ФайлиШкільному психологу

Корекційно-розвивальна програма щодо запобігання і протидії булінгу та насильства в дитячому середовищі «Добре серце» для учнів 5-10 класів

Автор: Гайдамака Марина Олександрівна

Навчальний заклад: Комунальний заклад “Куп’янська спеціальна школа” Харківської обласної ради

Корекційно-розвивальна програма протидії булінгу в дитячому середовищі «Добре серце»

Пояснювальна записка

Сучасний етап трансформації суспільних відносин в Україні супроводжується підвищенням напруги в суспільстві і стає базою для загострення конфліктів серед учнівської молоді.  Надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх  років, однак вона ще й досі не вивчена.

Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.

Мотивацією до булінгу стають: заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість, боротьба за владу, потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб. Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними: систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини, задирство, фізичні і психічні приниження, різного виду знущання, бойкот та ігнорування, псування особистих речей та ін.

Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній «винахід» -кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації.

Дослідники пропонують таку найзагальнішу класифікацію всіх видів булінгу:

перша група — прояви, пов’язані переважно з активними формами приниження і друга група — прояви, пов’язані зі свідомою ізоляцією, обструкцією скривджених. Соціальна структура булінгу, як правило, має три елементи, а саме: переслідувач (булі), жертва, спостерігач.

Шкільний булінг — явище системне й комплексне. Тому, окрім лікарів, психіатрів, психологів (які займаються зазвичай уже з тими, хто піддався цькуванню та знущанням з боку своїх однолітків і однокласників), до вивчення й профілактики цього явища повинні, безперечно, долучатись учителі, соціальні педагоги, шкільні психологи.

З огляду на все вищевикладене, практичний психолог розробила серію занять з дітьми із застосуванням елементів індивідуально-комуникативного тренінгу в групі спілкування з метою профілактики булінгу в дитячому середовищі.

Програма працює з періодичністю один раз на тиждень протягом навчального року. Численність групи 6-12 учнів.

Антибулінгова програма  «Добре серце»  має наступні важливі особливості, що допомагають школярам у надзвичайній для них діяльності:

– завдання і вправи носять практичний характер;

–  завдання і вправи дозволяють учням перевірити отримані знання на практиці;

– завдання стимулюють обговорення і дискусію.

У ході занять учні здобувають певні навички й опановують стратегіями, що допомагають переборювати конфліктні ситуації. Уміння конструктивно справлятися з конфліктними ситуаціями не тільки сприяє зміцненню здоров’я учнів, але і благотворно діє на суспільство в цілому.

Мета роботи:

– здобути корисні навички регулювання конфліктів;

– навчитися конструктивно спілкуватися;

– навчитися критично аналізувати свої можливості і перспективи в різних сферах взаємодії.

На перших етапах роботи діти виконують вправи по самопізнанню себе і своїх цінностей. На наступному етапі виконують вправи і завдання по виявленню індивідуальних особливостей інших людей та вправи на формування навичок ефективного спілкування з іншими. Заключний етап спрямований на освоєння стратегії регулювання конфліктів. У підсумках своєї роботи підлітки зможуть допомогти одноліткам навчитися знаходити конструктивні рішення в конфліктних ситуаціях, а потім використовувати їх для свого особистого розвитку і розуміння навколишніх людей. Отриманні знання і навички дадуть можливість ефективно спілкуватися і регулювати самостійно різного роду конфліктні ситуації.

Сучасне життя з його шаленим темпом, насиченістю різноманітною інформацією, постійними змінами й технічним оновленням ставить перед особистістю багато завдань та вимог, серед яких – здатність швидко і безболісно пристосовуватись до нього. Тому вкрай важливо з дитинства формувати у дітей цю здатність, а також вміння розуміти навколишній світ і жити з ним у гармонії.  Сподіваємося що отримані практичні навички допоможуть вихованцям конструктивно взаємодіяти з іншими, вільно виражати та контролювати свої емоції.

Завантажити: Корекційно-розвивальна програма щодо запобігання і протидії булінгу та насильства в дитячому середовищі «Добре серце» для учнів 5-10 класів + Сертифікат (Розмір: 390.5 KB, Завантажень: 210)