Програма Sandplay: «Чарівна країна всередині нас»

Автор: Катаєва Тетяна Вікторівна

Навчальний заклад: ШДС І ступеня “Перевесло”

В ШДС І ступеня «Перевесло» практичним психологом, Катаєвою Тетяною Вікторівною, використовуються нові оздоровчі АРТ – технології, які сприяють швидкій адаптації дітей молодшого віку та спрямовані на збереження фізичного, психічного, духовного та соціального здоров’я дітей.

Арт-терапія, в дослівному перекладі, це терапія за допомогою мистецтва.

Зазвичай мається на увазі образотворче мистецтво. Але даний напрямок можна розглядати ширше: будь-яке мистецтво може бути інструментом для всебічного розвитку, чи то малювання, чи то гра в пісок.

Метод sandplay (дослівно – пісочна гра) сьогодні мало відомий в Україні. Він представляє незвичайну техніку аналітичного процесу, під час якої дитина  будує власний світ в мініатюрі з піску і невеликих фігурок. Це метод, що має за собою цікаве минуле, сталі основи теорії і техніки в сьогоденні і перспективне майбутнє.

У ході творчої гри з піском активізуються самозцілюючі резерви дитячої психіки. Пісок поглинає негативну психічну енергію дитини, стабілізує її емоційний стан і гармонізує психоемоційне самопочуття.

Таким чином  ігри у пісочниці допомагають:

  • Формуванню цілісного, сильного і здорового «Я» дитини;
  • Позбутися психологічних травм;
  • Гармонізувати загальний психоемоційний стан, знизити тривожність;
  • Виробити у дитини відчуття структурованості, чіткості, знання межі і границі (особливо важливо для гіперактивних дітей).
  • Прислухатися до себе, усвідомити і проговорити свої відчуття.

Що потрібно для гри в пісок?
А треба, в принципі так мало:
Любов, бажання, доброта,
Щоб віра в ігри не пропала.
Звичайний ящик для стола,
Пофарбуємо блакитною фарбою,
Жменю золотого піска
Поллємо дивною казкою.
Іграшок маленьких набір
Візьмемо у гру.
Подібно Богу
Ми створюємо свій світ Чудес,
Пройшовши пізнання дорогу.

  Для індивідуальної роботи встановлюється лоток з піском розміром 57 x 72 см, на рівні полю зору дитини. Лоток – приблизно 8-10 см глибиною і заповнений промитим, якісним піском, для того, щоб можна було заглиблюватися, або вибудовувати пісочні споруди вгору до необхідної висоти. Дно лотка та бортики пофарбовані блакитним кольором, щоб при бажанні можна було створити ілюзію води на дні лотка, неба та лінії горизонту. Також існує можливість змішувати пісок з водою, якщо дитині буде необхідно сформувати різні ландшафти. Так як пісок не встигає висохнути за час перерви між заняттями, ми маємо в кімнаті два лотки з піском, щоб завжди було можна використовувати і сухий і зволожений пісок.

Для групової роботи використовується велика пісочниця з піском з розмірами 1.00 м. на 1.40 м., де в повної мірі можливо відбудувати чарівну країну.

Крім того, кімната для sandplay терапії має величезну кількість різноманітних мініатюрних фігур:

– люди різного віку і статі, фантастичні персонажі легенд і казок, включаючи відьом і чаклунів, боги і богині різних народів, а також ангели.

– наземні тварини: дикі тварини, мешканці джунглів, домашніх тварин, доісторичних тварин – таких як динозаври, тварин з мультфільмів .

– літаючі тварини: птахи, які мешкають на воді і на суші, дикі і домашні, доісторичні, а також комахи.

– водні мешканці: усілякі види риб, а також морські ссавці.

– житла і будинки з меблями.

– предмети домашнього побуту і продукти.

– дерева та інші рослини.

– об’єкти небесного простору: сонце, місяць, зірки, веселка, хмари, блискавка.

– транспортні засоби.

– об’єкти середовища проживання людини.

– аксесуари: тканини, фотографії, вовна, нитки, гудзики, ланцюжки, цвяхи, шурупи, ювелірні вироби, монети, портфелі.

– природні об’єкти: кристали і мінерали, камені, шматки металу і дерева, сухі рослини, жолуді, насіння, черепашки, пір’я.

Все це “багатство” розташовується на відкритих стелажах, з яких легко дістати необхідний матеріал.

Необхідно мати всі можливі фігури, щоб це давало стимул створювати дитині власний світ. Що дійсно важливо – не загальна кількість фігур, а їх символічна цінність –не тільки світлі, дружні, гарні об’єкти, але також і потворні, темні, злі.

Робота з сухим піском.

Пісочниця в кабінеті психолога являє собою одну з різновидів невербальної гри. При цьому з піском контактують одні лише руки. Дитина може відчути пісок, торкаючись до нього, пересипаючи з долоньки в долоньку. Сухий пісок символізує безформність, за якою слідує етап створення форм.

Мета: зниження психоемоційного напруження, корекція імпульсивності й агресивності.

Робота з мокрим піском

При проведенні пісочної гри діти наповнюють форми піском, роблять «пасочки» різної форми, потім їх прикрашають. За допомогою мокрого піску у дитини більше можливостей відтворити свої фантазії, казкові сюжети.

Мета: зниження психоемоційного напруження, вираження і зміцнення образу – «Я» (корекція тривожності, імпульсивності), підвищення впевненості в собі.

Створення гір. Використання ландшафту.

Гори, сопки, високі пагорби можуть мати в картинах декілька значень. Вони служать захистом, перешкодою, будинком, центральною фігурою композиції. Ландшафт символізує внутрішній світ дитини. Який він? Плоский, горбистий, гірський, лісовий, водний? Ландшафт відображає динаміку внутрішніх процесів.

Мета: зміцнення «Я», розвиток емоційного самовираження, налагодження контакту.

Використання ресурсу. Робота з травматичним досвідом

Коли дитина стикається з переживаннями, непорозумінням, дуже важливо зберегти її стійкість, надати їй підтримку. Прикладом ресурсу може бути вибір іграшки, що викликає позитивні емоції і дає відчуття впевненості і захищеності. Часто дітям легше виразити переживання замінюючи реальні об’єкти фігурами тварин.

Мета: відіграш актуальної теми, моделювання ситуації, вираз відповідних емоцій, зниження психоемоційного напруження, підвищення впевненості в собі.

«Чарівна країна в середині нас» – це авторська програма емоційно-вольового розвитку дітей із застосуванням sandplay терапії Т. Зінкевич-Євстигнєєвої.

Дуже приємно і цікаво дітям покопатися в піску, помалювати пальцями, відчути його долонями. Адже ігри на піску – одна з форм природної діяльності дитини. Елементарні на перший погляд завдання: ковзнути долонями по поверхні піску, виконати ті ж рухи, поставивши долоню ребром, “пройтися” долоньками по прокладених трасах, залишаючи на них свої сліди, створити відбитками долонь, кулачків – все це допомагає дитині прислухатися до себе, усвідомлювати і проговорювати свої відчуття. А це, в свою чергу, сприяє розвитку мови, довільної уваги і пам’яті.

Мета програми: розвиток емоційної сфери, формування духовного світу гармонійно розвиненої особистості.

Маленька дитина ще не вміє керувати емоціями. Її почуття швидко виникають і так само швидко зникають. З розвитком емоційної сфери у дошкільника почуття стають більш раціональними, підпорядковуються мислення. Все це відбувається, коли дитина засвоює норми моралі і співвідносить з ними свої вчинки.

Завдання програми: навчити дитину аналізувати власні відчуття, виражати їх, управляти своїми емоціями.

При модулюванні внутрішнього світу на піску – у дітей є потреба його зафіксувати. І тут ми пропонуємо техніку малювання на двосторонньому склі. Малювання на склі не лише оригінальний засіб розвитку творчих здібностей дітей, а й ефективний вид арт-терапії, який допомагає дітям розуміти себе, виражати свої думки і почуття, мрії та надії, позбутися своїх страхів і фіксувати sandplay. На відміну від малювання на папері, скло дарує нові візуальні враження і тактильні відчуття. Задача не навчити дитину малювати, а вчити самовиражатися, передавати свої відчуття і враження.

Одночасно створюючи зображення по різні боки скла, малюки вчаться бачити світ у його багатовимірності й мінливості, розуміти закони взаємозалежності, а також налагоджувати контакти, спільно працювати, виражати себе і при цьому цінувати самовираження іншого.

Дітей приваблює цей вид мистецтва своєю незвичайністю, можливістю експериментувати, навіть якоюсь чарівністю. Хіба ж не дивно, коли зображення постає з обох боків площини.

Досвід роботи з дітьми показав, що використання Арт – терапії дає позитивні результати:

– Діти навчаються відчувати себе більш успішними;

– На заняттях весело, немає нудьги і монотонності;

– Діти, що йдуть в дитячий сад, легко адаптуються в дитячому колективі.

Підводячи підсумок, ми можемо впевнено сказати, що метод АРТ – терапії актуальний в наші дні. Він привносить багато корисного, допомагає педагогам, батькам і, звичайно ж самій дитині впоратися з виникаючими труднощами. При даній формі роботи вплив відбувається м’яко та ненав’язливо, малюки сприймають таке дозвілля як захопливу пригоду. Разом з тим, вона дозволяє максимально виявити творчий потенціал малечі, та, що найголовніше, — допомагає зрозуміти їх внутрішній світ, усі можливі тривоги й страхи, які ховаються у підсвідомості, та сприяє підвищенню самооцінки.

Завантажити: Програма Sandplay: «Чарівна країна всередині нас» + Сертифікат (Розмір: 362.6 KB, Завантажень: 134)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*