Тренінгове заняття «Вода – джерело життя на землі» до Дня води (5-7 класи)
Автор: Савчук Любов Василівна
Навчальний заклад: Хоцунська ЗОШ І-ІІ ст.
Тренінгове заняття «Вода – джерело життя на землі» до Дня води (5-7 класи)
Добрий день шановні учні. Наш захід сьогодні незвичайний. Він екологічний і присвячений речовині без якої не існувало б життя на Землі. А якій – відгадайте самі.
- Ця речовина не горить у вогні і не тоне у воді.
- Ця речовина безбарвна.
- Її називають сестрою Гримучого газу і дочкою короля Окса.
- Про цю речовину співають у пісні, що вона греблі рве.
– Так, це дійсно вода – одна з найпоширеніших і найголовніших речовин на нашій планеті.
Майже 3/4 поверхні нашої планети зайнято океанами і морями. Твердою водою – снігом і льодом – вкрито 20 % суші. Від води залежить клімат планети. Земля давно б висохла і перетворилася у шматок мертвого каменя, якби не вода. тіло людини приблизно на 2/3 складається з води.
Вода є середовищем, з яким прямо або опосередковано пов’язане життя усього живого на нашій планеті. Вона знаходиться в річках, струмках, озерах – це поверхнева вода, а в ґрунті, в геологічних підземних шарах – “підземна” вода. Коли ж вода вступає у хімічну реакцію з солями, то утворює мінеральну. У морях вода відома під назвою морської води.
Під час кругообігу в природі вода випаровується, утворює хмари і випадає знову на земну поверхню у формі опадів. У тілах людей, тварин і рослин знаходиться велика кількість зв’язаної води, яка міститься у тканинах, органах і клітинах.
Порівняно з океаном і сушею прісні води займають невелику частину поверхні Землі, але їх значення для людини величезне. По-перше, прісноводні водойми – найзручніше і найдешевше джерело води для побутових і промислових потреб. По-друге, прісноводні екосистеми являють собою найзручніші і найдешевші стічні канави, що приводить до постійного забруднення і поступової втрати запасів прісної води на планеті.
Отже, на запитання, чи багато води на Землі, можна відповісти, що її дуже багато і дуже мало одночасно. Чому багато, ви, мабуть, знаєте: вода – це океани, льодовики, ріки, дощі… А от чому мало? Тому що потреба людства у воді сьогодні значно більша, ніж відновлювані ресурси прісної води на нашій планеті. Тому що у процесі виробництва і життєдіяльності ми забруднюємо більше води, ніж очищаємо. Тому що більша частина земної води – не вода зовсім, а достатньо концентровані сольові та інші розчини. Тому необхідно берегти воду.
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ
- Вправа „Тарілка з водою”
Мета: вчити дітей берегти воду.
Допоміжні матеріали: 2 глибокі тарілки, вода
Поділіть дітей на дві команди. Члени кожної з команд нехай сядуть в коло. Налити в тарілки води діти повинні закрити очі. Поясніть, що кожна з команд повинна передати тарілку з водою по своєму колу. Переможе та команда, яка втратить менше води з тарілки. Ця вправа нам покаже, як ви вмієте берегти воду.
- Вправа „Водні олімпійські ігри ”
Мета: вчити дітей берегти воду.
Допоміжні матеріали: 5 ложок, 5 ємностей
Поясніть, що переміщення води до ваших осель та нагрівання її вимагає великих витрат енергії. Запропонуйте дітям самим спробувати перемістити воду з найменшими втратами.
Розділіть дітей на 2 -3 маленькі групи
Завдання: Зробіть умовний іподром з пустою ємністю на фінішній рисці та ємністю, повною води, на старті
Нехай кожна дитина бере ложку води і біжить на інший кінець, наливаючи воду в пусту ємність, за нею інша і т.д.
Переможе та команда, яка першою заповнить ємність і втратить дорогою найменше води.
Підсумок: Поясніть дітям, наскільки важко та дорого переміщувати воду і яким дорогим ресурсом є вода.
ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ ВОДНОГО ПРОСТОРУ
Діяльність людини по-різному впливає на водний простір та живі організми, які живуть в ньому. Іноді це призводить до повного винищення окремих видів тварин та рослин, а іноді до знищення усієї водної екосистеми. Такі наслідки можуть принести вирубка дерев та кущів на берегах річок, будування гребель, гідроелектростанцій, каналів, зливання стічних вод і скидання у воду сміття тощо.
Забруднення води відбувається через викид у неї:
- Нафтопродуктів;
- Різних отрутохімікатів;
- Радіоактивних речовин;
- Побутового сміття (механічне забруднення);
- Стічних вод (органічне забруднення);
- Теплих, або термальних вод (термальне забруднення).
3. Вправа “Життя у воді ”
Мета: познайомити дітей з мешканцями водойм (річок, ставків, озер) краю.
Допоміжні матеріали: папір, олівці.
У наших краях є річки. Де живуть різноманітні живі істоти: рослини і тварини. Серед рослин – це різноманітні водорості, великі і мікроскопічні, які входять до планктону. Серед тварин – різні одноклітинні організми, черви, ракоподібні, личинки комах. У річках і озерах живе риба, міноги, біля води тримаються жаби (їхні личинки розвиваються у воді), вужі. Біля води і на воді будують собі гнізда водоплавні і навколо водні птахи. У воді вони знаходять собі поживу. І річках також живуть звірі: ондатри, нутрії, видри.
Розкажіть дітям про згубні впливи забруднення води на її мешканців Розкажіть про шкідливі впливи отруйних речовин, які потрапляють у води на здоров’я людини.
Завдання 1: Запропонуйте кожній групі намалювати малюнок річки із її мешканцями.
По закінченню роботи нехай групи обміняються малюнками. І на цих малюнках домалювати різні фактори забруднення цього середовища.
Завдання 2: Потім малюнки повернути до їх власників. Відновіть ці малюнки, поверніть їм радість, чистоту.
- Підсумок: Тяжко відновити уже зіпсовані малюнки, так само і чистоту річки тяжко відновити від забруднення, так само тяжко відновити і її мешканців.
- Вправа “Джерела забруднення річки ”
Необхідні матеріали: великі аркуші паперу, кольорові маркери.
Все, що ми робимо, кожний вчинок чи думки мають свої наслідки. За кожною причиною слід чекати ряд наслідків.
Які наслідки спричинять деякі із видів забруднення водойм.
Наприклад: ”Зробити сміттєзвалище на березі річки”, “Нафтова аварія”, “Побудувати автошляхи вздовж русла річки”.
Завдання 1 : По середині великого аркуша паперу накресліть коло. У ньому напишіть одну із запропонованих вище думок, наприклад: “Зробити сміттєзвалище на березі річки”. Віднайдіть наслідки цього вчинку, які стануть очевидними одразу і з часом. Напишіть їх до кружечків, намальованих довкола центрального.
Завдання 2 : Іноді важко дивитися, коли поряд хтось діє неправильно. Але ще гірше усвідомлювати потім, що ми могли щось зробити, щоб припинити це, але не зробили. Давайте навчимося робити правильно.
Спробуємо розіграти такі сценки: (ділимо дітей на три групи, кожній із груп пропонуємо розіграти ситуацію.)
- Група дітей грається з шинами. Коли вони закінчать гратися, є загроза, що вони повикидають ці шини у річку. Що ти зробиш?
- Ваш знайомий пропонує вам за гроші помити у річці його автомобіль. Це для вас хороша пропозиція. Бо ви можете заробити гроші. Що ви йому відповісте?
- Біля річки зібралося кілька людей і намагаються викинути сміття біля річки. Щоб ви могли зробити? Щоб ви зробили насамперед?
- Вправа “Додай свою краплину”
Мета: дати можливість собі і дітям перевірити їх знання про водні екосистеми.
Допоміжні матеріали: З паперу треба вирізати силует річки і прикріпити його на стіну. Виріжте достатню кількість паперових краплин – аркушів. На кожен аркуш з одного боку напишіть питання. Перелік можливих питань подається нижче. Аркуші розкладіть біля “річки”, текстом униз.
Завдання 1: поділіть дітей на дві команди.
Розпочнемо розмову з того, що силует річки, який зараз прикріплений до стіни, є звичайним шматком паперу, котрий, можливо, нічого нам не нагадує і нічого для нас не означає. Річки подібні до друзів: вони починають щось означати для нас аж тоді, коли ми знаємо їх певний час, коли ми віддали їм якусь частинку себе. У товаристві нашої паперової річки зараз ми будемо грати нову гру. Після її закінчення наша “річка” буде нам нагадувати про безліч інших, котрі бачимо, згадуємо, любимо.
Кожен із членів команд по черзі підходить до краплин під річкою і бере одну. Прочитавши питання, намагається дати на нього відповідь.
Якщо відповідь вірна, гравець прикріплює краплину на “річку”. Якщо хтось із членів команди не може відповісти на питання, інші члени його команди можуть задавати йому питання, які б могли йому допомогти прийти до правильної відповіді. Питань може бути не більше трьох. За кожну вірну відповідь команда отримує 1 бал. Виграє та команда, яка набрала більше балів.
Навіщо річці русло? | Річка змінюється, чи вона завжди є однаковою? |
Чи змінює річка русло, чому? | Назви найбільші ріки України. |
Назви прісноводну рибу, яку ти знаєш. | Як ти розумієш поняття “жива ” і “нежива ” річка? |
У яких річках живе форель, короп? | Які джерела забруднення річки ти знаєш? |
Яку роль для річки відіграє рослинність? | Який характер буває у течії? |
Назви птахів, які живуть біля річки | Про що свідчить “цвітіння” води? |
Чому вода “цвіте”? | Чим харчуються риби? |
З чого починається річка? | Які молюски, що живіть у воді, ти знаєш? |
Яку роль відіграє річка для людини? | Коли кисню у воді багато? |
Чому вода буває мінеральною? | Що відбувається з листям, яке опало восени у річку? |
Які рослини ростуть біля річки? | Коли взимку річка замерзає, чи означає це, що вона мертва? |
Яку роль відіграє річка для тварин, птахів? | Яку річку любиш найбільше? |
- Вправа “Роль рослини у житті річки”
Допоміжні матеріали: великі аркуші паперу, кольорові маркери.
Рслинність має велике значення не тільки для людей, тварин, а й для життя річки.
Запропонуйте дітям самим написати на великому аркуші паперу свої думки. Чому рослини важливі для життя річки?
- корені кущів і дерев укріплюють береги, запобігають ерозійним процесам ґрунту.
- не дозволяють сильно нагріватися воді у спекотні дні, що привело б до зменшення кисню у воді і загибель організмів, чутливих до таких змін.
- абсорбують токсичні речовини, зокрема важкі метали, акумулюючи їх у своїх тканинах.
- є житлом для тварин і птахів.
- рослини вздовж русла річки мають естетичне значення.
Без рослин починається руйнація берегів, замулення русел, пропадають ті види птахів і тварин, які там поживають і годуються. Рослини збагачують різноманіття видів річкового біоценозу.
Нехай діти розкажуть, які кущі, дерева, трави ростуть поблизу річки, яким птахам чи тваринам слугують вони домівками
Завдання: Як ви думаєте, якщо зникне назавжди один вид рослин, наприклад, верба плакуча, чи вплине це якось на ту місцевість, де вона росла, на природу в цілому? На нас самих? Чому?
Розділіться на дві групи: тих, хто думає, що це завдасть шкоди природі, і тих, хто думає навпаки. Сядьте один навпроти одного. Подумайте і висловіть свої аргументи.
Якщо зникне 5 видів?
- Вправа „Перейди на інший бік річки”
Мета: вчити дітей командній роботі
Необхідні матеріали: 10 „слідів” з аркуша паперу
Усі учасники групуються у 2 команди. Кожній команді дається по 5 „слідів”. По цим слідам вони повинні перейти один за одним на інший бік ріки. Щоб просуватися по ”слідах”, потрібно правильно відповісти на питання, які задає ведучий. Відповідь може дати вся команда, якщо хтось із учасників сумнівається у своїх знаннях. На обговорення у команді дається 30 сек. Якщо команда відповіла неправильно, всі повертаються назад і починають все спочатку. Виграє та команда, яка першою перейшла на інший бік ріки.
Запитання:
- Чому рослинам погано жити на смітнику?
- Чому важливо, щоб на берегах річок росли рослини, дерева?
- Яких птахів, що живуть біля річки, ти знаєш?
- У яких річках живе форель?
- У яких водах любить жити короп?
- Чому вода “цвіте”?
- Назви найбільші ріки України.
- Коли кисню у воді багато?
- З чого починається річка?
- Що важливіше: життя великої ріки, чи маленьких річок?
- Яким буває дно річки?
- Чому перші на Землі поселення виникали на берегах річок?
- Якими бувають береги?
- Чи влаштували би ви смітник на березі річки, чому?
- Назвіть річки нашої області. (.).
- Яке море найсолоніше? (Мертве).
- Назвіть найдовшу річку в світі.
- Назвіть океани які є на планеті Земля?
8 Вправа “Екологічна естафета”
Необхідні матеріали: аркуші кольорового паперу А4, ручки, червоні прапорці, свисток.
Усі учасники групуються у дві команди. Маршрут естафети заздалегідь позначений прапорцями і поділений на п’ять пунктів. Біля кожного пункту стоять Спостерігачі (незацікавлені особи) із питаннями, на які потрібно відповісти. Команди розрізняються за кольором (Наприклад: команда 1 має жовтий колір, команда 2 синій). Відповіді на питання учасники пишуть на листках того кольору, який має їх команда. У такий спосіб спрощується обрахунок очок, які набрали кожна з команд.
Питання до гри “Екологічна естафета”
- назви 5 комах;
- назви 5 тварин, що живуть у Карпатах;
- як називається найвища гора в Україні;
- назви 3 найдовші річки України;
- назви п’ять лікарських рослин, які ти знаєш;
- та інші питання такого типу….
Одночасно стартують по одному учаснику із кожної команди.
Пробігаючи по маршруту, учасники повинні біля кожного пункту зупинитися і відповісти на задані питання письмово. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Кожен учасник естафети набирає певну кількість балів, бали всіх учасників команди сумуються. Виграє команда, яка набрала найбільшу кількість балів за найменший проміжок часу.
Підсумок: нехай діти розкажуть свої враження про хід гри: що вони відчували, працюючи в команді, чи вміло керували їхніми діями, які їхні пропозиції щодо більшої злагодженості при виконанні завдання.
9 Гра „Кошик”
Мета: виявити враження та очікування учнів від тренінгу.
Матеріал: великий аркуш паперу з намальованим кошиком та листочки для кожного учасника.
Протягом занять діти отримували різну інформацію. Тепер їм потрібно показати, чим саме вони наповнили свої кошики. Їм потрібно записати на листочку, чи справдилися Їхні очікування, що нового вони дізналися, що їм найбільше сподобалося, розповісти про свої враження. Завданням для вчителя є аналіз цієї інформації для подальшого планування занять.
Завантажити: Тренінгове заняття «Вода – джерело життя на землі» до Дня води (5-7 класи) + Сертифікат (Розмір: 321.4 KB, Завантажень: 222)