Конспекти уроків зарубіжної літератури 7 класУсі уроки зарубіжної літературиФайли

«Чого варті улесливі слова?» (Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ) (7 клас. Зарубіжна література)

Тема. «Чого варті улесливі слова?» (Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ)

Мета. Поглибити поняття про баладу як жанр фольклору та літератури, знання про характерні ознаки балади; розкрити подібність і відмінності балади з іншими жанрами фольклору;
поглибити уявлення учнів про художній образ, вічний образ;
охарактеризувати образи фольклорних балад як традиційні й вічні, розкрити втілення в них народних уявлень (про мораль, патріотизм, героїзм тощо); розвивати вміння та навички виразного читання, коментованого читання, зв’язного мовлення;
виховувати повагу до батьків, милосердя, любов до ближнього.

Обладнання: мультимедійна презентація «Король Лір у кіно й театрі»; фрагменти з кінофільмів «Король Лір» (режисер Г. Козінцев, композитор Д. Шостакович, СРСР, 1970); репродукції картини В. Йємса «Корделія» (1888), ілюстрації Дж. Герберта «Король Лір і його дочки», П. Татарникова.

ХІД УРОКУ
Повість про дитячую невдячність.
Іван Франко

І. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Компетентнісний тренінг

Що знаємо та вміємо Про що хочемо дізнатися
Визначення балади Як змінилася балада з часів доби Середньовіччя?
Історія виникнення Які балади є популярними для різних часів і народів?
Автори балад різних часів і народів Відомі сучасні виконавці.
Особливості сучасної балади.
Ознаки фольклорної та літературної балади Засоби виразності, особливості мови балади.
Провідні теми й мотиви Традиційні та вічні образи балад.

ІІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
Робота з підручником. Читання й обговорення статті «Король Лір і його дочки» (коментарі до балади, с. 24).
IV. Формування нових знань і способів дії.

  1. Виразне читання й обговорення балади.
    — Визначте експозицію твору. Як у ній зображено головних персонажів?
    — Чому молодша донька не сказала батькові слів, яких він чекав
    від неї?
    — Який зміст уклала Корделія в слова «свій довг дитячий все сповняти»?
    — Знайдіть епітети й порівняння, які характеризують дочок короля Ліра.
    — Охарактеризуйте образи Регани, Гонореллі й Корделії, простежте за їхніми змінами, спираючись на текст.
    — Як король Лір поплатився за свою довірливість?
    — Розкажіть про його поневіряння.
    — Визначте кульмінаційний момент твору.
    — Знайдіть рядки, у яких утілено ідею балади.
    — Скільки разів і в чому помилявся король Лір? Яка, на вашу
    думку, його найбільша помилка?
    — Чи можна уникнути такої ситуації, у яку потрапив король Лір? Як?
    2. Складання плану балади з визначенням частин сюжету.
Уривки з твору Частини сюжету
У Англії колись був король Лір
І панував собі на честь і славу…
Та королю подобалось старому
Раз їм питання предложити…
Отак дві старші сестри підійшли
Старого короля облесними словами,
Найменшу ж через королівський гнів
Сей час з двора протурено за брами.
Король французький як пізнав її,
Не дбаючи на гнів вітця старого,
За королеву взяв її до себе…
Жебрацький кий узяв у руки той,
Що королівськую носив корону.
Дочка, як лиш про горе батька вчула,
Сей час йому з підмогою прийшла…
В товаристві Корделії вернув
Король до Англії з дочками воювати…
Впав непритомний і оглушений
На її груди білі
І вмер з тяжким зітханням…
  1. Робота з підручником. Читання рубрики «Україна і світ»
    (с. 29)

Слово вчителя про художні особливості староанглійської балади.
— У британській культурі балада є поширеним жанром, який має національну своєрідність, а саме: 1) різноманіття сюжетів (переважно загальнолюдських); 2) широке використання монологів і діалогів; 3) балада не містить прямого повчання, кожен робить для себе власні висновки; 4) поділ на строфи, милозвучність яких утворює чергування наголошених і ненаголошених складів; 5) традиційні образи (море, квіти, палац, брама, корона та ін.) тощо.
— Які ще особливості староанглійської балади ви помітили, прочитавши твір про короля Ліра та його дочок?
Творче завдання
— Поясніть значення метафор в українському перекладі балади: 1) «Що зразу там було медове, Те незадовго стало квасом»;
2) «Жебрацький кий узяв у руку той, Що королівськую носив корону».
— Про кого та про які перетворення йдеться в цих рядках?
5. Культурологічний коментар учителя з демонстрацією кінофрагментів і репродукцій.
— Образ легендарного короля Ліра став вічним. Він змальований не тільки в міфах, літописах і староанглійській баладі, а й у п’єсі видатного англійського драматурга В. Шекспіра «Король Лір» (1608).
Ця історія час від часу відроджується в різних видах мистецтва — літературі, живописі, опері та балеті. Чому, на вашу думку, образ короля Ліра є актуальним і сьогодні?
Словникова робота
Вічний образ (у художній літературі) — літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів і зображеної в них історичної доби, містить невичерпні можливості для філософського осмислення буття.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
1.
Зіставлення літературних творів.
— Пригадайте народні та літературні казки, у яких батько випробовує своїх дітей (дочок, синів, невісток). Порівняйте один з казкових творів із баладою «Король Лір і його дочки».
2. Підсумкова бесіда.
— Визначте характерні ознаки балади у творі «Король Лір і його дочки». Наведіть приклади з тексту.
— Порівняйте староанглійську баладу «Король Лір і його дочки» з прочитаною билиною, спираючись на міркування І. Франка.

— Чому, на вашу думку, історія про короля Ліра є завжди актуальною?
— Які висновки ви зробили для себе, прочитавши баладу?

VI. Домашнє завдання.
• Написати твір-роздум «Ціна щирого слова Корделії» (за народною баладою «Король Лір і його дочки»).

Завантажити: «Чого варті улесливі слова?» (Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ) (7 клас. Зарубіжна література) (Розмір: 14.2 KB, Завантажень: 304)
Back to top button