що на шляху до мети ви можете зустрітися із перешкодами та труднощами. У вас є можливість виявити їх та проаналізувати.

(Тренер роздає аркуші у формі «камінців-перешкод» по 3 – 5 шт., на яких учасники їх прописують). Час виконання – 5 хвилин.

Запитання для обговорення:

  • Що може бути перешкодами для реалізації вашої мети?

До уваги тренера!

Після обговорення учасники прикріплюють свої «камінці-перешкоди» на стіну, утворюючи кам’яні перепони на своєму шляху до мети.

  1. Не дивлячись на можливі труднощі на шляху до мети, які роблять нас тільки сильнішими, бажання досягти успіху переважає. Як говорить мудрість: «Дорогу подолає той, хто йде». На цьому етапі шляху нам в пригоді стануть наші можливості, завдяки яким ми можемо подолати перешкоди і досягти мети (вміння, таланти, люди, яких ми знаємо і які нам можуть допомогти, тобто наші ресурси).

(Тренер роздає аркуші у формі «квіточок-ресурсів» по 3 – 5 шт., на яких учасники їх прописують). Час виконання – 5 хвилин.

Запитання для обговорення:

 Що є ресурсами для  реалізації вашої мети ?

До уваги тренера!

Після обговорення учасники прикріплюють свої «квіточки-ресурси» біля «перешкод» на стіну, утворюючи квіткову галявину на шляху до мети.

  1. Але, користуючись ресурсами та людьми-помічниками, необхідно пам’ятати, що відчуття радості від успіху в повній мірі відчутне тоді, коли розумієш, що ти своєї мети досягнув за допомогою сформованих самостійно рис і якостей характеру.

(Тренер роздає аркуші у формі «джерела характеру» по 1 шт., на яких учасники прописують власні риси характеру, які допоможуть досягти мети). Час виконання – 5 хвилин.

Запитання для обговорення:

  • Які риси та якості вашого характеру знадобляться на шляху до успіху?
  • Якими ви володієте вже зараз?
  • Які необхідно сформувати у майбутньому?

До уваги тренера!

Після обговорення учасники прикріплюють перелік необхідних рис характеру для реалізації мети на стіну, утворюючи «джерело», до якого вони можуть завжди приходити, щоб скористатися силою свого характеру на шляху до мети.

Соціальний педагог: Ми з вами спробували пройти шлях лише до однієї мети, з якої складатиметься наш життєвий успіх, але їх буде багато. Успіх – це здійснення мрії, мети, заповітного бажання. Ось як тлумачиться це поняття у словнику української мови: успіх – позитивний наслідок роботи, справи, значні досягнення, удача, перемога; громадське визнання, схвалення чиїхось досягнень.

Але, для досягнення мети не слід забувати про «Закон досягнення успіху»: щоб бути успішним, треба вміти зберігати баланс між тим, чого ми прагнемо, і тим, яким чином ідемо до мети.

Запитання для обговорення:

  • Чи допомогла ця робота краще зрозуміти, як досягнути своєї мети, що для цього потрібно, як діяти?
  • Висновок:Пам’ятайте, що саме ви відповідаєте за правильність зроблених кроків до досягнення життєвого успіху. Ви для цього маєте всі права: вільно вибрати ВНЗ, отримати освіту, обрати професію, жити і відпочивати, де захочете…

Отже, в досягненні мети важливо використовувати алгоритм:

  • по-перше, сформулювати мету, відповівши на питання: «Чого я хочу?»;
  • по-друге, уявити шляхи реалізації своєї мети, можливі перешкоди та власні можливості щодо їх подолання;
  • по-третє, діяти!
  1. Гра «Знайди пару»(2 хв)

Мета: активізувати групу.

Матеріали: папірці з намальованими рукавичками

  1. Ведучий роздає картки з малюнком рукавичок але пара  на різних картках.
  2. Картки опускають у капелюх.
  3. Кожен учасник витягує наосліп картку .
  4. Учасники намагаються відшукати серед групи власника другої рукавички з пари.
  1. Гра «Чемпіони» (5хв.)

Мета: представити учасників один одному в позитивному , оптимістичному ключі, який підкреслює цінність учасника для групи.

  1. Учасники стають у пари ( сформовані після гри «Знайди пару»)
  2. Протягом хвилини учасники опитують один одного і краще пізнають.
  3. Потім кожен учасник представляє групі свого партнера. (Це Маша і вона ..)
  4. Подання має представити людину в найкращому вигляді , показати її цінність в даний час.

Пояснити учасникам, що мета вправи успіх, а не просто представлення свого партнера. Потрібно показати членам групи яким цінним активом для команди або групи є людина.(Уявіть собі , що ви представляєте кандидата на високу посаду, але якості повинні бути саме про цю людину і позитивні)

Учні представляють один одного.

Соціальний педагог:

Чи важко було вам віднайти хороші якості у свого напарника?

Чи можливо легше було б представити себе?

             Як ви почуваєтесь ?

            Які висновки зробили?

            Що вам дала ця вправа?

  1. Вправа «Очікування» (закінчення) (3 хв.)

Мета: усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування щодо тренінгу.

Хід вправи:

Соціальний педагог пропонує учасникам поділитися враженнями від заняття «Шлях до успіху». Для цього учасники підходять до плаката з зірками які сходять і, якщо їхні очікування здійснились, зачитують  і  піднімають зірку вище.

  • я навчився (-лася)…
  • я дізнався (-лася)…
  • я знайшов (-шла) підтвердження тому, що…
  • найважливішим для мене було…

11. Вправа на завершення «Побажання»

Мета : створення позитивного настрою.

Хід вправи:

Соціальний педагог пропонує закінчити фразу «Я бажаю вам….»

Соціальний педагог:  Я бажаю вам здійснення мрій і життєвих планів, а також творчих злетів, і саме головне – в сузір’ї інших людей-зірок засяяти і стати Зіркою!

Щоб на вашому шляху до мети траплялось менше камінчиків перешкод, поруч завжди були квіточки – помічники які зможуть вам допомогти. А головне, щоб джерело власних можливостей постійно наповнювалось.

Завантажити: Заняття з елементами тренінгу «Шлях до успіху» (11 клас) + Сертифікат (Розмір: 345.8 KB, Завантажень: 88)
  
Back to top button