Тема: Голос води (Музичне мистецтво. 7 клас)

Мета  уроку  :
Навчальна : показати  учням  можливості  вокальної  музики в утіленні  образів-пейзажів, поєднаних  із  почуттями  людини, через  жанр  романсу  та  пісні;
– закріплювати  розуміння  поняття  «романс»;
–  поглиблювати   знання  про  творчість  С. Рахманінова  та  музичний  жанр  романсу.
Виховна : Виховувати  любов до класичної музики, рідного народу;
– виховувати  шанувальників  вокальної  музики і  творчості  С.рахманінова.
Розвиваючі: розвивати  вміння  інтерпретувати  музичні  твори, висловлюючи  судження  про  різнобарвну  палітру  і  життєвий  зміст  музичних  образів  та  порівнювати  їх;
Корекційні завдання : корекція та розвиток музичного слуху та почуття ритму.

  • корекція фонематичної і музичної пам’яті, уваги.
  • корекція музичного слуху.
  • корекційний розвиток особистості дитини із ЗПР.

Наочні  посібники: Портрет  С.Рахманінова , Д.Крижанівський , Г. М. Макаренко «Музичне  мистецтво» 7 клас.
Музичний  матеріал: С.Рахманінов Романс «Острівець», романс «Весняні води», Д.Крижанівський Т.Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий», Б.Фільц «На верховині на верхівці»
Т. Н. З :  магнітофон.
Хід  уроку.

I. Організація учнів до  уроку .

Музичне вітання.

Посміхнись до всіх навколо
Добрий ранок люба школа
І веселий той дзвінок
Кличе всіх нас на урок
Урок музики, урок музики, урок музики , урок.

Вступне слово вчителя .

 У води є свій „голос”. Ми говоримо: річка шумить, море рокоче, водоспад гуде, краплі дзвенять. Скільки музичний висловів, присвячених воді, знаходимо у власній мові! А скільки поетів і композиторів передали благозвучність водної стихії мовою мистецтва.

Послухаймо, як  відобразився  цей  образ  у  музиці!

  • Пригадайте, які твори  С.Рахманінова  ми   слухали  раніше?
  • Які жанри  були  провідними  у  творчості  цього  композитора?
  • Які характерні  ознаки  стилю  С.Рахманінова  ви  можете  назвати?
  • Пригадайте, які жанри  пісень  вам  відомі.

У  попередніх  класах  ми  неодноразово  знайомилися  з  музикою  видатного  російського  композитора  кінця  19 – першої  половини  20  ст. Сергія  Рахманінова.

  • Пригадайте твори, які  ви  вже  чули. Як  ви  розумієте  вислів  самого  композитора: «Моя  Батьківщина  визначила  мій  талант  і  мій  світогляд»?

Сергій  Рахманінов – композитор, піаніст, диригент. Його  називали  найбільшим  піаністом  усіх  часів.

Високий, стрункий, із  відчуженим  обличчям, із  суворо-стриманими  манерами, він  своєю  грою  приголомшував  слухачів. Його  зірка  на  небосхилі  російської  музики  нестримно   зійшла  на  початку  1890-х  років. Про  нього  заговорили  відразу  як  про  музичне  диво.

За  свою  дипломну  роботу-оперу  «Алеко» – двадцятирічний  випускник  Московської  консерваторії  отримав  золоту  медаль, а  через рік  за  сприянням  П.І.Чайковського  опера  була  поставлена  на  сцені  театру.

Дитинство  Рахманінова  минуло  у  маєтку  його  батьків  під  Новгородом, а  потім  у  самому  Новгороді, де  він  жив  у  своєї  бабусі. У  його  родині  був  уже  прекрасний  піаніст – його  дід. Талант  Сергія  був  помічений  рано. Після  трьох  років  у  Петербурзькій  консерваторії  він  потрапив  до  Москви, де  і  тривала  його  музична  освіта.

Рахманінов  багато  гастролює  як  піаніст  і  диригент у США, Англії, Німеччині, Голандії, успішно  відбуваються  його  гастролі  в  Росії.

У  грудні  1917  року, незабаром  після  більшовицького  перевороту, Рахманінов  від’їдає  на  гастролі  до  Норвегії  та  Швеції. До  Росії  він  більше  не  повернеться, хоча  її   доля  завжди  його  хвилюватиме.

Помер Рахманінов  28  березня  1943 року у  Беверлі – Хіллз. Похований  на  кладовищі Кенсико  біля  Нью-Йорка.

Романс Сергія Рахманінова на вірш Персі Шеллі «Острівець» немов написаний прозорими, акварельними фарбами, музика створює спокійний, споглядальний настрій. Невелика за діапазоном, проста за інтонаційним висловлюванням, мелодія вирізняється ніжністю та ліричністю. Прозора фактура акомпанементу створює звукове враження переливання хвиль, крапель води.

Про музичні твори з подібними музичними образами – образами умиротвореної природи кажуть, що вони пасторальні. Музика пасторальних творів спокійна, мелодія плавна, в супроводі – витриманий звук. Це музичний пейзаж лірико-споглядального характеру.

Послухайте   Романс „Острівець”

  • Яку картину  ви  намалювали  б  під  враженням  від  цієї  музики?

 

Слухання  Романсу «Остівець» С.Рахманінова

Из моря смотрит островок,
Его зеленые уклоны
Украсил трав густых венок,
Фиалки, анемоны.
Над ним сплетаются листы,
Вокруг него чуть плещут волны.
Деревья грустны, как мечты,
Как статуи, безмолвны.
Здесь еле дышит ветерок.
Сюда гроза не долетает,
И безмятежный островок
Все дремлет, засыпает.

  • Знайдіть у тексті слова, які підкреслюють особливість поетичного пейзажу
  • . Який образ створив поет?
  • Порівняйте поетичний та музичний образи.

 

Романс Сергія Рахманінова на слова Федіра Тютчева «Весняні води» не лише весняний пейзаж – це ціла поема піднесених почуттів. Скільки радісної енергії у цьому творі, у живописній картині весни! Це все завдяки музичній мові.

У мелодії переважають висхідні фрази, рішучі стрибки, закличні звороти. В акомпанементі фортепіано переважають стрімкі пасажі, що експресивно злітають догори; подекуди вони переходять у радісні дзвони. Партія фортепіано зображає голос бурхливого весняного потоку.

Образ  весняної  повені, могутніх  сил  природи  сучасники  сприйняли  як  символ  пробудження. Романс  «Весняні  води» – це  гімн  природі, наскрізь  пронизаний  радісним  відчуттям  повнокровного  буття.

Послухайте   Романсм “Весняні води”

  • Чому сучасники  сприйняли  цей  романс  як  символ   пробудження?

Слухання.Сергій  Рахманінов  Романс “Весняні води”

Лежать у полі ще сніги,
А води весняні шумлять.
І сонні будять береги,
Біжать, і грають, і дзвенять.
Вони дзвенять на всі кінці:
«Іде весна, іде весна!
Весни ми юної гінці,
Вперед послала нас вона».
Іде весна, іде весна!
За нею ллється срібний спів,
То лине вслід юрба гучна
Травневих днів, веселих днів!

  • Як ви  вважаєте, що  є  спільного  та  відмінного   в  музичних  образах  цих  романсів?  Обґрунтуйте  свою  думку.
  • Порівняйте засоби  музичної  виразності, що  використовує  композитор  для  створення  образів  прослуханих  романсів.
  • Який із  цих  двох  романсів  ближчий  вам  за  характером? Чому?

А  тепер  поглянемо  на  репродукції  двох  картин І.Лавітана  «Весняна. Велика  вода»  та  «Рання  весна».

  • Чи, на  вашу  думку, відповідають  ці  картини   характеру  музики?
  • Що споріднює  ці  твори  образотворчого  та  музичного  мистецтва?

IV. Розучування пісні Б.Фільц “На полонині, на верхівці”

Вч . Робота над піснею “На полонині, на верхівці”

А зараз ми продовжимо розучувати пісню “На полонині, на верхівці”.

Будьте уважні. Пам’ятайте: найголовніше в музичному образі пісні – зображення засобами музики картини прекрасної української природи та вираження почуття любові до неї.

Караоке. Пісня “На полонині, на верхівці” “На полонині, на верхівці” Сл. В. Ладижця, муз. Б. Фільц

V. Висновок

 Вч. С.Рахманінова  називали  «Левітаном  російської  музики», оскільки  значне  місце  в  його  творчості  посідають  образи  природи. Сьогодні  ми  прослухали  вокальні  образи  цього  видатного  композитора – романси. Усього  композитор  написав  приблизно  80   романсів, що  є скарбницею  настроїв  та  почуттів, у  якій  кожен  діамант  має  відточену  форму  і  глибокий  зміст.

  • У якому  романсі  С.Рахманінова  втілений  образ, що  має  ніжну,  ліричну  мелодію  та  прозору  фактуру  акомпанементу?
  • У якому  романсі  створений  образ – символ  пробудження?
  • Як акомпанемент  у  романсі  «Весняні  води»  допомагає  створити  образ  весняної  повені?

Домашнє  завдання 
Знайти  твори  будь-якого  жанру  мистецтв, присвячені весні.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Голос води (Музичне мистецтво. 7 клас) (Розмір: 17.5 KB, Завантажень: 66)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*