Як під час онлайн-навчання інтерактивно розповісти про поширені види маніпуляцій та дезінформації в медіа, не заглиблюючись у теорію? Пропонуємо авторську розробку від сербської команди проєкту «Вивчай і розрізняй: інфо-медійна грамотність».
Вправа називається «Курка і яйце». Мета вправи – в ігровій та візуалізованій формі узагальнити знання щодо різних видів викривлення інформації, що здійснюються з метою впливу на споживача інформації.
Все починається з простого факту: курка знесла яйце. А далі – фейк, пропаганда, дезінформація, маніпуляція фактами, прихована реклама, клікбейт, цензура, упередження – такі види маніпуляцій пропонуємо розглянути на прикладах коротких фраз (переважно – заголовків чи підзаголовків), написаних за зразком тих, на які ми часто натрапляємо у медіа.
Тут ви можете знайти цей же контент у вигляді презентації. Через платформу ZOOM, використовуючи інструмент позначок на презентації і чат, учасники вашого онлайн-уроку можуть відгадувати той чи інший вид маніпуляцій. Вправа створена так, що кожен наступний слайд показує правильні відповіді. Радимо обговорювати їх з аудиторією і розбирати ознаки представлених маніпуляцій, щоб учні закріпили навичку розрізняти фейк від дезинформації, пропаганду від прихованої реклами тощо.
Уміння ідентифікувати вид неправдивої інформації та й загалом розуміння того, що нами маніпулюють – дуже важлива компетентність у сучасному світі інформаційної навали. Це дозволяє нам убезпечити себе від токсичного контенту та шкідливих інформаційних впливів.
Матеріал розроблено IREX в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність»
Читайте також:
- Онлайн-навчання: Як застосовувати TikTok у школі?
- Інформаційна бульбашка: як в еру відкритості не потрапити в пастку «правильних» новин
- Медіаграмотність: Що почитати?
- Цифровий етикет у віршах класиків
- Контекстна реклама і ремаркетинг
- Як створити логотип класу?
- Практичні вправи «Співпереживання собі» та «Вдумливість»