Тема: Пісня, танець і марш … зустрічаються (2 клас. Музичне мистецтво)
Мета:
- навчальна: розкрити поняття «танцювальна», «пісенна», «маршова музика», «коломийка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків; підготувати учнів до уроку узагальнення знань;
- розвивальна: розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів;
- виховна: виховувати музичну культуру та моральні якості учнів (доброту, співчуття, людяність, любов до рідного краю та народних традицій).
Музичний матеріал: Б. Фільц «Коломийка», П. Чайковський «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро», Г. Татарченко «Гей, ви, козаченьки», поспівка «Дзвінка пісенька», А. Філіпенко «Веселий музикант».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Б. Фільц, П. Чайковського, Г. Татарчен-ка, А. Філіпенка; схема жанрів музики.
Обладнання: Синтезатор, комп’ютер; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід
(П. Чайковський «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро»).
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання
- АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
♦ Про яких трьох «китів» музики йшлося на попередніх уроках? Назвіть їх.
♦ Поміркуйте, що в них є спільним, а чим вони різняться. (Розглядання схеми на дошці.)
- МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні до нас на урок я запросив (-ла) всіх трьох «китів», але вони почали сперечатися: хто з них найголовніший гість? А щоб вони не сварилися, спробуємо з’ясувати це і допомогти їм потоваришувати.
- ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слухання музики
Учитель. Послухайте твір української композиторки Богдани Фільц «Коломийка» та дайте відповідь на запитання.
♦ Яким є настрій цього твору?
Слухання «Коломийки» Б. Фільц
♦ Чи можна під цю пісню танцювати?
♦ Які «кити» потоваришували у цій музиці?
Отлсе, коломийка — найпоширеніший вид української музики, що поєднує пісню і танець.
Кожна коломийка може бути як приспівкою до танцю, так й існувати незалежно від нього.
А ось ще одна музична зустріч: ми потрапили на балетну виставу «Лебедине озеро», музику до якої створив П. Чайковський за добре відомою казкою.
У замку велике свято. Син принцеси Зіґфрид відзначає своє повноліття. Принц бенкетує в колі своїх друзів. Невтомно трудяться музиканти, під ласкаву мелодію скрипок пари кружляють у вальсі. У глибині алеї з’явилася урочиста процесія. Це — її величність принцеса. Вона оголосила синові, що йому час одружуватися. Завтра на балу, куди з’їдуться найвродливіші й знатні дівчата, Зіґфрид має обрати наречену. Друзі Зіґфрида засмутилися*, добігає кінця їхнє веселе й безтурботне життя. Але Зіґфрид попросив їх не засмучуватися. Він наказав принести ще вина і підняв наповнений келих за вірність товаришам юності, за молодість, за дружбу.
Послухайте фрагмент «Танець із кубками» із цього балету та дайте відповідь на запитання.
♦ Які «кити» допомогли створити цей танець?
Слухання «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро» П. Чайковського
Так, ми почули у цьому творі і марш, і танець.
♦ Який характер музики ви почули?
На нас чекає зустріч ще з одним музичним твором — «Гей, ви, козаченьки» Геннадія Татарченка. Послухайте цю пісню та дайте відповідь па запитання.
♦ Які типи музики поєднуються у цьому творі?
Слухання пісні «Гей ви, козаченьки» Г. Татарченка
♦ Чи можна цю пісню назвати маршем? Чому?
Вокально-хорова робота
Розучування поспівки «Дзвінка пісенька» з показом руху мелодії рукою
Продовження роботи над піснею «Веселий музикант» А. Філіпенка. Виконання з інсценуванням (1-й куплет —учні передають пісенність мелодії, імітуючи гру на скрипочці; 2-й куплет — танцювальність, виконуючи «пружинку»; 3-й куплет — маршовість, «граючи на барабані», на останніх словах — біг на місці)
- ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ Чи є хтось головний поміж музичних «китів»?
♦ Які музичні твори допомогли потоваришувати нашим «китам»? Учитель.
Отже, ми переконалися, що у музиці, як і у житті, злагодЕ
та дружба допомагають змінити життя на краще та знайти друзів.
Учні виходять із класу під музичний супровід (Б. Фільц «Коломийка»).
Завантажити: Тема: Пісня, танець і марш ... зустрічаються (2 клас. Музичне мистецтво) (Розмір: 886.8 KB, Завантажень: 403)