Розвиток креативних та творчих здібностей у дітей молодшого шкільного віку
Автор: Васюра Наталія Василівна
Навчальний заклад: Глухівський НВК: ДНЗ-ЗОШ І-ІІ ступенів №4
Розвиток креативних та творчих здібностей у дітей молодшого шкільного віку
Пояснювальна записка
Проблема розвитку креативних і творчих здібностей учнів хвилювала в різні часи не тільки відомих психологів, але й дослідників, мислителів, філософів, науковців.
Розвиток творчості в учнів є важливим не лише тому, що завданням сучасної освіти є формування творчої особистості, а й тому, що людина, яка вміє творчо мислити, в нестандартних ситуаціях завжди знайде вихід, такій людині буде легше адаптуватися в житті. Тому забезпечення кожній людині можливості використання свого творчого потенціалу є одним із пріоритетних завдань закладів освіти.
Актуальність
Саме тому тема даної роботи є надзвичайно актуальною, адже ми, психологи, повинні не лише давати знання дітям, а й готувати їх до самостійного життя.
Творчість у школярів – це діяльність, що пов’язана з створенням чогось нового, оригінального, унікального.
Діапазон творчих завдань незвичайно широкий за складністю – від вирішення головоломки до наукових відкриттів – але суть їх одна: при їх вирішенні людина знаходить новий шлях або створюється щось нове, тобто відбувається акт творчості. Саме тут і потрібні особливі якості розуму, такі як спостережливість, уміння зіставляти і аналізувати, комбінувати, знаходити зв’язки і залежності, закономірності і так далі – все те, що в сукупності і складає творчі здібності.
У молодшому шкільному віці діти мають в своєму розпорядженні значні резерви розвитку. Їх виявлення і ефективне використання – одне з головних завдань як педагогіки так і психології. У цьому віці закріплюються і розвиваються далі ті основні людські характеристики пізнавальних процесів (увага, пам’ять, уява, мислення і мова), необхідність яких пов’язана зі вступом до школи. З «натуральних» (по Л.С. Виготському) ці процеси до кінця молодшого шкільного віку повинні стати «культурними», тобто перетворитися на вищі психічні функції, довільні і опосередковані.
Мета програми: розвиток творчих здібностей, креативності мислення, різних видів пам’яті, уяви, фантазії, уваги; дослідження та усвідомлення учасниками групи свого творчого потенціалу та креативності у собі; активізувати процеси особистісного творчого розвитку.
Завдання програми:
- Познайомитися, встановити та налагодити позитивний емоційний контакт між учнями та психологом;
2.Сприяти процесу формування партнерської позиції у творчій діяльності, спілкуванні, уміння слухати та розуміти людину.
- Розвивати креативність мислення.
4.Підвищення рівня розвитку уяви, уваги, пам’яті.
- Створювати сприятливі умови для становлення креативності, як базової якості особистості.
Структура програми складається з восьми занять (8 годин), які проводяться на годинах спілкування з психологом; кожне заняття тематичне, завершене, може використовуватися як окреме заняття. Тривалість кожного заняття – 35-45 хв. Частота занять – один раз в тиждень.
Під час викладання даної програми використовуються такі методи та форми роботи:
- рольова гра;
- мозковий штурм;
- робота в групах;
- дискусія;
- бесіда;
- релаксаційні вправи;
- вправи на розвиток уваги,уяви,пам’яті,мислення;
- анкетування.
Кожне заняття починається ритуалом вітання, що виконують функцію встановлення емоційно-позитивного контакту психолога з учнем, а завершується ритуалом прощання. Ця процедура сприяє згуртованості дітей, створює атмосферу групової довіри й прийняття.
Основна частина заняття містить вправи, ігри, прийоми, обумовлені темою й метою заняття.
Обговорення підсумків заняття або рефлексія передбачає емоційну й значеннєву оцінку змісту заняття в ході заключного обговорення.
Очікувані результати:
- Зростання більш високого рівня розвитку творчих здібностей та креативності
- зростання інтересу дітей до творчої діяльності;
- розвиток психічних процесів.
Критерії комплектування груп:
На основі проведеної діагностичної роботи з метою вивчення рівня розвитку творчих здібностей учнів до занять запрошуються діти з високим рівнем розвитку творчого мислення та учні, які виявили бажання працювати в групі.
Завантажити: Розвиток креативних та творчих здібностей у дітей молодшого шкільного віку + Сертифікат (Розмір: 1.0 MB, Завантажень: 56)