Розв’язування прикладних задач на уроках математики
Автор: Левко Вікторія Ігорівна
Навчальний заклад: Рава-Руський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2
Вже цього навчального року, українські школярі будуть мати змогу взяти участь у моніторину міжнародного дослідження PISA. Отож, вчителям математики варто обрати стратегію викладання, а саме розв’язання задач прикладного спрямування на уроках математики.
Прикладна спрямованість підготовки учнів НУШ полягає в тому, щоб без порушення систематичності логіки викладу курсу математики забезпечувати вивчення важливого матеріалу, який ілюструє прикладне значення математики для розвитку певних технологій. У методичній літературі прикладна спрямованість визначається як орієнтація змісту і методів математики на їх використання в техніці і суміжних науках.
Головним завданням викладача математики НУШ є створення умов для розвитку творчих здібностей учнів на уроках математики через прикладну спрямованість навчання. Суть такого підходу до навчання математики полягає в тому, щоб учні на практиці змогли використовувати знання, набуті на уроках математики.
На розв’язування задач з математики відводиться близько половини всього навчального часу. Це поясниться, насамперед, тим, що розв’язування задач є однією з важливих форм практичного застосування математики, а практика, як відомо, є основою всього процесу пізнання і критерієм істинності здобутих знань. Розв’язування задач сприяє також розвиткові діалектико-матеріалістичного світогляду, логічного мислення учнів, робить міцнішими, свідомішими й дійовішими їх знання.
Але роль задач цим не обмежується. Вони мають ще й пізнавальне значення, бо при розв’язуванні багатьох з них учні дістають додаткові відомості про факти і явища, про які мали досі тільки поверхові уявлення.
Розв’язування задач прикладного змісту, зокрема задач-розрахунків допомагає учням краще орієнтуватися в життєво практичних питаннях, свідоміше засвоювати матеріал з інших навчальних предметів і має безпосереднє значення для майбутньої практичної діяльності випускників НУШ.
Перш ніж перейти до розгляду конкретних питань методики добору й розв’язання таких задач, зупинюся на деяких загальних питаннях. Насамперед підкреслю, що математика як навчальний предмет має свою логіку розгортання матеріалу, і кожному її розділу властивий певний задачний матеріал, який пройшов педагогічний відбір та випробування часом і забезпечує формування в учнів необхідного мінімуму знань, навичок і вмінь. Отже, неправомірною є вимога замінити всі або більшість традиційних математичних задач з абстрактним змістом задачами практичного характеру, підпорядкувавши розв’язання їх на уроках математики.
Мається на увазі, що розв’язування задач практичного характеру в більшості випадків супроводиться певними труднощами і вимагає додаткової витрати часу навіть тоді, коли учні знають спеціальну термінологію, вживану в умові задачі, про які йдеться, тощо. Це пов’язано з особливостями «переносу» знань з однієї галузі в іншу.
Необхідно враховувати і ту обставину, що не з кожного розділу або теми можна дібрати необхідну кількість задач з практичним змістом. В багатьох задачах, взятих безпосередньо з практики, здебільшого буває важко виявити математичну суть і встановити залежності між відомими й невідомими величинами.
Для усвідомлення і засвоєння теоретичного матеріалу, а також для набуття відповідної техніки обчислень та перетворень учні повинні виконати достатню кількість тренувальних вправ. Добираючи приклади та задачі, треба на перше місце ставити їх математичну суть, не допускаючи перевантаження умови різними додатковими відомостями. Цим задачам повинно приділятися більше уваги, бо вони допомагають міцному оволодінню основами математики. Таким чином, для перших тренувальних вправ з певної теми ускладнені задачі практичного характеру не підходять. Слід пропонувати учням задачі з абстрактними даними, в яких чітко виступає математична суть.
Проте всі ці застереження стосуються «завищених» вимог щодо насичення уроків математики задачами прикладного змісту, яке може призвести до порушення порядку у вивченні програмного матеріалу, гальмувати оволодіння учнями системою знань з певного розділу.
Коли учні засвоїли відповідний теоретичний матеріал і набули необхідних навичок в обчисленнях, перетвореннях чи побудовах, від абстрактного мислення переходять до практики — розв’язування задач практичного змісту та виконання різних лабораторних робіт.
Одним із методів, що застосовуються при пояснень: нового матеріалу з математики, є метод доцільно дібраних задач. Показуючи учням необхідність певного правила, теореми, їх пояснення починати необхідно з розгляду задач: для розв’язування якої це правило або теорема необхідні. По суті, тут створюється своєрідна проблемна ситуація. Досвід показує, що якщо для цієї мети використовуються задачі, взяті з навколишнього життя, то поставлена мета досягається. Учні бачать силу математики, переконуються в необхідності математичних знань.
Задачі з практичним змістом поділяють на дві категорії: задачі з готовими даними і задачі, для розв’язання яких учні самостійно повинні відшукати потрібні дані. Розв’язування задач другої категорії передбачає наявність в учнів певних знань і навичок, уміння виконувати виміри, побудови, користуватися довідниками, таблицями, а головне — уміння встановити, які дані потрібні для розв’язування поставленої задачі. Звичайно ці задачі розв’язуються після задач з готовими даними.
Задачі практичного характеру слід давати переважно при остаточному закріпленні матеріалу певної теми, при підведенні підсумків розділу, при повторенні. Добираючи такі задачі, учитель повинен стежити за тим. щоб тематика їх не була одноманітною. Проте, бажаючи виробити в учнів певні практичні навички, треба час від часу повторювати вправи однакового змісту, поступово ускладнюючи їх відповідно до матеріалу, що вивчається.
Одним із дійових засобів встановлення і зміцнення предметних зв’язків є розгляд на уроках математики задач в такій постановці, в якій вони виникають при вивченні інших предметів.
Наприклад, при вивченні теми “Об’єм прямокутного паралелепіпеда” у 5 класі, яка часто викликає утруднення в учнів, можна разом з учителем природознавства провести бінарний урок та виконати лабораторну роботу із зануренням прямокутного паралелепіпеда в воду. Таким чином, учні краще засвоять новий матеріал, щодо поняття об’єму.
При проведенні уроків з прикладним спрямуванням в учнів розширюється кругозір, розвивається логічне мислення, активізується увага, зростає зацікавленість до предметів, що вивчаються. Прикладне спрямування вивчення загальноосвітніх предметів, в тому числі математики, забезпечує поглиблене вивчення теоретичного матеріалу і формування в учнів узагальнених наукових понять, допомагає їм застосовувати здобуті знання на практиці, сприяє виробленню вміння знаходити загальні закономірності і відмінності при розгляді різноманітних процесів. Підвищується якість професійних знань, умінь та навичок, пізнавальна і практична активність учнів. Зменшується ймовірність механічного заучування матеріалу, спрощується шлях до засвоєння нового матеріалу. Все це підвищує ефективність навчального процесу.
Список використаних джерел
- Васильєва Д.В. Математика 5 клас: робочий зошит. Я дослідник: Освіта, 2017.
- Бевз Г. П. Методи навчання математики. /Х.: Основа, 2003.
- Возняк Г., Возняк О. Прикладні задачі: від теорії до практики. – Тернопіль: Мандрівець, 2003.