ГоловнеНова українська школа (НУШ)Початкові класи

Як розмовляти з першокласниками про права дитини

В Україні часто згадують про права дітей, особливо перед 1 червня. Але при цьому права дітей серед дорослих далеко не в пріоритеті. Виконавча директорка Центру Громадянських Свобод та викладачка Київської школи прав людини Олександра Романцова розповіла, як пояснити дітям що таке їх права, які вони бувають та як мають дотримуватися. 

Перший урок - Шкільне життя

Як першокласнику пояснити, що таке права

Для того, щоб 6-річній дитині пояснити, що таке її права, доведеться почати з декількох понять. На початку необхідно розглянути поняття “дитинство” — це особливий стан людини, в якому з початку життя бувають всі люди.  

Далі важливо пояснити, що кожна дитина — це маленька людина на початку свого життя. А кожне людське життя на світі цінне і важливе для всього людства. Цю цінність ще називають “людською гідністю”. 

І саме гідність людини є витоком права на свободу, рівність та справедливість для кожного. Тож кожна дитина — цінна, як особистість вже, як і той дорослий, який з неї виросте. Але зараз, щоб зберегти життя дитини та гарантувати її свободу, рівність та справедливість щодо неї, дорослі повинні захищати її та нести за неї відповідальність. 

Саме тому діти мають особливі права людини, які їй забезпечують дорослі, поки вона знаходиться в особливому стані дитинства. А ці особливі права дорослі сформували в “Конвенції прав дитини ООН”

Які права дітям обов’язково знати в такому віці?

Права дітей у цікавій та невимушеній формі можна знайти у спеціальному посібнику від Ради Європи для навчання дітей правам людини “Компасіто”. Загалом як в Україні так і в міжнародній спільноті ООН та агенції UNICEF розробили безліч книжок та матеріалів на цю тему. 

Найчастіше зустрічаються такі права: бути у безпеці та відчувати повагу до себе, мати контакт зі своєю сім’єю, отримувати освіту, право гратися та право на приватність. Також для дітей створили спеціальну версію Конвенції ООН

Проте дітям важливо не тільки знати права, але й свої обов’язки. Не менше уваги варто приділити під час ознайомлення дитини з обов’язками та повноваженнями її опікунів.

А також критично важливо проговорити, кому дитина може розповісти, якщо її права порушили та тепер вона почувається погано. Не завжди в дитячих відчуттях буде дійсно порушення її прав. Однак важливо, щоб вона відчувала себе вільною і змогла про це розповісти, не боячись покарання. 

Якщо в її розповіді буде проста дитяча образа, поговоривши з нею про обов’язки та повноваження батьків, допоможіть їй ліпше зрозуміти та освоїти права на практиці. Але раптом вона опише ситуацію, яка дійсно матиме факти порушення її прав — ви зможете звернутися до відповідних структур державної системи захисту дітей, включаючи дитячого омбудсмана.

“Основні права дітей про які вони повинні знати — це право на життя, свою думку, освіту, житло та розвиток. Не менш важливо згадати, що у людей є власність, яку заборонено відбирати чи знищувати. А майно, придбане батьками для розвитку, навчання чи виховання (одяг, іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне обладнання), є власністю дитини”, — додає адвокат Юрій Білоус. 

Окрім того, експерт з права вважає, що слід звернути увагу дітей на деякі аспекти Правил дорожнього руху, з якими вони стикаються у звичайному житті. Як пішоходи вони мають не лише права, а й обов’язки. А дитячу зацікавленість у сфері права, на його думку, можуть збільшити незвичні чи дещо смішні закони інших держав або ж мультиплікаційні ролики та інші ігрові форми навчання. 

Як пояснити наочно: декілька вправ

На сайті UNICEF в Україні є методичні матеріали уроку для дітей українською мовою. Але загальне правило під час вправ для дітей: дозвольте дитячій фантазії сформуватися у правильній формі. 

Гра “Країна дітей”

Запропонуйте дітям зіграти у гру, де вони стануть членами парламенту вигаданої країни і зможуть самостійно обирати права своїх громадян. Нехай придумають свої права: “права на морозиво” чи “всім надати велосипеди”. Далі необхідно поцікавитись — як і хто має забезпечити ці права. Але обов’язково роз’ясніть їм, що їх право на морозиво та велосипеди — дійсні. В реальному житті — це право на їжу та на вільне пересування. 

Анастасія Пасічна, журналістка проєкту “Дружня школа”

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя

Back to top button