Тема: У чому значення Великої грецької колонізації (Всесвітня історія. Історія України 6 клас. Нова програма)
Мета: закріпити знання про причини грецької колонізації Середземномор’я та Північного Причорномор’я, визначити її хронологічні рамки; охарактеризувати устрій, господарство, побут, культуру грецьких колоній; показати вплив грецької колонізації на населення Середземномор’я та Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал; працювати з історичною картою, документами, інформативними текстами.
Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.І. Пометун, П.В.Мороз, Ю.Б. Малієнко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2014 – 256 с., наочність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Основні поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- називати хронологічні межі Великої грецької колонізації, заснування перших грецьких поселень на території України;
- показувати на карті напрямки Великої грецької колонізації, античні грецькі поселення на території України;
- застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «Велика грецька колонізація», «діаспора».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Що таке поліс? Назвіть основні поліси Еллади і покажіть їх на карті.
- Коли і чому почалася боротьба між демосом і аристократією?
- У чому полягала роль писаних законів у Греції?
- Проти кого була спрямована влада тиранів?
- Чим життя у грецькому полісі відрізнялося від життя в містах Стародавнього Сходу?
- Чому інтереси тиранії на певний час відповідали інтересам демосу?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як вам уже відомо, у Х—VIII ст. до н. е. фінікійські мореплавці-торговці створили колонії на островах Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — греки.
Уже в VIII ст. до н. е. грецькі міста заснували свої колонії на берегах Апеннінського півострова, розташованого на захід від Греції. Потім, долаючи запеклий опір фінікійців, елліни осіли в західній частині Середземномор’я. Тепер вони могли дістатися до «Стовпів Геракла» (Гібралтарська протока) й далі в Атлантичний океан.
Грецькі міста виникли й на єгипетському березі — у дельті Нілу. Звідси до Греції вивозили єгипетський хліб, папірус, лляну полотнину. Єгиптяни перепродавали грекам слонову кістку, пахощі, лікарські рослини та чорношкірих рабів. У Греції казали: «Елліни розселилися на берегах Середземномор’я, як жаби навколо ставка». Період із VIII до VI ст. до н. е. вчені називають часом Великої грецької колонізації.
Чому ж десятки тисяч греків залишали рідну Елладу й ви-рушали до далеких заморських країв?
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Початок Великої грецької колонізації
Учні опрацьовують текст підручника та дають відповіді на питання
– Якими були причини Великої грецької колонізації?
Причини письмово систематизуються
- Нестача орної землі.
- Зростання кількості населення.
- Загострення соціальних протиріч, боротьба демосу й аристократів.
- Загроза голоду, прагнення звільнитися від боргів.
- Пошук нових ринків збуту ремісничих товарів, вина й оливкової.
Робота з термінами
Велика грецька колонізація (VIІІ-VI ст. до н .е.) — процес заснування грецькими полісами власних поселень на нових землях.
Діаспора (від грецького — «розсіяння») — частина населення країни, яка перебував за межами своєї батьківщини.
Робота з картою
Простежте за картою основні напрямки грецької колонізації. Назвіть колонії греків на різних територіях.
- Найбільші грецькі міста-колонії північного Причорномор’я
Робота з таблицею
Назва | Коли і ким засноване | Місце розташування | Історична доля |
Ольвія (у перекладі «Щаслива») | Наприкінці VI ст. до н.е. мешканцями Мілету | Бузький лиман, поблизу сучасного Миколаєва | Знищена гунами у 70-х рр. ІV ст. |
Херсонес (у перекладі «Півострів») | У 422—421 рр. ст. до н.е. мешканцями Гераклеї Понтійської | Південно західне узбережжя Криму, поблизу сучасного Севастополя | Після падіння Західної Римської імперії увійшов до складу Візантії. Припинив своє існування в ХV ст. |
Пантікапей (у перекладі «Рибний шлях») | У VІІ ст. до н.е. мешканцями Мілету | Узбережжя Керченської протоки, сучасна Керч | Зруйнований гунами в 70х рр. ІV ст. |
Тіра (від грецької назви р. Дністер «Тірас») | Наприкінці VІ ст. до н.е. мешканцями Мілету | Гирло Дністра, на околиці сучасного Білгорода Дністровського | Припинила існування в 70х рр. ІV ст., можливо, внаслідок навали гунів |
Особливості господарства античних міст-колоній північного Причорномор’я
Сільське господарство | Ремесло й промисли | Торгівля |
Провідна галузь — виробництво зерна (пшениця,ячмінь, просо, жито). Значного розвитку набуло виноградарство, яке було основою виноробства. Розвинуте садівництво, городництво і тваринництво. Утримували биків, коней, кіз, овець, ослів, свиней, курей, качок | Найбільш масовим було керамічне виробництво. Поширені також залізоробне, залізообробне, ювелірне, склоробне виробництво і будівельна справа. Основні домашні ремесла — чинбарство, прядіння, ткацтво, різьблення по дереву й кістці. Промисли: рибальство, мисливство, видобуток солі | Жвава торгівля з місцевими племенами і Східним Середземномор’ям. До Греції вивозили зерно, худобу, шкіру, пушнину, рабів .Місцевим племенам продавали кераміку, зброю, тканини, вино, ювелірні вироби тощо. Із місцевою людністю торгівля була переважно обмінною, у містах — використовували гроші |
V.Закріплення знань учнів
Перевірте засвоєне на уроці
- Якими були причини Великої грецької колонізації?
- Розкажіть про основні напрямки Великої грецької колонізації. Покажіть їх на карті (див. с. 138).
- Як складалися стосунки колоністів і місцевого населення?
- Назвіть основні грецькі міста-держави в Північному Причорномор’ї. Коли вони виникли і які мали особливості?
- Хоча стародавні греки розселилися на величезній території в чужих країнах, вони вважали себе єдиним народом. Що їх об’єднувало? Як вони називали себе та свою батьківщину?
VІ. Домашнє завдання
- Опрацювати матеріал § 30