«Чого варті улесливі слова?» (Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ) (7 клас. Зарубіжна література)
Тема. «Чого варті улесливі слова?» (Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ)
Мета. Поглибити поняття про баладу як жанр фольклору та літератури, знання про характерні ознаки балади; розкрити подібність і відмінності балади з іншими жанрами фольклору;
поглибити уявлення учнів про художній образ, вічний образ;
охарактеризувати образи фольклорних балад як традиційні й вічні, розкрити втілення в них народних уявлень (про мораль, патріотизм, героїзм тощо); розвивати вміння та навички виразного читання, коментованого читання, зв’язного мовлення;
виховувати повагу до батьків, милосердя, любов до ближнього.
Обладнання: мультимедійна презентація «Король Лір у кіно й театрі»; фрагменти з кінофільмів «Король Лір» (режисер Г. Козінцев, композитор Д. Шостакович, СРСР, 1970); репродукції картини В. Йємса «Корделія» (1888), ілюстрації Дж. Герберта «Король Лір і його дочки», П. Татарникова.
ХІД УРОКУ
Повість про дитячую невдячність.
Іван Франко
І. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Компетентнісний тренінг
Що знаємо та вміємо | Про що хочемо дізнатися |
Визначення балади | Як змінилася балада з часів доби Середньовіччя? |
Історія виникнення | Які балади є популярними для різних часів і народів? |
Автори балад різних часів і народів | Відомі сучасні виконавці. Особливості сучасної балади. |
Ознаки фольклорної та літературної балади | Засоби виразності, особливості мови балади. |
Провідні теми й мотиви | Традиційні та вічні образи балад. |
ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
• Робота з підручником. Читання й обговорення статті «Король Лір і його дочки» (коментарі до балади, с. 24).
IV. Формування нових знань і способів дії.
- Виразне читання й обговорення балади.
— Визначте експозицію твору. Як у ній зображено головних персонажів?
— Чому молодша донька не сказала батькові слів, яких він чекав
від неї?
— Який зміст уклала Корделія в слова «свій довг дитячий все сповняти»?
— Знайдіть епітети й порівняння, які характеризують дочок короля Ліра.
— Охарактеризуйте образи Регани, Гонореллі й Корделії, простежте за їхніми змінами, спираючись на текст.
— Як король Лір поплатився за свою довірливість?
— Розкажіть про його поневіряння.
— Визначте кульмінаційний момент твору.
— Знайдіть рядки, у яких утілено ідею балади.
— Скільки разів і в чому помилявся король Лір? Яка, на вашу
думку, його найбільша помилка?
— Чи можна уникнути такої ситуації, у яку потрапив король Лір? Як?
2. Складання плану балади з визначенням частин сюжету.
Уривки з твору | Частини сюжету |
У Англії колись був король Лір І панував собі на честь і славу… |
|
Та королю подобалось старому Раз їм питання предложити… |
|
Отак дві старші сестри підійшли Старого короля облесними словами, Найменшу ж через королівський гнів Сей час з двора протурено за брами. |
|
Король французький як пізнав її, Не дбаючи на гнів вітця старого, За королеву взяв її до себе… |
|
Жебрацький кий узяв у руки той, Що королівськую носив корону. |
|
Дочка, як лиш про горе батька вчула, Сей час йому з підмогою прийшла… |
|
В товаристві Корделії вернув Король до Англії з дочками воювати… |
|
Впав непритомний і оглушений На її груди білі І вмер з тяжким зітханням… |
- Робота з підручником. Читання рубрики «Україна і світ»
(с. 29)
Слово вчителя про художні особливості староанглійської балади.
— У британській культурі балада є поширеним жанром, який має національну своєрідність, а саме: 1) різноманіття сюжетів (переважно загальнолюдських); 2) широке використання монологів і діалогів; 3) балада не містить прямого повчання, кожен робить для себе власні висновки; 4) поділ на строфи, милозвучність яких утворює чергування наголошених і ненаголошених складів; 5) традиційні образи (море, квіти, палац, брама, корона та ін.) тощо.
— Які ще особливості староанглійської балади ви помітили, прочитавши твір про короля Ліра та його дочок?
Творче завдання
— Поясніть значення метафор в українському перекладі балади: 1) «Що зразу там було медове, Те незадовго стало квасом»;
2) «Жебрацький кий узяв у руку той, Що королівськую носив корону».
— Про кого та про які перетворення йдеться в цих рядках?
5. Культурологічний коментар учителя з демонстрацією кінофрагментів і репродукцій.
— Образ легендарного короля Ліра став вічним. Він змальований не тільки в міфах, літописах і староанглійській баладі, а й у п’єсі видатного англійського драматурга В. Шекспіра «Король Лір» (1608).
Ця історія час від часу відроджується в різних видах мистецтва — літературі, живописі, опері та балеті. Чому, на вашу думку, образ короля Ліра є актуальним і сьогодні?
Словникова робота
Вічний образ (у художній літературі) — літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів і зображеної в них історичної доби, містить невичерпні можливості для філософського осмислення буття.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
1. Зіставлення літературних творів.
— Пригадайте народні та літературні казки, у яких батько випробовує своїх дітей (дочок, синів, невісток). Порівняйте один з казкових творів із баладою «Король Лір і його дочки».
2. Підсумкова бесіда.
— Визначте характерні ознаки балади у творі «Король Лір і його дочки». Наведіть приклади з тексту.
— Порівняйте староанглійську баладу «Король Лір і його дочки» з прочитаною билиною, спираючись на міркування І. Франка.
— Чому, на вашу думку, історія про короля Ліра є завжди актуальною?
— Які висновки ви зробили для себе, прочитавши баладу?
VI. Домашнє завдання.
• Написати твір-роздум «Ціна щирого слова Корделії» (за народною баладою «Король Лір і його дочки»).