Тема: Образи вокальної музики (Музичне мистецтво. 7 клас)

Мета  уроку  :
 Навчальні : багатство  вокальних  образів ;

  • вокальна творчість Я. Степового ;
  • значення української  поезії  у вокальній  музиці  композиторів – класиків;
  • повторення понять романс, солоспів

Виховні: Виховувати  інтерес  та  любов  до  музики.
Розвиваючі: Розвиток  вокально – хорових  навичок.
Наочні  посібники: Г. М. Макаренка «Музичне  мис –

тецтво» 7 клас, портрет Я. Степового

Музичний  матеріал : Я. Степовий романс «Степ», «Ой  три  шляхи  широкії»

Дж. Ленон, П. Маккартні «Хай  буде  так»

Т. Н. З : Магнітофон.

ХІД  УРОКУ :

  1. I. Організація учнів до  уроку .

Музичне вітання.

Посміхнись до всіх навколо

Добрий ранок люба школа
І веселий той дзвінок
Кличе всіх нас на урок
Урок музики, урок музики, урок музики , урок.

Вступне слово вчителя .

Ми вже знаємо стільки епох і стилів, стільки музичних жанрів, стільки образів! Образи вокальної музики найдоступніші та найзрозуміліші, адже слово якнайкраще допомагає описати образ, підкреслити його особливості. Слово й музика немов поєднують думку і почуття. Вокальна музика звучить на кожному уроці. Це пісні, що ми співаємо.

Сьогодні ми будемо слухати вокальну музику і визначати її образи. Наприклад, звернемося до творчості українського композитора-класика Якова Степового.

Розповідь про Я. Степового

Яків Степанович Степовий (1883-1921) належить до плеяди українських композиторів початку ХХ століття. Його творче життя було коротким. Степовий почав писати музику в 1905 році, а в 1921 життя композитора обірвалося. Незважаючи на це, самовіддана мистецька праця Степового поставила його в ряд фундаторів українського класичного мистецтва.

Формування таланту юного Якова відбувалося в сім’ї, де всі любили музику. У 12-річному віці хлопчика віддали на навчання до Придворної співацької капели в Петербурзі. Там він закінчив і консерваторію. Степовий викладав музику в загальній школі, згодом організовував концерти української музики в Москві та Петербурзі, записував народні пісні в Україні, публікував власні твори.

Першим значним доробком композитора стала серія вокальних творів під назвою „Барвінки”. До неї увійшли 13 солоспівів та три хори на вірші Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки та М. Чернявського. Кожен солоспів – яскравий образ народного життя, сповнений веселощів чи трагізму, лірики чи епіки.

Яків Степовий створив вокальний цикл „Пісні настрою” на вірші О.Олеся, поезія якого пройнята ніжними ліричними образами.

В останні роки життя композитор займався організацією мистецької діяльності в Києві, писав вокально-ансамблеву музику, робив обробки народних пісень.

Незважаючи на те, що у своїй творчості Яків Степовий обмежився кількома жанрами (вокальним та фортепіанним), йому вдалося створити власний стиль, сказати своє оригінальне слово в музиці.

Слухання. М. Чернявський. Вірш „Степ”. Я. Степовий. Романс „Степ”

 

Послухайте вірш Миколи Чернявського „Степ” та солоспів Якова Степового „Степ” і поміркуйте, які образи в них утілені.

Який образ – літературний чи музичний – вас більше схвилював?

 

М. Чернявський. „Степ”

Степ і степ, один без краю, аж до моря берегів,

Без озер, річок, без гаю, тільки з купами стогів.

Ні гайочку, ні лісочку, всюди спалена земля…

Не шепоче в холодочку срібновода течія.

А коли, бува, з громами з моря хмари налетять,

Степ охрестять блискавками, над ланами прогримлять.

Він прокинеться, проснеться, грому груди підставля,

Заговорить, засміється, заговорить, засміється

Враз до неба вся земля.

Мертвий степ.

Його громами тільки й можна розбудить…

Так нехай же над ланами грім бажаний загримить!..

Грім бажаний загримить!..

 

ІІ . Слухання. Романс „Степ” Сл. М. Чернявського,

муз. Я. Степового

 

Аналіз прослуханого твору

Поміркуйте, які образи втілені в романсі

У солоспіві „Степ” утілений героїко-епічний образ. Романс написаний під впливом подій, що сколихнули передову творчу інтелігенцію у період революції 1905-07 років. Широкий степ характеризує образ народу, що пробуджується від мертвого сну.

За допомогою тричастинної форми твору Степовий передав динаміку емоційного розвитку: від пригніченого стану до очікування перед грозою і, нарешті, пробудження, радісного заклику: „Так нехай же над ланами грім бажаний загримить”.

Послухайте ще один романс зі збірки „Барвінки” і поміркуйте, які образи втілені в ньому.

Слухання. Романс „Ой три шляхи широкії”

Сл. Т. Шевченка,

муз. Я. Степового

Аналіз прослуханого твору

У романсі Якова Степового на слова Тараса Шевченка „Ой три шляхи широкії” втілений лірико-драматичний образ.

Драматичність більше притаманна слову, а ліричність – музиці. Ліричні образи зосереджені на розкритті внутрішнього емоційно-суб’єктивного світу людини, а драматичні передають серйозний, але не героїчний зміст, можуть розкривати важкі душевні переживання.

ІІІ. Теорія. Взаємодія  різних  елементів   музичної  мови .

Вч. Різні  елементи  музичної  мови  не  всі  є  однаково  важливими.

До  основних  належать   ті  елементи  музичної  мови, зміни  яких  радикально  впливають  на  мелодію – це  звуковисотність   і  ритм. Інші,  як  тембр, динаміка, колорит,  виконують  допоміжні  функції. Та  жоден   із  цих  виражальних  засобів   не  виступає  у  чистому  вигляді. У  різних  частинах  музичного  твору   переплетені  метр  і  ритм  у  певному  темпі , а  мелодична  лінія  подається  у   відповідному  ладі  і  тембрі. Всі  ці  елементи  музичної  мови  впливають  на  наш  слух    одночасно, і  тому  загальне  враження, яке  ми  виносимо  з  почутого, виникає  лише  у  взаємодії  всіх  цих  елементів  музичної  мови.

Визначте  розмір  і  темп  вправи. Просольфеджуйте  її.

  1. IV. Робота  над   піснею “Най буде”

Вч. Продовжмо розучувати пісню „Най буде” за допомогою графічного запису мелодії. Зверніть увагу: в мелодії другого куплету є зміни порівняно з мелодією першого. Це свідчить про імпровізаційність манери виконання пісні її авторами – Джоном Ленноном та Полом Маккартні.

Зверніть увагу і на повтор приспіву – він теж має зміни в мелодії.

Караоке. Пісня “Най буде”

“Най буде”

Сл. і муз. Дж. Леннона і П.Маккартні

V . Висновок.

Вч. Сьогодні ми переконалися, що образи вокальної музики є для нас доступними та зрозумілими завдяки поєднанню поетичного слова та музики. Допомогли нам у цьому романси на музику Якова Степового „Степ” та „Ой три шляхи широкії”.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Образи вокальної музики (Музичне мистецтво. 7 клас) (Розмір: 21.7 KB, Завантажень: 58)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*

Яндекс.Метрика