Уроки "Всесвітня історія. Історія України. 6 клас"Усі уроки історіїФайли

Тема: Якими були релігія і традиції давніх римлян (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)

Мета: дати уявлення учням про релігію давніх римлян, познайомити з основними досягненнями культури Риму; з’ясувати, у чому виявився вплив та зв’язок грецької та римської культур; вдосконалювати навички самостійної роботи, розвивати уміння складання таблиць; формувати естетичний смак; виховувати повагу до культурної спадщини минулого.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • визначає характерні риси суспільного устрою Римської республіки;
  • описує побут і повсякденне життя за часів Республіки, римське рабовласницьке помістя, сім’ю і виховання у римлян;
  • порівнює становище патриціїв та плебеїв;

Хід уроку

І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Історичний диктант.

1) Як називається форма правління, що виникла в Римі після вигнання царя? (Республіка)
2) Як називали «захисників» плебеїв? (Народні трибуни)
3) Що означає «вето»? (Забороняю)
4) Хто врятував Рим під час галльської навали? (Гуси)
5) Як називають перемогу, яка дорівнює поразці? (Піррова перемога)
6) Як називалося парадне проходження римської армії через місто? (Тріумф)
7) Коли римляни завершили завоювання Італії? (У 265 році до н. е.)
8) Із якою великою державою розпочалася війна Риму після підкорення римлянами Італії? (Карфагеном)
9) Хто керував пунічною армією під час ІІ Пунічної війни? (Ганнібал)
10) Чим скінчилися Пунічні війни? (Перемогою Риму)

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Тема уроку та план вивчення нового матеріалу записані на дошці, запис закрито. Учитель сприяє самостійному цілепокладанню учнів.

Завдання учням

  1. Знайдіть ключовий термін у записі теми уроку. Поставте запитання до цього слова.
  2. Дайте визначення поняття «релігія».
  3. Дайте визначення поняття «традиція».

Учитель відкриває запис плану вивчення нового матеріалу. Пропонує сформулювати завдання уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Працюємо з таблицею
Учні мають опрацювати текст підручника  і заповнити таблицю «Боги Греції та Риму»

Римські боги Грецькі боги Що уособлювали

Побут римських громадян

Бідні римляни

  • Наймали невеликі кімнати в інсулах — п’яти­ або шести­ поверхових будинках, які займали цілі квартали . В інсулах не було водогонів та каналізації. Вікна не були засклені; коли було холодно, їх закривали дерев’яними віконницями з прорізами. Печей не було, кімнати опалювалися жаровнями з дерев’яним вугіллям. Приміщення освітлювалися масляними світильниками, від чого часто спалахували пожежі
  • Справжніх кухонь в інсулах не було: їжу готували також на жаровнях. Харчувалися хлібом з маслинами, буряком і цибулею, пшеничною кашею. М’ясо їли лише у святкові дні . Дуже часто їли всухом’ятку або на ходу, купуючи гарячу їжу і кухоль дешевого вина у вуличних торговців.
  • Чоловіки й жінки одягалися в туніки, що являли собою два шматки тканини, зшиті так, щоб залишався отвір для голови. Туніка підперезувалася ременем . Від дощу і вітру захищав цупкий товстий плащ. На ноги взували дерев’яні черевики або легкі плетені сандалії; у теплу погоду ходили босоніж.

Заможні римляни

  • Окремі будинки (домуси) були розташовані на пагорбах, де повітря було чистішим. Головна найбільша частина дому атрій — приміщення без вікон, дах якого тримався на чотирьох колонах. Під чотирикутним отвором у даху атрію розташовувався басейн, до якого потрапляла дощова вода. Це була офіційна частина дому, де господар приймав відвідувачів . Із трьох боків атрію були розташовані кімнати різного призначення. Глибока ніша в атрії — таблін — була кабінетом господаря . Родина господаря займала другу частину дома — перистиль — двір з басейном, оточений закритою колонадою (галереєю), де були спальні, комори та інші приміщення . Відкритий простір поряд перетворювали на сад і квітник. Будинок обігрівався за допомогою центрального опалення (гіпокаусту) — труб, якими піднімалося гаряче повітря від каміна. Підлога прикрашалася мозаїкою, а стіни — фресками . Вікна закривалися шкурами і тканинами.
  • Перший сніданок за традицією складався з хліба, змоченого вином або намазаного медом . Другий сніданок, опівдні, складався з хліба, сушеного інжиру, маслин, сиру та горіхів . Обід складався з трьох частин: закуски, другої страви з м’яса та риби і десерту . Закуску запивали вином з медом або виноградним соком, а після завершення обіду пили вино, розведене водою . М’ясну страву становили смажені лелеки, журавлі, голуби, бекаси, павичі . Готувалися також різноманітні дивовижні страви — паштети з язиків павичів і солов’їв, смажені дрозди тощо.
  • Представники заможних верств також одягали туніки, але вони були білі, із широкою пурпурною смугою у сенаторів та вузькою у вершників. Зверху на неї одягали тогу . Це був шмат матерії у формі еліпса, у два­три рази більший за фігуру. Укласти складками тогу і перекинути її через ліве плече було неможливо без допомоги спеціального раба. До тоги одягалися спеціальні черевики з ременями, які закривали ногу . Тога повинна була бути білого кольору. Крім цього, носили короткий і довгий пухнасті плащі. Жінки одягали туніку, столу (довге вбрання з багатьма складками) та пеллу — довгу широку шаль.

Виховання і навчання дітей у стародавньому Римі

Дошкільне виховання До семи років хлопчики й дівчатка виховувалися разом, удома. До хлопчиків часто приставляли раба­ педагога. Це, як правило, був грек. Він постійно супро­воджував дитину, навчав її добрих манер і грецької мови. Батько мав повну вла­ду над своїми дітьми: міг продати або вбити їх без будь-­якого покарання.
Початкова освіта Розпочиналася лише для хлопчиків із семи років. У людусі (початковій школі) навчалися п’ять років. Була доступною для дітей бідних римлян . Учитель початкової школи — літератор (від латин . «літера») був низького походження, як правило, вільновідпущеником­ греком, мало заробляв і ніколи не користувався повагою в Римі. У початковій школі вчилися читати, писати і займалися арифметикою . Дисципліна в школі була суворою, із використанням фізичних покарань. Діти із заможних сімей дуже часто початкову освіту отримували вдома.
Середня освіта Отримували у граматиці — середній школі. Головним завданням вчителя­граматика було впродовж двох років навчити хлопчиків правильно говорити й писати, ґрунтовно познайомити з літературою та історією. Від учителя­граматика вимагалася всебічна освіченість, і його суспільне становище було вищим, ніж у літератора. Навчання було платним.
Вища освіта У 14 років хлопчики вступали до риторської школи . Навчання охоплювало теорію ораторського мистецтва й практичні вправи у складанні промов. Після завершення риторської школи можна було виступати захисником або звинувачувачем у суді . Для навчання у ній потрібно було мати багато грошей для оплати навчання й досконало володіти грецькою мовою. У школі граматика й ритора навчалися сини сенаторів і вершників.
Післяшкільна освіта По завершенні риторської школи в 16 років юнак одягав тогу дорослого і батько доручав його піклуванню якогось політичного діяча . Тепер він як глядач супроводжував наставника в сенаті, був присутнім на обговоренні державних справ, слухав виступи найпопулярніших ораторів свого часу. Після цього він повинен був піти на військову службу. Відслуживши два роки, юнак міг залишитися в армії або повернутися до Риму і розпочати політичну кар’єру.

 

 
V. Закріплення знань учнів
Вставте пропущені слова.

Римляни поклонялися різним богам. Вони шанували царя богів … (Юпітера), його дружину, покровительницю жінок і материнства, … (Юнону), бога моря … (Нептуна), бога підземного царства … (Плутона). Шанували бога війни … (Марса), бога торгівлі … (Меркурія), богиню краси та кохання … (Венеру).

Перевірте засвоєне на уроці

  1. Яким богам поклонялися римляни ? Які з них подібні до грецьких, а які — ні?
  2. Кого в Стародавньому Римі називали генієм?
  3. Якою була мета виховання й освіти в Римі?
  4. Чим відрізнялося становище жінки в Римі та Греції?
  5. Які моральні правила визначали життя римлянина, римської сім’ї, римської громадянської общини? Чи є вони значущими сьогодні? Які саме? Чому?

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал §46

Конспекти уроків історії на сайті “Шкільне життя”

Завантажити: Тема: Якими були релігія і традиції давніх римлян (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма) (Розмір: 19.5 KB, Завантажень: 1556)
Back to top button