Тема: Народні образи в операх М.В. Лисенка (Музичне мистецтво. 7 клас)
МЕТА УРОКУ :
Навчальна: продовжувати ознайомлювати з поняттям «музичний образ»;
- пояснити визначення понять «арія»;
Виховна : виховувати почуття єдності з музичним образом пісні.
Розвиваючі: розвивати вміння спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, порівнювати контрастні за характером музичні образи, інтерпретувати національну специфіку музичних творів як відображення життя народу;
- розвивати зацікавленість українською класичною музикою, глибоке відчуття втілених у музичних творах настроїв, почуттів та характеру людини.
Корекційні завдання : корекція та розвиток музичного слуху та почуття ритму.
- корекція фонематичної і музичної пам’яті, уваги.
- корекція музичного слуху.
- корекційний розвиток особистості дитини із ЗПР.
Наочні посібники: Портрет М.Лисенка, М.Старицького «Тарас Бульба», І.Котляревського «Наталка – Полтавка» Г. М. Макаренко «Музичне мистецтво» 7 клас.
Музичний матеріал: М.Лисенко Арія Остапа та увертюри з опери «тарас Бульба», пісня Наталки з опери «Наталка – Полтавка», Т.Петриненко «Україна»
Т. Н. З: магнітофон.
Хід уроку.
I. Організація учнів до уроку.
Музичне вітання.
Посміхнись до всіх навколо
Добрий ранок люба школа
І веселий той дзвінок
Кличе всіх нас на урок
Урок музики, урок музики, урок музики , урок.
Вступне слово вчителя .
Ми вже знайомі з багатьма творами як української так і світової музики, і ви помітили, що в цій музиці є багато спільних рис, а саме-спільні музичні образи.
- Пригадайте, у яких музичних творах мали відображення героїчні образи? (Героїчна симфонія Л.Бетховена, Друга (Богатирська) О.Бородіна).
- Пригадайте твори жартівливого характеру (Й.С.Бах «Жарт», К.Дебюссі «Сходинки до Парнасу»).
- Які образи зустрічались у творах М.Лисенка? (Героїчні, казкові, ліричні, патріотичні)
Миколу Віталійовича Лисенка ми вважаємо засновником української класичної музики, цілою епохою в історії української культури. Його діяльність як видатного композитора, піаніста, диригента, педагога, фольклориста дала поштовх розвитку професійної музики в Україні.
Великою і різноманітною є музична спадщина М. Лисенка. Він написав 11 опер, понад 80 творів різних форм на тексти Т.Шевченка, багатьох інструментальних творів, музику до театральних вистав. Він є автором таких творів як : народної драми «Тарас бульба», лірико-побутової опери «Наталка-Полтавка», казково-фантастична «Різдвяна ніч», «Утоплена», дитячі опери «Коза-дереза», «Зима і весна», «Пан Коцький» .
Найвищим досягненням композитора в галузі оперної музики слід уважати героїко-патріотичну оперу «Тарас Бульба», яку він писав майже 10 років (1880-1890). Ідея любові до Батьківщини, непохитна віра у незламну моральну силу народу насичує весь твір.
Оперу «тарас Бульба» Микола Лисенко написав за однойменною повістю Миколи Гоголя, у якій ідеться про боротьбу українського народу проти польських магнатів. У центрі опери-героїко-патріотичні образи. Яскравим є характеристики головних героїв опери – Тараса Бульби та двох його синів – Остапа й Андрія.
Одна з найкращих сторінок опери – лірико-драматична арія Остапа з v дії.
Арія – завершений сольний номер з опери, кантати, що відрізняється виразністю мелодії та досконалістю форми.
Арія Остапа «Що ти вчинив?» звучить у трагічний момент, після загибелі його брата Андрія. Скорбота, відчай, жаль за втраченими честю та життям – основні почуття арії. Без відповіді залишаються запитання Остапа: «Чому зо мною в Січі, брате, не положив ти голови? Чого життя безславно стратив? Чого як зрадник батька й брата тут залишив, посиротив?»
АРІЯ ОСТАПА З ОПЕРИ «ТАРАС БУЛЬБА»
Хто вбив його? Це ви?
Ох, тату, тату! За що? За що?
Андрію, брате мій! Прокинсь, поглянь!…
Пробите серце наскрізь, і на вустах ось запеклася кров….
Що ти вчинив? Жіноча чара тебе на мить перемогла.
Але яка страшенна кара найкращу квітку в нас взяла?!
І ось лежиш тепер байдужий, мов колос скошений трави…
Чому ж з тобою в січі, друже, не положив я голови?
Чого життя безславно стратив,
Хіба на світі вже нажив?
Чому єдиного ти брата тут залишив, посиротив?
Прощай, прощай, мій друже дорогий,
Вже не побачимось ніколи!
Прослухайте арію.
- Якими засобами музичної виразності композитор передає образ Андрія?
Слухання арії Остапа з опери М. Лисенка «Тарас Бульба».
Опера «Наталка – Полтавка» посідає важливе місце в історії українського музично-театрального мистецтва.
Основна ідея п’єси – соціальна невірність, що перешкоджає героям на їх шляху до щастя.
Дія п’єси переносить нас в українське село. Донька бідної вдови Наталка відхиляє залицяння старого і багатого пана Возного, бо кохає і чекає друга дитинства Петра, який пішов до міста на заробітки і не подає про себе звістки. Їх кохання взаємне. Розчулена їх почуттями, мати Наталки дає згоду на шлюб, а пан Возний мусить змиритися з цим. Пісня Наталки є втіленням ліричного та жартівливого образів.
Після тривалих випробувань Наталка все ж таки отримує вистраждане щастя – стає нареченою свого коханого Петра. Нових рис до її образної характеристики додає весела й заповзята пісня «Ой, я дівчина Полтавка».
ПІСНЯ НАТАЛКИ З ОПЕРИ «НАТАЛКА – ПОЛТАВКА»
Ой, я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка:
Дівка проста, не красива.
З добрим серцем, не спесива.
Коло мене хлопці в’ються
І за мене часто б’ються ,
Но я люблю Петра дуже,
До других мені байдуже.
Мої подруги пустують
І зо всякими жартують,
А я без Петра скучаю
І веселості не знаю.
Я з Петром моїм щаслива.
І весела, й жартівлива,
Я Петра люблю душею,
Він один владіє нею.
Послухайте пісню Наталки.
- Як пісня допомагає нам зрозуміти характер Наталки?
Слухання пісні Наталки з опери «Наталка – Полтавка».
Зробіть порівняльну характеристику образів Наталки з опери «Наталка – Полтавка», й Остапа з опери «Тарас Бульба».
Виконання пісні Т.Петриненка «Україна»
Продовження розучування пісні Т.Петриненка «Україна» (Робота над літературним і музичним текстом пісні) (визначення структури мелодії, руху кожної фрази), приспівуванням голосних та чіткою вимовою приголосних звуків.)
Висновки.
Микола Лисенко є визнаним майстром створення правдивих народних образів. Прослухані фрагменти оперних творів і представлені в них образи ще раз переконали нас у тому, що музика може виражати характер людини.
Чому образи Наталки, Остапа продовжують жити в мистецтві й, незважаючи на час, хвилюють нас? Мабуть, тому, що в цих образах утілені кращі людські риси – вірність, ніжність, доброта, гідність та відданість.
- У чому полягає значення творчої діяльності М.Лисенка?
- Якою є його роль у розвитку української музичної культури?
Домашнє завдання
Підготувати доповідь про життя і творчість Ф.Шуберта.
Завантажити: Тема: Народні образи в операх М.В. Лисенка (Музичне мистецтво. 7 клас) (Розмір: 16.4 KB, Завантажень: 114)