Корекційно-розвивальна програма зі зменшення агресії та підвищення рівня самооцінки

Автор: Бреславець Людмила Георгіївна

Навчальний заклад: Солоницівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 Дергачівської районної ради Харківської області

Корекційно-розвивальна програма зі зменшення агресії та підвищення рівня самооцінки.

Пояснювальна записка

Важке економічне становище та соціальні кризові процеси привели наше суспільство до серйозних труднощів, конфліктів, злочинності. Особливо важко в цей період виявилося підліткам.

В підлітковому віці одним із видів поведінки, що відхиляється, є агресивна поведінка, нерідко приймає ворожу форму (бійки, зневаги). Для деяких підлітків участь у бійках, затвердження себе за допомогою кулаків являється усталеною лінією поведінки. На це все може впливати низький рівень самооцінки. Ситуація усугубляється нестабільністю суспільства, міжособистісних та міжгрупових конфліктів. Знижується час виявлення агресивних дій. З’являються все нові види поведінки, що відхиляється: підлітки беруть участь у політичних організаціях, в організаціях екстремістів, співробітничають з мафією, займаються проституцією і сутенерством[14, с.14-15].

Ріст агресивних тенденцій у підлітковому середовищі відбиває одну з найгостріших соціальних проблем соціального суспільства, де за останні роки різко зросла молодіжна злочинність підлітків. При цьому тривожить факт збільшення числа злочинів проти особистості, що тягнуть за собою тяжкі тілесні ушкодження. Участилися випадки групових бійок підлітків, що носять запеклий характер.

Дорослим не знаючим вікову психологію, здається, що в умовах життя і діяльності дитини, що стали підлітком, нічого істотного не змінилося, але ж вони чекають від них розуміння, довіри. Якщо ж дорослі не вважаються з тим, що підліток уже не маленька дитина, то з його боку виникають образи і різноманітні форми протесту – брутальність, упертість, неслухняність, замкнутість, негативізм. Для виховання впевненості в собі, захищеності, здатності сприймати себе членом родини, колективу, суспільства в цілому необхідна достатня інтенсивність спілкування, взаємодії з навколишніми. Підліток повинний зазнавати почуття, що навколишні його підтримують, що і дає йому впевненість у собі. Але це можливо лише в тому випадку, якщо дорослі з дитинства оточують дитини увагою і підтримкою. Якщо це почуття з дитинства не сформувалося, то замість нього формується невпевненість, тривожність, агресія. Ці риси стають характерними для особистості і впливає на весь лад думок, хід мислення, характер сприйняття й оцінки навколишнього[23, с.10-11].

Це обумовлює актуальність нашої проблеми, тому що підлітковий вік – це вік кипучої енергії, бурхливої активності, ініціативності, допитливого розуму, жадібного прагнення до пізнання нового середовища спілкування, що супроводжується проявом самооцінки і різних форм агресії.

Одним з напрямків психосоціальної допомоги була обрана програма корекції порушень поведінки в учнів «Тренінг модифікаціі поведінки. Корекція агресивної поведінки» для агресивних підлітків і юнаків.

Корекційна програма являє собою психологічний тренінг інтегративного типу з елементами різних психотерапевтичних технік.

Метою тренінгу є пошук альтернативних (соціально-прийнятних) способів задоволення власних потреб і взаємодії з іншими людьми; навчити дітей активно контролювати свою власну поведінку і впливати на неї; умінню уникати стресових та конфліктних ситуацій; умінню налагоджувати дружні стосунки.

У ході тренінгу зважуються наступні завдання:

  • формування дружнього згуртованого колективу;
  • надання необхідних психологічних знань учасникам програми;
  • усвідомлення власних потреб;
  • корегування негативних емоцій і навчання прийомам регулювання свого емоційного стану;
  • формування адекватної самооцінки; навчання способам цілеспрямованої поведінки, внутрішнього самоконтролю і стримування негативних імпульсів;
  • формування позитивної моральної позиції, життєвих перспектив і планування майбутнього.

Вимоги до учасників групи:

  • готовність поставитись до предмета занять серйозно;
  • готовність до відкритого та щирого спілкування;
  • здатність слухати інших, не перебиваючи, не оцінюючи та не критикуючи;
  • надійність (виконувати обіцянки, дані перед групою; відвідування повинні бути регулярними).

Методи та прийоми:

  • невербальні прийоми;
  • вправи на самопізнання та само оцінювання;
  • групові дискусії, а саме обговорення ситуацій;
  • рольові ігри;
  • вправи для розминки.

Правила

  1. Щирість і відвертість.
  2. Конфіденційність.
  3. «Тут і зараз».
  4. Повага до іншого.
  5. Активність.
  6. Не критичність.
  7. Не оцінюваність.

Техніки, використовувані в тренінгу, в основному спрямовані на навчання підлітків використанню прямого відмовлення від небажаної поведінки, замість звичних для них способів агресивного реагування; навчання оцінці соціальних ситуацій; підкріплення гальмування і вгасання агресивних стереотипів поведінки; не підкріплення поведінки, що відхиляється, і формування більш адаптивних поведінкових паттернів; посилення і розширення продуктивних поведінкових реакцій; мінімізацію тривожності.

У програмі тренінгу застосована модель покрокової зміни агресивного поводження[19].

Суть цих вправ складається в стимуляції змін в емоційній, вольовій, моральній і поведінковій сферах.

Перед кожним заняттям обов’язково чітко формулюється інструкція для учасників.

Завантажити: Корекційно-розвивальна програма зі зменшення агресії та підвищення рівня самооцінки + Сертифікат (Розмір: 364.3 KB, Завантажень: 388)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*