ГоловнеПерерва

Добірка вправ, щоб актуалізувати тему стереотипів

14 жовтня – чудова медіаграмотна нагода, щоб 

✔️ поглибити знання учнів та учениць про поняття «гендер»;  
✔️ привернути їхню увагу до того, що відмінності чоловіків і жінок в уподобаннях та поведінці зумовлені насамперед ґендерними стереотипами;  
✔️ навчити розпізнавати маніпулятивні тексти (гасла, звернення), якими видавці протистоять ідеї рівних прав та можливостей розвитку; 
✔️ пояснити принципи творення фемінітивів та розуміння їхніх виражальних можливостей у соціальному житті.

На яких наших матеріалах із уроками варто зосередити увагу:

🔸 Спочатку проведіть роз’яснювальну роботу, беручи за основу вправу «Масова культура і стереотипи про Японію та самураїв» із курсу всесвітньої історії (8 клас, урок №33). Попросіть учнів/-ць пригадати все, що вони знають про свято 14 жовтня. Згадають також День козацтва, Покрову й УПА. Після цього нехай згадають, звідки отримали таку інформацію. Як правило, учні називають новини, розповіді знайомих, соціальні мережі. За необхідності допоможіть підказками, але не нав’язуйте свою точку зору. Завдяки такому підходу до цього дня учні/-ці мають дійти висновку, що знання про людей, країни, а також свята ми переважно отримуємо не з власного досвіду, а з медіа. Такий висновок буде корисним,  адже більшість людей думає, що наші знання є чимось «очевидним», і не замислюється над тим, що наш світогляд формують ті джерела інформації, якими ми себе оточуємо і, відповідно, люди, які створюють ці джерела.

🔸 Логічним наступним етапом у розмові про День захисників та захисниць буде нагадування про фемінітиви, тож усю потрібну інформацію ви знайдете у вправі з української мови «Творимо фемінітиви» (9 клас, урок №1). Тут і про творення фемінітивів, і про проблему упереджень та стереотипних уявлень про жінок.

🔸 Запропонуйте для аналізу текст вправи «Сенсація: жінка – офіцер» з курсу історії України (10 клас, урок №5), присвячений ролі жінки на війні.  Учні й учениці, підкресливши вислови, які описують героїню не з професійного боку і мають емоційне забарвлення, виявлять у них ознаки сексизму – варто наголосити, що таке стереотипне ставлення до жінок-воячок буває і зараз. Особливо важливою ця вправа стала, коли багато українських жінок вступило до лав Збройних Сил України на рівних із чоловіками і заслуговують на своє свято теж.

🔸 Щоби заглибитись у тему, проведіть дискусію на основі вправ «Жіноче виборче право» та «Аналізуємо суфражистський рух» з весвітньої історії (10 клас, уроки №9 та 20). Це дасть можливість зрозуміти, як саме суфражистський рух допоміг в ухваленні закону про виборчі права і які політичні та соціальні процеси вплинули на поступову зміну ролі жінки в суспільстві.

Важливо: перед розмовою про конкретні стереотипи бажано оцінити рівень знань учнів та учениць. Це потрібно, щоб не нав’язувати раніше не відомих їм стереотипів, а лише спростовувати/пояснювати ті, що вже відомі. 

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Back to top button