Тема: Усна народна творчість. Ігровий фольклор. Скоромовки (3 клас. Літературне читання)

Мета:   продовжувати ознайомлення учнів з ігровим фольклором, показати його особ­ливості, пов’язані, зокрема, з фонетичними художніми засобами (звуконаслідування, швидка вимова звуків), показати їхню роль у  створінні потішок; роз­вивати пам’ять, мовлення учнів, удосконалювати навички швидкого читання.

Обладнання:   запис голосів птахів або кумкання жаб, презентація.

Усі уроки літературного читання на сайті «Шкільне життя»

Хід уроку

І. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Розповідь учнів про те, що вони дізналися про народні ігри, як їх слід проводити; читання учнями напам’ять віршованих ряд­ків, які супроводжують ігри «Зайчик» або «Дзюбка».

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні я хочу познайомити вас з однією цікавинкою, яку можна зустріти в дитячих народних потішках.

А з якою саме, ви здогадаєтеся, якщо будете уважними.

  1. Аудіювання слів народної пісні «Розлилися води».

Гей! Діти-квіти, весно красна, зілля зелененьке.

Ку-ку, ку-ку, ку-ку, ку-ку!

Гей! Діти-квіти, весно красна, зілля зелененьке.

Тьох-тьох, тьох-тьох, тьох-тьох, тьох-тьох!

Гей! Діти-квіти, весно красна, зілля зелененьке.

Ду-ду, ду-ду, ду-ду, ду-ду!

Голоси яких пташок ви почули? (Зозулі, соловейка.)

А які ще звуки почули? (Гра на сопілці.)

Запам’ятайте: використання у творі слів, що своїм звучанням нагадують голоси тварин або різні шуми (цокання годинника, дзенькання дзвоника тощо), називається звуконаслідуванням.

Сьогодні на уроці ми й будемо спостерігати, як в ігрових на­родних творах наслідуються голоси птахів і тварин.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Читання тексту «Звукнаслідування» учнями (с. 14 підручника) самостійно,
    мовчки.

—      Про що ви дізналися з тексту?

  1. Читання вірша «Сонце ловити» (с. 14 підручника) вголос спочатку вчителем,
    я потім учнями.

Учитель звертає увагу учнів на те, що для того, аби точніше відтворювати  звуки, треба читати вірші швидко.

3.Слуханим запису кумкання жаб або голосів птахів.

—      Які звуки ви почули?

  1. Читання вірша «Кум, кума» (с. 14 підручника). Робота в пари.

Учні читають вірш мовчки, потім напівголосно в парах (підготовка до виразного читання вголос). Далі пари демонструють читання за особами (можна провести змагання «Чия  пара краща?»).

5.Читання вірша «Когут каже» (с. 15 підручника).

Учні читають вірш самостійно (підготовка до читання вголос). Потім слова автора читає один учень, а відповідь, імітуючи звуки,— увесь клас.

6.Творча робота.

—      Спробуйте скласти власні тексти із звуконаслідуванням.

(Можна запропонувати учням використати звуконаслідуваль­ні слова, наприклад му-му або тік-так та інші. У слабкішому кла­сі можна провести цю роботу у вигляді читання вірша-додаванки:

Я кричу: «Привіт, корово!»

Та у відповідь ні слова.

Я кричу: «Мовчиш чому?»

А вона мені: … (Му-у! Му-у!).

  1. Робота над скоромовками .

а)      Актуалізація опорних знань учнів.
Запис на дошці: «Скоромовки».

.   — Про що нагадало записане слово? Як його слід розуміти?

—      Які скоромовки ви знаєте?

б)      Самостійне читання учнями тексту про скоромовки.

Про що дізналися з тексту?

Як слід читати і промовляти скоромовки?

в)      Читання учнями скоромовок відповідно до правил (гра-конкурс «Хто кращий скоромовець?»).

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

Про що нове дізналися?

Що найбільше запам’яталося? Чим саме?

Коли і з якою метою використовують автори прийом звуконаслідування, а коли — скоромовки?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять один із віршів зі звуконаслідуванням; на­вчитись читати одну зі скоромовок.

Завантажити: Тема: Усна народна творчість. Ігровий фольклор. Скоромовки (3 клас. Літературне читання) (Розмір: 12.6 KB, Завантажень: 47)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*

Яндекс.Метрика