ГоловнеУчительська

Освіта по-шведськи: не викликають до дошки і не задають домашні завдання

Дитячий садок у Швеції – рай для малечі, тут учать житти в колективі, закладають моральні цінності. У молодших класах життя досить розслаблене. Одне домашнє завдання на тиждень по одному з предметів. До дошки виходять тільки для презентацій проектів, які діти роблять у групах – так учать співпраці. У середній школі (з 7 по 9 клас) починається справжня навчання: в кінці кожного семестру дітям дають контрольні тести. У вищій освіті учать перш за все думати.

Олена Шкарпова, журналіст, студент KTH Royal Institute, Швеція, повідомляють texty.org.ua

Перші кроки

Записати дитину в дитячий садок і школу, коли тому немає і пари місяців від народження – нормально для Швеції. Черги в шведські школи і садочки дійсно великі, в тому числі і за рахунок постійного напливу іммігрантів. Але справа не тільки у великій кількості охочих. Декретна відпустка батьків у Швеції закінчується через рік після народження малюка, а тому із записом в дитсадок краще поквапитися. До року держава виплачує 100% заробітної плати мами чи тата, що пішли в декретну відпустку.

Дитячий садок у Швеції – рай для малечі. Опитавши з десяток шведських мам, я не почула жодної скарги на заклад або вихователів. «Мій молодший син швидко звик до садочку, і тепер рветься туди щодня, – розповідає Тетяна Куца з невеликого шведського містечка Йоншёпінга. – У першої дитини, котра ходила в дитячий садок в Україні, такого поривання не було».

Дійсно, важко знайти шведську дитину, якій би не подобалося ходити в садочок: дітям дозволяється робити практично все. «Вони граються з водою і у воді, малюють на стінах і на папері, ліплять з пластиліну і муки, на вулиці вони вільні робити все, що завгодно – аби безпечно», – перераховує Куца.

За групою з 15-19 діток зазвичай наглядає три вихователя плюс іноді асистенти. Не скажеш, що дорослі перевантажені, а діти без уваги.

За словами викладача молодших класів і мами трьох дітей Олени Блум, основний акцент шведський дитсадок робить на соціальному розвитку дітей, житті в колективі, закладанню моральних цінностей.

Тут не вчать читати і рахувати, не практикують ігри для прискореного інтелектуального розвитку. Якщо дитина зацікавився літерами або цифрами, вихователь розповість про них. Однак спеціально розвивати навички читання або рахунки ніхто не намагається.

«Дітей не змушують вчити те, що їм поки не обов’язково знати», – говорить Блум.

Для людей з різним доходом вартість дитсадочків різна, але в середньому батьки платять 3% від щомісячного доходу. Це не покриває всіх витрат, різницю доплачує муніципалітет.

Шведський соціалізм в школі

Буквам і цифрам дітей починають вчити з семи років – в першому класі школи. І бажано, щоб діти в цьому віці володіли єдиним рівнем знань – не вміли ні читати, ні писати, ні рахувати.

Одне із завдань шведської системи освіти – виключити конкуренцію між учнями. Тут не заохочуються найрозумніші, не засуджуються ті хто відстає. Тих хто не встигає за шкільною програмою, не карають і не сварять, а намагаються підтягнути.

«Я працювала в одній з місцевих шкіл. Мене запитали колеги, чому одна з учениць відстає. Я відповіла, що вона просто лінива», – розповідає Тетяна Коваленко зі Стокгольма. Її шведська колега не погодилася: мовляв, дівчинка просто не готова до навчання.
«У цьому відмінність української та шведської системи освіти: тут на учні не ставлять на все життя клеймо», – говорить Коваленко. Через деякий час дівчинка дійсно стала отримувати хороші оцінки, відчувши смак до навчання.

Життя шведів у молодших класах досить розслаблене. Одне домашнє завдання на тиждень по одному з предметів, ніяких важенних рюкзаків (підручники і зошити зберігаються в школі), а недавно дітям почали видавати айпади на заняттях.

До дошки тут виходять тільки для презентацій проектів, які шведські учні зазвичай роблять в групах по кілька дітей. При цьому біологія, географія, хімія та інші природничі науки починають вчити на багато пізніше, ніж в українських школах.

У Швеції аж до 7 класу ці предмети об’єднані в один – щось на зразок природознавства. На таких уроках діти в основному ставлять досліди, а не зубрять таблицю Менделєєва або будова клітин.

До речі, відсутність домашніх завдань – це теж свого роду соціальна зрівнялівка для дітей з сімей з різним рівнем доходів і соціальним статусом.

«Буває, батьки не можуть допомогти дітям з виконанням домашніх завдань, оскільки самі не надто освічені, – пояснює одна шведська вчителька. – Щоб уникнути почуття неповноцінності у дітей, їм просто не задають домашні завдання, а проходять весь матеріал на уроках». Словом, мудрованих домашок з математики із радянського підручника Марка Сканави у Швеції немає.

«У школі такий же індивідуальний підхід, як у дитячому садку: якщо дитина виказує здібності до чогось, вчитель дає більше завдань, більше розповідає. Якщо ні – то дитину не перевантажують, але стежать за тим, щоб вона розвивався в рамках шкільної програми», – говорить Блум.

Втім, в середній школі (з 7 по 9 клас) починається справжня навчання: після начитки лекцій і семінарів з тих чи інших предметів в кінці кожного семестру дітям дають контрольні тести. Три найскладніших тести в один день наприкінці семестру – нормальна практика.

«Нещодавно моя дочка за один день написала три контрольних роботи. Не дивно, що вона втомилася: після пари місяців неробства, коли учням читали лекції, довелося спішно готуватися до досить важких тестів», – говорить Божена Ейнарссон.

Вчаться шведи 12 класів, до 18 років. Після 9-го класу починається гімназія, і тут, нарешті, можна вибрати спеціалізацію – математика, мови або щось інше. Втім, спеціалізовані гімназії в Швеції мало поширені.

При цьому приватної освіти в Швеції немає: всі дитячі садки та школи фінансуються муніципалітетом, а університети – державою. У місцевої влади 40% усіх витрат іде на освіту, – це дані місцевого відомства освіти Skolverket (Скульверкет). До слова: ця установа відповідає за якість освіти. Інспектори Skolverket щороку їздять з перевірками у школи, але відомство не має регіональних представництв і не залежить від місцевої влади.

Головне джерело доходів муніципалітету це податок на доходи фізичних осіб, з цих доходів 30% залишаються у місцевої влади.
Виняток у фінансуванні садочків і шкіл – нечисленні незалежні освітні заклади, які фінансуються за рахунок різних благодійних фондів. Втім, і вони частенько залучають гроші з бюджету.

Якість падає

«Чи подобається мені шведська освіта? Так вона котиться до чортової матері! »- Бурхливо реагує на моє запитання PhD студент в KTH Royal Institute по імені Бьорн. Якість знань, які він отримав в школі, його анітрохи не влаштовує.

«Про яку якість можна говорити, коли в 9 класі ти раптом розумієш, що знаєш хімію краще свого викладача. При тому, що рівень знань з хімії у мене тоді не був високим», – обурюється Бьорн. Skolverket визнає проблему. «У найближчі роки очікується значний дефіцит вчителів», – значиться в одному зі звітів відомства.

Невтішної думки Бьорн і про навчання в інституті: якщо в перші два роки бакалавра було багато цікавих лекцій, каже він, то до кінця програми студент відверто занудьгував і поїхав вчитися до Швейцарії по обміну. Там йому, до речі, більше сподобалося: навчальне навантаження виявилося значно серйозніше.

Схожими відгуками по шведський освіті діляться багато іноземних студентів, яким є з чим порівняти. Втім, є і позитивні думки. Естонець Ало Стрейманн вчив економіку в Стокгольмському університеті кілька років тому. «Зараз я працюю в Україні і впевнений: без шведської освіти мені довелося б дуже важко в житті. В першу чергу нас учили думати», – говорить він.

Наталія Левченко, яка навчається на медичному факультеті в Karolinska institutet, каже, що так багато вона не вчилася навіть у рідній Україні: студенти трудяться буквально з 8 ранку до 12 ночі. При цьому лекцій не так вже й багато, але регулярні тести на перевірку знань неймовірно складні і вимагають якісної підготовки.

Але одна справа суб’єктивні думки, інше – суха статистика. За даними Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD), середній бал шведських учнів з математики (тест PISА) стрімко падає. У 2012-му він скоротився на 31 бал – абсолютний рекорд серед інших розвинених країн світу. І якби Швеція залишалася на перших місцях у рейтингу – немає приводу для занепокоєння.

Але середній бал шведських учнів з математики і без того невисокий: 478 бали. Для порівняння: у Сінгапуру, наприклад, 573 бали, Гонконгу – 561. У інших скандинавських країн (Фінляндії, Норвегії та Данії) – теж бали вищі. Навіть у Росії вище, хоча й несуттєво (482).

Одна з можливих причин зниження якості знань учнів з математики – великий приплив іммігрантів з країн, що розвиваються. По щорічному притоку іммігрантів на душу населення Швеція посідає одне з перших місць в Європі (дані The Economist). За інформацією Skolverket, в 2013-му число жителів Швеції, які народилися за межами країни, досягло 16%. Природно, що в умовах зрівнялівки середній рівень знань учнів знижується.

І, тим не менш, а Швеція залишається однією з найосвіченіших країн світу. За даними OECD, в 2011-му більше половини дорослих шведів у віці 25-64 року мали середню освіту, що значно вище середнього по OECD показника (44%). А ідеальною англійською говорять практично всі – навіть старі.

Back to top button