Тема: Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках (5 клас. Українська література)

Мета:
□   Навчальна: проаналізувати вивчені казки на предмет наявності в них елементів фантастичного, реального, смішного, страшного, красивого і потворного; визначити їхнє значення для творів.
□   Виховна: виховувати інтерес до пізнання народної мудрості, шануван­ня традицій.
□   Розвивальна: розвивати кругозір, вміння логічно висловлювати думки та аналізувати вивчений матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
  2. Перевірка домашнього завдання

▼ Яке місце посідає у вашому житті взаємодопомога?
▼ Чи можете ви назвати себе справжнім другом? Обґрунтуйте свою думку.
▼ Які фантастичні елементи вивчених казок ви запам’ятали?

  1. Актуалізація опорних знань

▼ Яких персонажів вивчених казок ви вважаєте смішними? Об­ґрунтуйте свою думку,
▼ Що потворного ви зустріли в цих казках?
▼ Які елементи реальності та краси ви побачили в казках?

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя

— Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве та потворне зустрічається в казках дуже часто і саме парами, щоб чіткіше було зрозуміло, який герой належить до якої категорії. Розглянемо це на прикладах казок, які ми вже з вами встигли вивчити.

  1. Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках

Пригадайте, які з елементів належать до якого твору.

Фантастичні елементи: летючий корабель; мандрівники з надпри­родними здібностями; сивий дідуган, який перетворив воду на горіл­ку, а чорний хліб на білу паляницю («Летючий корабель»); здатність перекидатися на тварин та речі; здатність оживляти попіл та перетво­рювати його на працьовитого парубка; здатність тварин розмовляти («Ох»); чорти та їхні чарівні лиходійства («Про правду і кривду»). Реальні елементи: люди, тварини, їжа, природа (усі твори).

Смішне: подорож Марусі до пана («Мудра дівчина»); розмова щуки з окунем («Ох»); як дурень обманював царя за допомогою друзів («Летючий корабель»).

Страшне: гнів Охат («Ох»), вбивство чортами дядька («Про прав­ду і кривду»).

Красиве: царівни («Про правду і кривду», «Ох», «Летючий кора­бель»); чуйність Марусі («Мудра дівчина»).

Потворне: байдужість пана («Мудра дівчина»); жадібність дядька («Про правду і кривду»); користолюбство Оха («Ох»), пихатість царя («Летючий корабель»),

  1. Тренінг «Згадати все»

Визначте героя та твір за цитатою:

▼ «Що ти таки, старий, думаєш з ним, що вже він зросту дійшов, а така недотепа — нічого робить не вміє?» (Мати, «Ох»)
▼ Ет, що тут цієї води! Мені й на один ковток не стане». (Обпивайло, «Летючий корабель»)
▼ «Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда». (Дядько, «Про правду і кривду»)
▼ «Піти б то, може, там, де наше щастя закотилося!» (Брати, «Ле­тючий корабель»)
▼ «Та цур тобі, я тебе і не думав кликать!» (Батько, «Ох»)
▼ «Ходжу по світу, з біди людей виручаю». (Сивий дідуган, «Ле­тючий корабель»)
▼ «Загадав, щоб вона прибула до нього в гості — ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками». (Пан, «Мудра дівчина»)
▼ «Слухаю, чи вже позбирались до царя на обід люди». (Слухало, «Летючий корабель»)
▼ «Куди ти підеш? Там тебе й вовки з’їдять!» (Мати, «Летючий корабель»)
▼ «Погано, чоловіче, довго він тебе водитиме!» (Білий дід, «Ох»)
▼ «Не втік-таки від моїх рук, вражий син!» (Ох, «Ох»)
▼ «Треба його, вражого сина, зо світу звести, а то він мою дитину запакує!» (Цар, «Летючий корабель»)
▼ «Коли ти, кумонько, хочеш балакати — то я і так чую! (Син у подобі окунця, «Ох»)
▼ «Коли б я відв’язав другу, то за одним ступнем увесь би світ пе­реступив». (Скороход, «Летючий корабель»)
▼ «Е… я такого наробив, що там хоч що хай роблять,— не справ­лять» (Чорт, «Про правду і кривду»)
▼ «Там, за сто миль, сидить на сухій грушці!» (Стрілець, «Летю­чий корабель»)
▼ «Який я, таточку, гарний перстень найшла!» (Царівна, «Ох»)
▼ «А така, що яке б душне літо не було, а тільки розкидай цю со­лому, то зараз де не візьметься мороз і сніг». (Морозко, «Летю­чий корабель»)
▼ «Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром» (Небіж, «Про правду і кривду»)
▼ «Якась,— каже,— мужва обідрана!» (Царський лакей, «Летю­чий корабель»)
▼ «Оддай, дочко, а то через нас буде нещастя чоловікові, оддай!» (Цар, «Ох»)
▼ «Де б вона в мене взялась? Тільки води пляшка!» (Дурень, «Ле­тючий корабель»)
▼ «Хай той посіє цю кашу, виростить просо, скосить та натовче пшона, яким вона вигодує курчат, що виведуться з тих яєць». (Маруся, «Мудра дівчина»)
▼ «Що тут цього хліба? Мені й на один раз поснідати не стане». (Об’їдайло, «Летючий корабель»)

  1. Кросворд за мотивами казки «Ох»

По горизонталі: 1. Улюблене місце відпочинку ледачого сина. (Піч) 2. Як батьки називали сина, який нічого не хотів робити? (Ледащо) 3. Яка дівчи­на стала дружиною парубка? (Царівна) 4. Одне з ремесел, якого навчався син. (Шевство) 5. Скільки грошей заробив батько, коли продав сина в по­добі хорта? (Триста) 6. Що виторгував циган у батька? (Недоуздок) 7. Як зветься людина, яка працює на іншу людину? (Наймит) 8. На кого пере­кидалися в казці і парубок, і Ох? (Півень)

По вертикалі: 1. Предмет, на який перекидався син. (Перстень)

  1. Рубрика «Лист казковому персонажу»

Учні, розподілені на команди, обирають за жеребом персонажів та тематику листів до них серед таких.

  1. Лист до Марусі: «Я захоплюсь твоєю мудрістю, але на твоєму місці я би вчинила так…»
  2. Лист до дурня: «Гарно мати добрих друзів, але якби ти викону­вав завдання сам, то…»
  3. Лист до Оха: «Ти злий та користолюбивий, але якби ти відпустив парубка через рік, як і обіцяв, то…»
  4. Лист до дядька: «Мені здається, що якби на місці небожа був ти та підслухав чортів, то…»

Обсяг твору — близько 10 речень.

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Учитель. Як ви зрозуміли, усі ці елементи тісно пов’язані між собою, тому саме разом вони утворюють неповторний і чарівний світ казки.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до конкурсу виразного читання казок.

Шкільне життя

Завантажити: Тема: Аналіз фантастичного й реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках (5 клас. Українська література) (Розмір: 127.1 KB, Завантажень: 36)

Залишити коментар

Ваша електронна адреса не буде опублікована.Обов'язкові поля позначені *

*

Яндекс.Метрика