ГоловнеУчительська

Медіаграмотне повторення

Повторення – таке знайоме медіаграмотним учителям слово.

По-перше, всі знають: людський мозок влаштовано так, що він краще запам’ятовує інформацію, якщо звертається до неї кілька разів протягом достатньо довгого періоду часу. Якраз на такій функції людського мозку працює пропаганда. Чим більше ми щось чуємо з медіаджерел, тим більше довіряємо почутій інформації. Пропагандистський вплив передбачає систематичне переконування окремих людей, груп та мас. Повторення ― своєрідний лічильник у психіці людини, що реагує на кількість повторів пакету інформації за один період часу. І що найважливіше: наше знання, як працює технологія повторення, допомагає нам протистояти впливу повторення.

По-друге, ситуація з навчанням минулого року склалась так, що доводиться організовувати повторення не в кінці навчального року, як зазвичай, а на початку, щоб переконатись у знаннях учнів та учениць та актуалізувати результат навчання під час карантину та воєнних дій.

Тож важливість цієї теми важко переоцінити.

☝️ Повторюймо дозовано.

Ми переконані, що відоме не лише мовникам інтервальне повторення як метод запам’ятовування є дуже ефективним. Цей підхід може знайти застосування для запам’ятовування будь-якої інформації: правил, дат, визначень, пам’яток, формул тощо. Інтервальні повторення ― це не лише про заучування напам’ять без розуміння, але й про використання мнемотехнічних прийомів. У результаті експериментів психологи дійшли висновку, що інформацію забувають найдужче в перші години після запам’ятовування. Зважаючи на дослідження Г. Еббінгауза, через 20 хв. ми забуваємо 40% завченої інформації, через 60 хв. ― 50%; через день ― 70%; а через місяць ― 99,9%. На основі таких спостережень науковці  визначили найкращу схему для запам’ятовування.

Схема інтервального повторення:

– повторюємо перший раз одразу після того, як закінчили читати;

– повторюємо вдруге через 20 хв. після першого повторення;

– повторюємо втретє через 8 год. після другого повторення;

– повторюємо четвертий раз через 24 год. після третього повторення.

Вам трохи це схоже на повторення випусків новин? Отже, ви правильно зрозуміли суть цього методу: інформацію повторюють через певні проміжки часу, що збільшуються, причому кожного наступного разу ви звертаєтеся до цієї інформації якраз тоді, коли ви її вже практично забули (але не зовсім!).

☝️ Повторюймо легко.

Ефективність запам’ятовування також залежить від особистих біоритмів людини. Психологи радять думати про складні завдання, які ніяк не вдається розв’язати, перед сном, коли на зміну сфокусованому мисленню приходить розсіяне. І тоді після сну більш імовірно, що завдання вдасться вирішити. Тож рекомендуйте учням і ученицям дібрати й налаштувати схему повторення під себе, щоб потім її успішно самостійно використовувати.

Нагадуємо також, що існують спеціальні «помічні» програми, які полегшать роботу вчителя з організації інтервального повторення: Memrise, Anki, Quizlet, Cerego.

Наприклад, для вивчення пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва або дат, необхідних для запам’ятовування з історії України. Чи для вивчення фразеолозізмів.

☝️ Повторюймо інтерактивно.

Із почутого на уроці учні та учениці запам’ятають приблизно 5%, із прочитаного у книзі ― не більше 10%. Що ж робити, щоб матеріал зафіксувався якнайкраще? Треба організувати повторення так, щоб наші учні/учениці мусили пояснити його зміст своїми словами комусь іншому. Чи потрібно виділяти повторенню окремий час на уроці? Можливо. Але ми закликаємо вас використовувати повторення як спосіб моніторингу, інструмент для аналізу. Наше завдання в такому разі ― для кращого засвоєння матеріалу отримати якомога більше усвідомленої повтореної інформації, тобто учнівської рефлексії щодо змісту уроку. Помилково ставити рефлексію тільки на кінець уроку ― її варто проводити впродовж, оскільки так ми зможемо застосовувати вплив технології повторення одразу після мотивування, далі – після роботи в групах, ще  ― після проведення практичної роботи, а також здійснити підсумкове повторення на загал про вивчення теми.

Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»

Back to top button