Тема. Охорона природи. «Доля планети в наших руках”. (4 клас. Я і Україна)

Автор: Басараб Світлана Анатоліївна
Тема. Охорона природи. «Доля планети в наших руках”.
Мета. Закріпити в учнів поняття “охорона природи”, уявлення про роль природи в житті людини. Ознайомити з правилами поведінки на природі. Розвивати пізнавальні інтереси. Виховувати почуття відповідальності за збереження природи.
Очікувані результати. Учні повинні знати, яке значення має природа для життя людини, правила поведінки під час відпочинку на природі. Вміти визначати безпечні місця для відпочинку.
Тип уроку. Урок узагальнення знань.
Форми і методи роботи. Словесні(бесіда, розповідь),інтерактивні (робота в групах, «мозковий штурм», створення «асоціативного куща», дидактична гра.
Обладнання: книги про природу, предметні малюнки, репродукції із зображенням куточків природи, планети Земля.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Зачитування дібраних прислів’їв та приказок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
– Подивіться у вікно. Які природні об’єкти ви бачите біля нашої школи?
-А далі від школи?
– Як ви гадаєте, чи завжди так було?
– Чи завжди природа мала такий вигляд?
– Якою, на вашу думку, вона була раніше?
– Отже, природа змінюється. Яка наука охороняє и захищає природу?
— Чим дорога для нас рідна земля?
— За чим любите спостерігати?
— Що дарує кожному з нас природа?
— Чим зачаровує?

IV. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми дізнаємось, як людина впливає на природу і чому потрібно охороняти навколишнє середовище.
V. Визначення очікуваних учнями результатів.
VI. Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя з елементами бесіди.
– Поява на Землі людини спричинила великі зміни у тваринному і рослинному світі. Багато тварин ,навіть такі великі,як мамонти виявилися цілком беззахисними перед першими мисливцями,що мали у своєму арсеналі таку грізну зброю,як вогонь.
– Як ви думаєте чому?
(Вогнище,розпалене людьми,лишає на землі опік, що довго не загоюється.)
– Як ви гадаєте,що ще залишає рани на землі?
– Планета Земля пережила у своєму минулому кілька надзвичайно сильних екологічних катастроф, під час яких загинули більшість рослин і тварин, а на їхньому місці з’явилися більш досконалі.
– Хто з вас знає, які тварини існували у давні часи?
– Так, це – динозаври. Слово “динозавр”у перекладі з грецької означає “жахливі ящери”. Хоча справжніх динозаврів сьогодні не існує, але ми можемо побачити найближчих їх родичів. (Робота з демонстраційним матеріалом).
2.Гра “Розкодуй слово”
Р А Х А Ч Е П Е (Черепаха)
З І М Я (Змія)
І Р Я Щ А К (Ящірка)
Л И К О К О Р Д (Крокодил)

3. Індивідуальна робота. Виготовлення орігамі “Мамонт”.
4.Віставка виготовлених робіт.
5.Продовження розповіді
Минали часи. Одні види рослин і тварин змінювалися іншими. Але ніколи наш зелений дім не зазнавав таких перевантажень, ніколи людина не брала від природи стільки данини , ніколи не була такою уразливою перед міццю, яку ж сама створила, як в наш час.
Природа землі чарівна і неповторна. Кожен її куточок гарний по – своєму. Щедра і привітна наша земля. Та в останні роки важко їй живеться. Необдуманими діями в природі люди самі пиляють гілку, на якій сидять. Одне-єдине багаття забруднює повітря в лісі, як 5200 чоловік. Багаття на 5-7 років виводить з ладу землю, на якій було розведено.

У весняний березневий теплий день,
Що заспівати хоче навіть пень,
Відпочити зібралось троє хлопчаків,
Підсмажить курку, з’їсти шашликів.

Розігрався вмить під вітерцем вогонь
І весь лісок собою охопив,
Огорнув жарким теплом своїх долонь,
І хлопчаків за це він похвалив.

Іскра гаряча моя небезпечна,
В добрих руках для добра є доречна.
А у недбалих – все спалить дотла,
Сила моя благодатна й страшна.

Вести мову сьогодні про охорону природи – це означає розмовляти не тільки про зміну природи, а й про порятунок життя. Тривожний сигнал закликає до розуму.

Тут уже не лісок,
Тільки тінь,чорна тінь,
Тільки згарок тут лісом блукає.
І самотній в журбі соловей
Ледве-ледве у тиші співає.

6.Фізкультхвилинка.
7.Продовження розповіді.

В умовах забруднення і знищення навколишнього середовища, загибель живої природи стала першою проблемою сьогодення. Природа — це життя. Вічне, таке прекрасне, таке цікаве і загадкове, що скільки б ми його не вивчали, — таємниці завжди залишаються, і скільки б не милувалися його красою, — воно завжди приноситиме радість. От тільки слід свято берегти це життя.
А щоб берегти, треба добре пізнати природу.

Любові до всього, що живе з людиною поруч, ми вчимося з дитинства.

Вчимося у батька, у матері, вчимося у всіх, хто нас оточує, вчимося у всіх добрих людей, вчимося за порогом рідного дому — в полі, в лісі, на річці; пізнаємо науку, коли читаємо книги, сидимо біля телевізора і комп’ютера.

Але найбільше ви одержите від власного спілкування з природою, власних спостережень. І тоді дуже скоро помітите, як з року в рік стаєте багатшими, мудрішими, щасливішими.

Природа — це життя. Вічне, таке прекрасне, таке цікаве і загадкове, що скільки б ми його не вивчали, — таємниці завжди залишаються, і скільки б не милувалися його красою, — воно завжди приноситиме радість. От тільки слід свято берегти це життя.

8.Складання таблиці на основі сприйнятого.
– Спробуємо узагальнити. Який же вплив природи на людину?
– Що може стати небезпекою для планети?

9.Складання схеми “Небезпека для планети”
10.Робота в групах.

I. Складання правил поведінки під час відпочинку на природі.
II. Складання правил поведінки під час екскурсії у природу.
III. Складання правил поведінки біля водоймищ.
11. Виступи лідерів груп.

12.Вправа «Мозковий штурм»
– Як природа може помститися людині за недбалість?

VII. Підсумок уроку.
22 квітня — Міжнародний день Землі. Всі люди на планеті турбуються про долю спільного довкілля, адже воно — джерело тепла, добра і краси. І саме тому пам’ятаймо:

Земля — не рабиня наша, а мати. А ми на своїй планеті — не тимчасові мешканці, а мудрі господарі. Дерева, квіти, пташка і травиця від нас не завжди можуть захиститись.

А якщо будуть знищені вони, чи ж зможемо на планеті жити ми? Людина, яка виростила дерево, виходила пораненого птаха, ніколи не зможе зламати квітучу гілку чи зруйнувати мурашник, розорити пташине гніздо. Постійне і добре спілкування з природою необхідне кожному. Воно має стати найважливішою потребою. І тоді людині відкриються 3 головні заповіді: вона має добре знати природу і її закони, берегти і охороняти її і, звичайно ж, множити природні багатства.

12. Створення «асоціативного куща»
– Які асоціації викликає у вас словосполучення берегти природу?
– Що для цього необхідно робити?

Висновок
Людина приходить у світ і отримує безкоштовно у спадок неоціненні дари: землю, води, багатства надр, великі і малі річки, гори і безкраї рівнини, неповторні ландшафти, ліси, квіти, щедрі плоди землі, що годують нас.
Все це належить нам, людям.
Все це — наш з вами дім.
Бережіть його!

Завантажити: Тема. Охорона природи. «Доля планети в наших руках". (4 клас. Я і Україна) (Розмір: 900.5 KB, Завантажень: 199)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*