Тема: Якою була Римська республіка в V – ІІІ ст. до н.е. (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: дослідити процес створення Римської республіки, розкрити причини та наслідки боротьби плебеїв та патриціїв, познайомити учнів із завоюваннями Римом Італії; розвивати вміння давати характеристику історичним особам, аналізувати, порівнювати, критично мислити, працювати в групах, висловлювати власну думку, толерантно ставитися до думок інших.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «республіка», «консул», «народний трибун», «вето», «легіон», «диктатор», «тріумф»;
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • називати хронологічні межі Римської республіки;
  • визначати характерні риси суспільного устрою Римської республіки;
  • описувати побут і повсякденне життя за часів Республіки;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «республіка», «консул», «народний трибун», «вето», «легіон», «диктатор», «тріумф»;
  • характеризувати особливості республіканського устрою в Римі;
  • оцінює внесок Риму республіканської доби в історію людства.

Хід уроку

І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота, ключ – 1.Б  2.Г  3.А  4.Г  5.В  6.Б  7.В  8.А  9.В  10.В

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
План нового матеріалу (запис у зошит)

  1. Боротьба плебеїв і патриціїв у Римі.
  2. Римська республіка: організація влади і римське суспільство.
  3. Завоювання Римом Італії.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Боротьба плебеїв і патриціїв у Римі

Учні опрацьовують відповідний текст підручника та виконують завдання:

  • Поміркуйте, чи можна сказати, що результатом боротьби патриціїв і плебеїв стала їхня рівність у правах. Свою думку обґрунтуйте.
  1. Римська республіка: організація влади і римське суспільство

Учні опрацьовують відповідний текст підручника та виконують завдання:

Заповніть порівняльну таблицю «Органи управління в Римі»

Критерії порівняння КонсулНародний трибунДиктатор
Хто обирав
Чиї інтереси представляв
На який термін обирали
Чим займалися
  1. Завоювання Римом Італії

У 390 р. до н. е. на Рим з півночі вдерлися полчища галлів (сучасні вчені називають ці племена кельтами. Римляни прозвали їх галлами за звичай прикрашати військовий обладунок півнячими пір’ями: слово «галлус» у перекладі з латини означає «півень»). Це був дикий і войовничий народ. Якось на запитання, за яким правом галли захоплюють чужі землі, їхній вождь гордовито відповів: «Світ належить сильним. Для хоробрих мужів немає заборон. Наше право — у наших мечах!». Могутні й нещадні галльські воїни одним своїм виглядом наганяли жах на супротивника.

Розбивши римське військо, що зустріло їх, галли ввійшли до Риму й дощенту розграбували його. Лише найвідважніші громадяни залишилися в місті, готуючись оборонятися на найбільш неприступному пагорбі — Капітолії. Узяти його штурмом галлам не вдалося. Облога цього останнього оплоту римлян затяглася. Коли в галлів скінчилося продовольство, вони вирішили атакувати Капітолій із його скелястого схилу. Він уважався неприступним і тому майже не охоронявся. У нічній темряві сильні й спритні галли по непримітних виступах скелі безшумно просувалися до вершини. Навіть собаки не почули їхнього наближення. І раптом залунало оглушливе ґелґотіння. Це сполохалися гуси в храмі Юнони. Вони належали цій богині, і захисники Капітолія, навіть голодуючи, не наважувалися їх з’їсти. Від голосного шуму римляни прокинулися й відбили раптову атаку.

Після цього виснажені голодом і хворобами супротивники почали мирні переговори. Сила була на боці галлів, тому вони зажадали величезний викуп золотом. Але виявилося, що гирі в галлів важчі за належне. Римляни обурилися. Тоді галльський вождь з усмішкою кинув на чашу вагів на додаток до гир свій важкий залізний меч. І почулися з його вуст слова, які в Римі із жалем згадували багато поколінь: «Горе переможеним!». Заперечити було нічого…

Вторгнення галлів стало для римлян суворим, але корисним уроком. Ледь поправившись від поразки, вони звели навколо міста нові стіни й зайнялися посиленням армії. Крім того, у Римі розуміли, що супротивників буде легше перемогти, якщо вони будуть роз’єднані. Тому у взаєминах з іншими народами римляни додержувалися девізу: «Розділяй і володарюй!» . Вони укладали союзи з одними племенами та з їхньою допомогою здобували перемоги над іншими. А потім, об’єднавшись уже з новими союзниками, громили своїх колишніх соратників. Такі дії приносили Риму незмінний успіх. На початку III ст. до н. е. під його владою опинилися вже й етруски, й осілі на той час в Італії галли, й усі племена італіків.

Після цього римляни спрямували свій погляд на південь, де розташовувалися багаті грецькі колонії. Збройні сили цих міст були невеликі, і, щоб дати відсіч Риму, вони запросили з Греції відомого полководця — царя Пірра. Він жадав слави й мріяв створити таку ж величезну державу на Заході, як колись Александр Македонський на Сході.

У 280 р. до н. е. на чолі великої, добре навченої армії Пірр висадився в Південній Італії. У двох перших битвах римляни були розбиті. Але боролися вони запекло, і Пірр утратив багато тисяч кращих воїнів. Його армія танула на очах. Тому, коли підлесники почали вітати Пірра з блискучими перемогами, він

лише похмуро зауважив: «Ще одна така перемога — і ми загинемо остаточно». Римляни ж, навпаки, зуміли швидко зібрати нову армію, яка вже в наступній битві завдала ослабленому війську Пірра нищівної поразки. Зрозумівши, що його грандіозним планам не судилося втілитися в життя, Пірр невдовзі залишив Італію й повернувся на батьківщину. Утративши його підтримку, італійські греки змушені були підкоритися Риму.

V. Закріплення знань учнів

Вставте пропущені слова.
На початку … (V) ст. до н. е. римляни вигнали царя … (Тарквінія Гордого). У Римі було встановлено виборне правління — … (республіка), що означає … («загальнонародна справа» ). Від того часу римською державою управляв … (сенат та народні збори). Після вигнання царів розпочалася боротьба плебеїв із … (патриціями). У результаті цієї боротьби плебеї отримали представників для захисту своїх інтересів — … (народних трибунів), які мали право … («вето» ), а також були прийняті писані закони — … (закони ХІІ таблиць).

Перевірте засвоєне на уроці

  1. Коли існувала Римська республіка?
  2. Чим завершилася боротьба патриціїв і плебеїв?
  3. Як було побудовано владу в Римській республіці?
  4. Як римляни завоювали Італію?
  5. Якими були права й обов’язки громадян?
  6. Що відрізняло Римську республіку від грецького поліса ? Що було подібного?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал § 44

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: Якою була Римська республіка в V – ІІІ ст. до н.е. (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 69.6 KB, Завантажень: 1599)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*