Тема: Якою була Передня Азія в І тисячолітті до н.е. (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: сформувати уявлення про утворення і розквіт Ассирійської держави, Халдейського царства, ознайомити учнів з природою та населенням Іранського нагір’я, історією утворення Перської держави, з’ясувати причини її розпаду, дати уявлення про реформи Дарія; продовжити роботу з історичними документами та історичною картою, розвивати вміння працювати з текстом підручника, робити висновки, висловлювати власну думку.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: загарбницька війна, імперія, сатрапія.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
– називати хронологічні межі розквіту, Ново – Ассирійського царства- Ашшурбаніпала, Ново – Вавилонського царства – Навуходоносора ІІ, Перської держави — Дарія І;
– показувати на карті Перську державу за часів Дарія І;
– застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: загарбницька війна, імперія, сатрапія.
– характеризувати діяльність Дарія І;

Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота, ключ – 1.Г 2.А 3.Б 4.Б 5.Г 6.В 7.Г 8.А 9.А 10.Б (додаток)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель на дошці прикріплює табличку з написом «загарбницька війна» і пропонує учням висловити свою думку одним-двома словами з приводу того, що означає це поняття. Можна використати метод «Мікрофон». Думки записуються на дошці.

Учитель підсумовує: Отже, сьогодні ми буде з вами говорити про держави, які вели загарбницькі війни та були наймогутнішими у І тис. до н.е.

ІV. Вивчення нового матеріалу
Утворення й розквіт Ново- Ассирійського царства

У першій половині III тис. до н. е. вихідці Шумеру та Аккаду на правому березі Тигру засновують місто Ашшур. Від назви цього міста походить назва країни — Ассирія. Невдовзі Ашшур перетворюється на важливий центр Аккадського царства — через місто проходили найважливіші торговельні шляхи. Вавилонський цар Хаммурапі завоював Ашшур, але незабаром правителі Ассирії утворили власну державу.

До кінця Х ст. до н. е. ассірійці встановили своє панування по всьому Північному Межиріччю. Ассирія стає могутньою військовою державою.
Розквіт держави припав на VIII–VII ст. до н. е. Столицею Ассирії стає місто Ніневія — «місто крові», «лігво левів».

На чолі держави стояв цар, який мав необмежену влада. Його оточували воєначальники, жерці, знатні люди та урядовці. Основним заняттям жителів Ассирії були загарбницькі війни. Джерело існування — грабіжництво. Захоплені народи обкладалися тяжкою даниною, а з непокірними жорстоко розправлялися. Щоб завойоване населення не змогло організувати повстання, його розселяли поміж іншими народами.

Ассирія за часів правління Тіглатпаласара III (745–727 рр. до н. е.) набуває найбільшої могутності. Її володіння сягали «Верхнього моря, де сідає сонце (Середземне море), до Нижнього моря, де сонце піднімається (Перська затока)». Палац царів Ассирії був побудований на штучному горбі, що був схожий на фортецю.З обох боків біля воріт стояли статуї добрих духів — крилатих биків ізлюдським обличчям. У них було 5 ніг. За царя Ашшурбанапала в Ніневії була зібрана перша в історії бібліотека.

Армія Ассирії складалася із професійних воїнів. Це було перше військо, яке мало залізну зброю. Армія складалася із загонів розвідників, кінноти, загонів бойових колісниць, піхоти та спеціальних загонів. Воїни Ассирії вміли споруджувати мости, понтони та військові дороги, будували фортеці. Вміли переправлятися через річки на надувних шкіряних мішках, використовували тарани та метальні машини. Чисельність армії становила 120 тис. людей.

Завоювання Дамаску
У 734 р. до н. е. Тіглатпаласар підійшов до Дамаска. Цар Дамаска Рецин вийшов назустріч ворогу, але програв бій та сховався у місті. Під час бою було захоплено чотирьох воєначальників Дамаска, Тіглатпаласар наказав їх посадити на кіл перед міськими воротами. Армія Ассирії оточила місто, але запасів міста могло вистачити на п’ять років. Облога тривала цілий рік, а потім цар почав вирішальний штурм. Стіни міста руйнувалися метальними машинами, а потім таранами. На восьмий день ассірійці увірвалися в місто. Цареві та багатьом воїнам відрубали голови, які склали перед міськими воротами. 20 000 жителів відвели в полон.

Загибель Ассирії
У 612 р. до н. е. халдейський (вавилонський) цар Набопаласар разом із сусідами зруйнував Ніневію. Останній цар Ассирії підпалив палац та кинувся у вогонь.

Учні записують визначення
Загарбницька війна — це війна, що ведеться з метою захоплення територій, поневолення населення й пограбування завойованих країн.
Імперія — держава, створена в результаті підкорення інших країн і на-родів.

Ново –Вавилонське (Халдейське) царство
Вавилон — серце Халдеї. Вавилон декілька століть перебував під владою Ассирії. Проте місто зберегло самоврядування та самостійність. Непокірний Вавилон ассірійці руйнували декілька разів, але його знову відбудовували.

У 626 р. до н. е. Вавилон остаточно позбувався панування ассирійців і перетворився на центр Халдейської держави. Вавилонський цар Набопаласар завойовує землі, що раніше належали Ассирії: Сирію, Фінікію, Палестину, Аравію.

Найбільшого розквіту Халдейське царство досягло за правління Навуходоносора (605–562 рр. до н. е.).

У VI ст. до н. е. перси напали на Вавилон. Неприступне місто був завойовано. У Біблії ми знаходимо легенду про падіння Вавилону.Останній Вавилонський цар Валтасар бенкетував у своєму палаці. Раптово на стіні з’явився вогненний напис: «Мене. Текел. Перес». Це означало: мене — обчислив Бог царство твоє та поклав край йому; текел — ти зважений на терезах та знайдений дуже легким; перес — розділено царство твоє і дано мідянам та персам. Цього ж дня вночі Вавилон був захоплений, а Валтасар убитий.

Самостійна робота
На основі тексту та карти визначте країни, що входили до Перського царства? Які народи межували з ним? Як було влаштовано управління Персією? Що таке сатрапія?

V. Закріплення знань учнів
1. Найбільш освічений цар Ассирії… (Ашшурбанапал).
2. Ассирійці першими навчилися виплавляти… (залізо).
3. Стіни фортець розбивали за допомогою… (таранів і метальних машин).
4. «Місто лева» — …(Ніневія).
5. Найбільш войовничий цар Ассирії… (Тіглатпаласар III)
6. При включенні до складу держави переможця захоплених земель
утворюється… (імперія).
7. Вавилон став центром держави… (Халдея).
8. Писемність Межиріччя. (Клинопис)
9. Як і коли утворилась Перська держава?
10. Чому перси постійно вели загарбницькі походи? Які країни вони
завоювали?
11. Чи хотіли б ви жити в Перській імперії? Чому?

VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал § 17
2. Додаткове завдання: Скласти за допомогою інтернет джерел доповідь на тему «Висячі сади Вавилона», легенда про Вавилонську вежу

 

Завантажити: Тема: Якою була Передня Азія в І тисячолітті до н.е. (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 67.3 KB, Завантажень: 903)
Мета: сформувати уявлення про утворення і розквіт Ассирійської держави, Халдейського царства, ознайомити учнів з природою та населенням Іранського нагір'я, історією утворення Перської держави, з'ясувати причини її розпаду, дати уявлення про реформи Дарія; продовжити роботу з історичними документами та історичною картою, розвивати вміння працювати з текстом підручника, робити висновки, висловлювати власну думку. Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 - 256 с., наочність. Тип уроку: комбінований. Основні поняття: загарбницька війна, імперія, сатрапія. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: - називати хронологічні межі розквіту, Ново - Ассирійського…

Оцінити

0

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*